bestuur niet verlangen dat alles heel snel is geregeld. Maar je mag van een bestuur wel verwachten dat ze een visie heeft om daar naar toe te werken. Alles is een kwestie van tijd. Onze fout is misschien dat we teveel in heel korte tijd willen. We stellen dus prioriteiten. Voor het totale bestuur is dat nu de technische leiding plus het verhogen van de opbrengsten. Ik weet dat we nu al veel meer opbrengsten hebben dan vorig jaar. Extra sky- boxen, meer VIP-plaatsen, extra sponsors, het is allemaal niet genoeg. Ik wil nog één grote sponsor erbij hebben. Nee, geen multi-national. Dat kan pas als het shirt vrij is. Een echte grote sponsor is alleen maar geïnteresseerd als men op het shirt kan. Nog één co-sponsor. Ik vind dat we er niet meer dan tien kunnen hebben. Anders krijg je een te grote versnippering. De grote klapper moet komen van je shirtsponsor. En dan de FIOD. Kijk, we gaan zeker geen spelers verko pen om de FIOD te betalen, hoe groot het bedrag ook wordt. Een fabriek, die z'n machines verkoopt, draait niet meer. Dat zou ook het makkelijkste zijn. Verkoop je beste spelers en je bent uit de zorgen. Dat doen we dus niet. En één ding is zeker: Ajax gaat er niet kapot aan. Ja, het stadion. Ook een belangrijke zaak. Kijk, we kunnen twee dingen doen en daar kunnen mensen best mixed- feelings over hebben. Mogelijkheid één is dat we naar een nieuw stadion gaan, maar denk er om, we zijn nog niet weg uit De Meer. Maar die mogelijkheid moet je in ieder geval wel onderzoeken. Je moet nergens je ogen voor slui ten. Lukt dat niet dan zullen we toch onze eigen accomo- datie moeten uitbreiden. Want het Olympisch Stadion gaat weg. Augustus 1991 of misschien nog een jaartje later, maar dan is het echt schluss. En wij kunnen niet volstaan met een stadion van 25.000 mensen naast de plannen die we hebben. Dat betekent het bouwen van een tweede ring of het stadion helemaal neer halen en een nieuw bouwen. We moeten een stadion hebben van zo'n 45.000 tot 50.000 plaatsen. Zonder palen en zonder hekken. En als zo'n stadion, ik noem maar wat, 100 miljoen gulden kost, kunnen we ook niet zonder de Gemeente. En de Gemeente zal toch eerst vragen: wat willen jullie met onze eigen plannen? Het is een hele politieke zaak. Wij hebben gekozen voor een dialoog met de Gemeente. Niet zeggen: laat het maar op ons afkomen, nee, meepra ten, erbij zitten want als je er niet bij zit, is er plotseling die atletiekbaan en worden we gedwongen naar een nieuw sta dion te gaan. We hebben in ieder geval een aantal eisen op tafel gelegd, we praten mee en ja, dan moeten we maar hopen dat we er uitkomen. In november moet de commis sie aan de Gemeenteraad rapporteren en zeggen of het haalbaar is een nieuw stadion te bouwen. We hebben geen idee hoe het afloopt. We kunnen zonder meer nee zeggen en niet meedoen, maar dan kunnen we ook alle hulp ver geten als wij ons eigen stadion willen herbouwen. Kijk, als er inderdaad een nieuw stadion komt dat aan onze eisen voldoet, als daar de totale Ajaxclub naar toe kan, als daar 6500 parkeerplaatsen om liggen, en het ligt aan de metro en het station, er is geen atletiekbaan bij, alles is overdekt en even perfect, en de Gemeente zegt: het gaat door, dan kun je niet zeggen dat je niet meedoet. Dus moet je in ieder geval meepraten. We moeten allemaal in ons leven wel eens verhuizen, ondanks dat wij als bestuur even gehecht zijn aan De Meer dan wie ook. Maar als de Gemeente inderdaad een stadion gaat bouwen zoals wij dat voor ogen hebben, dan moet je wel heel sterke argu menten hebben om nee te zeggen. En als je dan nee zegt moet je rekening houden met