ook 'jan publiek' heeft rechten
Ajax Kampioen
WAGONS-LITS//C00K
dankbetuiging
REIS- EN PASSAGEBUREAUX
(Ingezonden)
Hoewel het Engelse woordenboek voor „supporter" diverse
Hollandse vertalingen aangeeft, houden wij het in het algemeen
op „aanhanger". Het begrip „donateur", ondersteunend lid dus,
houdt vanzelfsprekend al in dat de donateur door zijn financiële
ondersteuning „aanhanger" van de club is.
Nu, in het betaalde voetbal is m.i. het begrip „donateur" wel
wat veranderd, daar men in hoofdzaak door het verkrijgen van
de jaarkaart zichzelf bevoordeelt. Iemand die wekelijks de club
van zijn keuze, tegen betaling van entreegeld, bezoekt, is dus
géén donateur doch wel „supporter"!
Hij leeft, door zijn permanente tegenwoordigheid, inderdaad
mee met zijn club, ofschoon ook weer een deel van deze vaste
bezoekers onmiddellijk afvallig wordt, zodra de door hen oor
spronkelijk verafgode club wat minder goed draait. Hiervan zijn
voorbeelden te over!
Ofschoon een ondersteunend lid, over 't algemeen, door dik en
dun blijft, mogen wij ons, als donateurs, op niets laten voor
staan, want het legioen der vaste bezoekers is, zonder dus do
nateur te zijn, van buitengewoon groot belang voor de clubs
Hun aanwezigheid en enthousiasme moet voor de spelers een
stimulans betekenen, waardoor zij, evenals een artiest bij volle
zalen, tot topprestaties in staat zijn.
En op deze topprestaties heeft het publiek volledig recht, al
leen al door hun betaling van 2,tot 7,50 (en soms méér),
al naar gelang de draagkracht.
Het is daarom zo jammer, dat sommige spelers, na het bereiken
van een resultaat in de eerste helft, er in de tweede helft van de
wedstrijd slechts „met de pet naar gooien". Deze spelers zijn
zich blijkbaar niet bewust van het feit, dat zij waar voor hun
geld en waar voor de betaalde entreeprijs hebben te bieden. Wij,
donateurs, willen nog wel eens vergoelijken, omdat wij geen
kwaad woord over onze jongens willen horen. De objectieve toe
schouwer echter komt voor zijn geld 100 procent kwaliteit op
eisen! En terecht!
Kan een speler het eenvoudig niet opbrengen zich voor 100 pro
cent in te zetten, dan behoort hij voor zijn plezier te gaan voet
ballen en dit niet als beroep te aanvaarden.
Ik heb nog nooit een werkgever gekend, die er genoegen mee
nam dat zijn personeel op halve kracht werkte, oftewel na enige
tijd hard werken, voor de rest er maar wat bij liep. En in het
betaalde voetbal is het publiek in 't algemeen de werkgever. Zij
toch stelt de speler in staat, althans financieel, tot goede resul
taten te komen.
Men zegt wel dat in alle dingen de liefde van twee kanten
moet komen, maar in de beroepsvoetballerij geldt dit al even
min als b.v. in de theaters. Het publiek is slechts bereid geld
neer te tellen voor iets dat hen werkelijk voldoet; zo niet, dan
blijft het weg. Een goed toneelstuk, gebracht door slechte ac
teurs, valt als een baksteen, terwijl ditzelfde stuk door goede
artiesten vertolkt steeds volle zalen zal blijven trekken. Onze
voetballers dienen een en ander wel goed te bedenken; zij staan
of vallen bij de gratie van het bezoekersaantal. Aan hen dus de
taak er voor zorg te dragen dat het publiek graag komt en blijft
komen.
Ook het vaak amateuristische gedoe van sommige scheidsrech
ters dient grondig aangepakt te worden; zij zijn toch in wezen
óók een deel van de show! Of dit een kwestie van salariëring is,
laat ik graag aan de competentie over van hen die het hierin
voor het zeggen hebben. Er dient echter een dikke streep door
de betiteling „home-referee" gehaald te worden, ofschoon ik
ervan overtuigd ben, dat vele scheidsrechters dit onbewust zijn.
Ook de scheidsrechters in het algemeen hebben een goede
coach dringend nodig, een coach die hen opleidt tot objectieve
regisseurs.
Al met al lijkt het me wel duidelijk, dat clubbesturen beslist
niet te benijden zijn. Zij toch moeten door een volledige inzet
de tekortkomingen der anderen trachten op te vangen, en dat
nog wel „con amore".
Zij moeten financiële experts zijn, die de „tableau de la troupe"
met wijs beleid dienen samen te stellen en op peil weten te
houden.
De presentatie aan het publiek is dan echter weer een zaak van
de uitvoerenden en van hun goede wil. En als het daaraan ont
breekt, is het beste clubbestuur niet in staat de zaken goed
draaiende te houden.
GERARD J. WIERTZ
De heer en mevrouw Lens willen gaarne langs deze weg, allen
die er toe hebben bijgedragen de herdenking van hun 50-jarig
huwelijk tot een onvergetelijke dag te maken, daarvoor zeer
hartelijk dankzeggen.
Meldt U nu reeds voor de ,,AJAX"-reizen bij één van de
volgende Wagons-Lits//Cook's kantoren:
AMSTERDAM:
Dam 19
tel. 020- 655 11
Beethovenstraat 21
tel. 0 20-73 4466
Amstel Hotel
tel. 020-225788
Prof. Tulpplein
Confectie Centrum
tel. 020-155724
Kon. Wilhelminaplein
Winkelgalerij
tel. 020-234451
Rembrandtsplein
AMSTELVEEN:
Buitenplein 75
tel. 0 2964-1 4343
17