ook 'jan publiek' heeft rechten Ajax Kampioen WAGONS-LITS//C00K dankbetuiging REIS- EN PASSAGEBUREAUX (Ingezonden) Hoewel het Engelse woordenboek voor „supporter" diverse Hollandse vertalingen aangeeft, houden wij het in het algemeen op „aanhanger". Het begrip „donateur", ondersteunend lid dus, houdt vanzelfsprekend al in dat de donateur door zijn financiële ondersteuning „aanhanger" van de club is. Nu, in het betaalde voetbal is m.i. het begrip „donateur" wel wat veranderd, daar men in hoofdzaak door het verkrijgen van de jaarkaart zichzelf bevoordeelt. Iemand die wekelijks de club van zijn keuze, tegen betaling van entreegeld, bezoekt, is dus géén donateur doch wel „supporter"! Hij leeft, door zijn permanente tegenwoordigheid, inderdaad mee met zijn club, ofschoon ook weer een deel van deze vaste bezoekers onmiddellijk afvallig wordt, zodra de door hen oor spronkelijk verafgode club wat minder goed draait. Hiervan zijn voorbeelden te over! Ofschoon een ondersteunend lid, over 't algemeen, door dik en dun blijft, mogen wij ons, als donateurs, op niets laten voor staan, want het legioen der vaste bezoekers is, zonder dus do nateur te zijn, van buitengewoon groot belang voor de clubs Hun aanwezigheid en enthousiasme moet voor de spelers een stimulans betekenen, waardoor zij, evenals een artiest bij volle zalen, tot topprestaties in staat zijn. En op deze topprestaties heeft het publiek volledig recht, al leen al door hun betaling van 2,tot 7,50 (en soms méér), al naar gelang de draagkracht. Het is daarom zo jammer, dat sommige spelers, na het bereiken van een resultaat in de eerste helft, er in de tweede helft van de wedstrijd slechts „met de pet naar gooien". Deze spelers zijn zich blijkbaar niet bewust van het feit, dat zij waar voor hun geld en waar voor de betaalde entreeprijs hebben te bieden. Wij, donateurs, willen nog wel eens vergoelijken, omdat wij geen kwaad woord over onze jongens willen horen. De objectieve toe schouwer echter komt voor zijn geld 100 procent kwaliteit op eisen! En terecht! Kan een speler het eenvoudig niet opbrengen zich voor 100 pro cent in te zetten, dan behoort hij voor zijn plezier te gaan voet ballen en dit niet als beroep te aanvaarden. Ik heb nog nooit een werkgever gekend, die er genoegen mee nam dat zijn personeel op halve kracht werkte, oftewel na enige tijd hard werken, voor de rest er maar wat bij liep. En in het betaalde voetbal is het publiek in 't algemeen de werkgever. Zij toch stelt de speler in staat, althans financieel, tot goede resul taten te komen. Men zegt wel dat in alle dingen de liefde van twee kanten moet komen, maar in de beroepsvoetballerij geldt dit al even min als b.v. in de theaters. Het publiek is slechts bereid geld neer te tellen voor iets dat hen werkelijk voldoet; zo niet, dan blijft het weg. Een goed toneelstuk, gebracht door slechte ac teurs, valt als een baksteen, terwijl ditzelfde stuk door goede artiesten vertolkt steeds volle zalen zal blijven trekken. Onze voetballers dienen een en ander wel goed te bedenken; zij staan of vallen bij de gratie van het bezoekersaantal. Aan hen dus de taak er voor zorg te dragen dat het publiek graag komt en blijft komen. Ook het vaak amateuristische gedoe van sommige scheidsrech ters dient grondig aangepakt te worden; zij zijn toch in wezen óók een deel van de show! Of dit een kwestie van salariëring is, laat ik graag aan de competentie over van hen die het hierin voor het zeggen hebben. Er dient echter een dikke streep door de betiteling „home-referee" gehaald te worden, ofschoon ik ervan overtuigd ben, dat vele scheidsrechters dit onbewust zijn. Ook de scheidsrechters in het algemeen hebben een goede coach dringend nodig, een coach die hen opleidt tot objectieve regisseurs. Al met al lijkt het me wel duidelijk, dat clubbesturen beslist niet te benijden zijn. Zij toch moeten door een volledige inzet de tekortkomingen der anderen trachten op te vangen, en dat nog wel „con amore". Zij moeten financiële experts zijn, die de „tableau de la troupe" met wijs beleid dienen samen te stellen en op peil weten te houden. De presentatie aan het publiek is dan echter weer een zaak van de uitvoerenden en van hun goede wil. En als het daaraan ont breekt, is het beste clubbestuur niet in staat de zaken goed draaiende te houden. GERARD J. WIERTZ De heer en mevrouw Lens willen gaarne langs deze weg, allen die er toe hebben bijgedragen de herdenking van hun 50-jarig huwelijk tot een onvergetelijke dag te maken, daarvoor zeer hartelijk dankzeggen. Meldt U nu reeds voor de ,,AJAX"-reizen bij één van de volgende Wagons-Lits//Cook's kantoren: AMSTERDAM: Dam 19 tel. 020- 655 11 Beethovenstraat 21 tel. 0 20-73 4466 Amstel Hotel tel. 020-225788 Prof. Tulpplein Confectie Centrum tel. 020-155724 Kon. Wilhelminaplein Winkelgalerij tel. 020-234451 Rembrandtsplein AMSTELVEEN: Buitenplein 75 tel. 0 2964-1 4343 17

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1968 | | pagina 17