het feit dat de Gemeente dan niets bouwt of dat er een tweede profclub komt in Amsterdam, waar ik overigens een tegenstander van ben, en dat wij nooit toestemming krijgen om iets aan ons com plex te doen. En dus is het nog niet zo eenvoudig allemaal. Ajax is voor het bedrijfsleven enorm interessant. De uitstraling van Ajax zet een bedrijf gelijk neer. Een bedrijf dat Ajax sponsort wordt onmiddellijk herkend. Neem onze eigen shirtsponsor TDK. De marktpositie van dat bedrijf is in Nederland enorm groot. Groter dan in de omringende landen. Ik geloof dat wij vorig jaar 325 minuten in beeld zijn geweest op de televisie. Daar heeft Ajax alle maal mee te maken. En denk eens aan die Europese com petitie, die er ongetwijfeld zal komen, naast overigens de nationale competitie. Dan speel je in ieder geval meer wedstrijden, meer televisie, meer reclame. Goed voor Ajax, goed voor de sponsor. Wij geloven enorm in shirtreclame en Ajax kan daar veel geld mee verdienen. We horen ons wel zorgen te maken over het verschijnsel dat steeds meer inkomsten gaan komen van sponsors en reclame, en dat er wordt gespeeld voor minder publiek. Voetbal zonder publiek is niks. We zullen grotere delen van onze inkomsten uit sponsoring moeten halen, maar tegelij kertijd moeten we ook het publiek blijven trekken. Ja, hoe moeten we dat doen. Misschien door de prijzen te verlagen. Als je in Amerika een honkbalwedstrijd bezoekt kan je zien hoe perfect alles geregeld is. En tegen niet absurd dure toegangsprijzen. Nu weet ik wel dat daar een heel andere cultuur aanwezig is en dat de honkbalteams daar wel 80 wedstrijden per seizoen spelen. Dus het is niet helemaal vergelijkbaar. Maar een goede accomodatie en goede voorzieningen ver minderen ook het vandalisme. Je moet gewoon proberen het de mensen naar de zin te maken. Iemand die het naar z'n zin heeft komt altijd terug en maakt minder rotzooi. Het moet ook allemaal betaalbaar blijven dus je moet je in komsten niet uit de entreekaarten halen. Dan vervreemd je publiek. Je moet je publiek ontvangen tegen een schappe lijke prijs en in een goede atmosfeer. Dan ben ik er van overtuigd dat ze blijven komen. Want het spektakel zie je alleen in het stadion en niet op de televisie. De eerste weken van ons bestuurderschap waren zeer ple zierig. De sfeer is perfect. Er wordt goed en gestructureerd gewerkt. Niet als voorzitter, secretaris en penningmeester want dat werkt niet. We hebben allemaal duidelijk een porte feuille. Goed ontvangen ook in de vereniging en ook buiten gewoon welwillend door de pers. En wat voor mij belangrijk is een hele goede ontvangst bij het bedrijfsleven. Ajax is heel moeilijk te omschrijven. Het heeft iets ondefi nieerbaars. Het is Amsterdam, klasse, bluf, uitstraling, iets wat bij Amsterdam hoort. Het is ook een vereniging waar de traditie en de cultuur vanaf druipt. Je merkt ook konstant dat Ajax gewoon dé club is in Nederland. Met alle respect voor alle andere clubs. Ajax blijft de club ook al worden we jarenlang geen kampioen hoewel het nu wel eens tijd wordt dat er weer een kampioenschap wordt behaald. En we mogen best een beetje kapsones hebben. We moeten ons niet kleiner maken dan we al zijn. De komst van Silooy achten wij een goede zaak. Ajax had het nodig en we zullen volgend jaar wel zien of we gelijk hadden. De grote spelers willen we graag voor lange tijd aan ons binden. Daarmee lopen we risico's. Dat moet dan maar. Een bedrijf als Ajax is helemaal niet te plannen. Een bal te gen de paal betekent wel of geen volgende ronde Europa 37

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1989 | | pagina 15