Café „Populair" Mijn standpunt gaat iets verder dan de Strafcommissie-Lob- steijn. Ik ben de mening toegedaan, dat het Memorandum de KNVB, haar leden en haar Strafcommissies BINDT bij het op leggen van straffen, begaan in interlandwedstrijden door spelers van de KNVB. Het in het Memorandum bepaalde, hetgeen de goedkeuring heeft verworven van de KNVB, moet gezien worden als een samenstel van internationale regels, welke de KNVB ten minste heeft toe te passen. Onjuist is mijns inziens het standpunt van mr. J. van Zaayen (zie de notulen van de zitting van de Strafcommissie), dat de zaak-Keizer een zaak is, zoals alle andere van de KNVB-Straf- commissies, want deze zaak draagt een internationaal karakter en dient naar internationale maatstaven vastgelegd in het Memorandum beoordeeld te worden. Deze zaak is immers door de FIFA bij brief aanhanging ge maakt bij de KNVB op grond van artikel 11 van het FIFA- reglement en eerst daarna heeft de KNVB de zaak doorgegeven aan een Strafcommissie. Als het een zaak als alle andere was geweest, waarom dan een samenstelling van zeven personen, i.p.v. het gebruikelijke drie tal en in de zaak-Cruyff vijf personen? Waarom gewacht met de behandeling op een brief van de FIFA, terwijl normaal behandeling op de eerstvolgende vrijdag plaats vindt? M.i. is de zaak-Keizer evenals de zaak-Cruyff een zaak, welke dient te worden behandeld onder vigeur van het Memorandum van de FIFA zoals de strafcommissie-Lobsteijn óók heeft ge daan! Dat dit in oorsprong FIFA-zaken zijn, die de FIFA namens haar door de afzonderlijke bonden laat behandelen, blijkt ook uit het feit, dat de toegepaste straffen dienen te worden bekend ge maakt aan de FIFA. Terwijl ook in de zaak-Cruyff de KNVB NA VOORGAAND OVERLEG MET DE FIFA, de straf van Cruyff later aanmerkelijk verminderd heeft. De FIFA heeft uitdrukkelijk met goedvinden van de nationale bonden de strafrechtspraak van de FIFA GEDELEGEERD (zie Memorandum: ,,Die FIFA versucht nicht für sich das Recht zu beanspruchen, Spieler und/oder Officielle direct zu bestrafen. Diese Kompetenz wurde an die Nationalverbünde delegiert".) aan de nationale bonden. Dat betekent, dat de bonden en haar Strafcommissies als lasthebber optreden van de FIFA en niet deze rechtspraak ZELFSTANDIG uitoefenen NAAST de FIFA. Specialiteit Verse en Gebakken Mosselen Reguliersbreestraat 51, tel. 231996 DAAROM ook MOETEN op de eerste plaats de straffen worden toegepast, welke in het Memorandum vermeld staan. Het Me morandum moet en mag beschouwd worden als aanvullende in ternationale regels naast de strafsancties, welke de nationale bonden kennen. Ten onrechte zegt daarom de Strafcommissie-Van Zaayen met een zekere spijtigheid: ons staat in geval van schorsing slechts de straf van uitsluiting van de zgn. bindende wedstrijden ter beschikking. Neen, op grond van het Memorandum kan ook uit gesloten worden voor interlandwedstrijden en dat zou m.i. de enige juiste strafmaatregel zijn. Volgens mij is er dan ook geen sprake van een omissie in artikel 60 van het AR, maar heeft men de interlandwedstrijd willens en wetens er buiten gelaten, omdat daarvoor reeds een internationale dus boven nationale regeling was getroffen in het Memorandum van 1964. Ik geloof werkelijk niet, dat juristen van naam in de KNVB, die zich ook weer in 1965 en 1966 gezet hadden tot wijziging van het AR, domweg de interlandwedstrijd als de belangrijkste wedstrijd over het hoofd hebben gezien bij de opsomming van bindende wedstrijden. Dat is willens en wetens geschied! DE UITSPRAAK CRUYFF Het zal u inmiddels duidelijk zijn geworden, dat ik de uitspraak Cruyff als volkomen juist en op voor de KNVB geldende rechts regels gebaseerd, beschouw. Ook de KNVB heeft blijkbaar destijds precies één jaar geleden dit standpunt gehuldigd, anders zou de KNVB krachtens artikel 33 ad b in beroep zijn gegaan bij uw Commissie van Beroep. Dit feit en de omstandigheid, dat deze uitspraak, als zijnde in kracht van gewijsde gegaan, gevestigde jurisprudentie is ge worden, mag bij de strafmaat in de zaak-Keizer ook stellig niet voorbij worden gegaan. Wat overigens te zeggen van het feit, dat van de uit vijf leden bestaande Commissie-Lobsteijn, vier leden weer zitting hebben in de Commissie-Van Zaayen en dan tot een diametraal tegengestelde beslissing komen. (Wij kunnen het gestelde in het Memorandum niet toepassen als KNVB- Strafcommissie.) Waarom juich ik de beslissing in de zaak-Cruyff toe? Omdat daarin rekening wordt gehouden met de gerechtvaardigde be langen van Ajax en haar spelers, die part noch deel hebben aan het optreden van Keizer in een door de KNVB georganiseerde interlandwedstrijd, waarvoor Ajax VERPLICHT was spelers af te staan. Zou mijn standpunt inzake het Memorandum niet juist zijn, dan zouden wij de absurde situatie krijgen, dat Keizer wel voor in terlandwedstrijden zou kunnen spelen NederlandRusland! en niet in de eerstvolgende competitiewedstrijden van Ajax. Vanzelfsprekend heb ik er geen bezwaar tegen, wanneer men bij een volgende reglementswijziging verwijst naar het Memo randum van de FIFA, maar absoluut noodzakelijk acht ik dat niet. Zou men daar wel toe overgaan, dan zou men te rade kunnen gaan bij de Koninklijke Belgische Voetbal Bond, welke con- 8

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1967 | | pagina 8