Televisie Voorverkoop voetbalkaarten vereist grotere spreiding Radio en Gramofoons n.v. The Electric Gramophone SINDS jaar en dag treden sigarenwinkeliers voor de voet balverenigingen op als voorverkoopadressen van toegangs bewijzen. Als geen volk ter wereld wellicht zijn wij Neder landers bij uitstek gehecht aan onze diep ingewortelde op vattingen, instellingen en tradities. In ons goede land is een beroep op de traditie en het gewoonterecht een sterk argu ment in de discussie. En dit vaak niet ten onrechte. Traditie is veelal een goede zaak, welke toch ook niet zelden aan vechtbare kanten heeft, omdat een te ver doorgedreven conservatisme vaak een belemmering vormt naar een mo derne ontwikkeling en vormgeving. Dit is ook van toe passing op het betaalde voetbal en de problemen die hier mee samenhangen. Met name de wijze waarop het grote voetbalpubliek bereikt dient te worden, is een punt dat onze voortdurende aandacht moet hebben. De wijze van voor verkoop is één van die zaken, die wij m.i. aan de moderne ontwikkeling zullen moeten aanpassen. In een snel veranderende maatschappij als de onze wor den ook aan het betaalde voetbal nieuwe eisen gesteld. Het publiek b.v. neemt er geen genoegen meer mee op een halve gammele tribune een wedstrijd te volgen. Nog minder wil men in een sigarenwinkel met zijn spreekwoordelijke „petje" in de hand staan om een kaartje te bemachtigen. De concentratie van de voorverkoop op een betrekkelijk klein aantal voorverkoopadressen in een stad als Amster dam is strijdig met de eisen, welke het publiek op de duur stelt. In de allereerste plaats is daar de figuur van de niet- roker. Hij moet vaak tegen wil en dank een sigarenwinkel binnen gaan en om een kaartje bedelen. Bemachtigt hij uiteindelijk toch een kaartje, dan moet hij vaak genoegen nemen met een staanplaats, aangezien hij geen klant is. Dan is er voorts de wellicht nog veel grotere categorie rokers, die zich bedienen van sigarenwinkeliers, die geen voorverkoop hebben. En dat zijn in een stad als Amsterdam toch verreweg de meesten. Ook zij moeten hun schreden naar één van de bekende voorverkoopadressen richten met hetzelfde ofnegatieve resultaat. Het gevolg hiervan is, dat zich vooral voor wedstrijden, die iedereen, zien wil (voorbeeld AjaxFeijenoord op He melvaartsdag 1960 in het Olympisch Stadion) de publieke belangstelling richt naar de voorverkoopadressen. Uit het oogpunt van publieke service-verlening acht ik dit op de duur een onaanvaardbare zaak. Grote winkelconcerns laten geen middel onbeproefd nieuwe verkoopmethoden te ontwikkelen, waarvan de „zelfbediening" een typisch voorbeeld is. Men heeft het begrip „service" een totaal nieuwe gestalte gegeven. In plaats van de individu wordt nu de massa koning. Een club als de onze moet ook de massa bereiken. Ook wij moeten als het ware naar het publiek toekomen, want zij verschaft ons de middelen om het betaalde voetbal te financieren. Daarom is het m.i. noodzakelijk, dat er t.a.v. de voor verkoop van voetbalkaarten een veel grotere spreiding plaats vindt. Het is mij b.v. altijd een raadsel geweest waar- (directie: Jaap van Praag) Spui 6 - Telefoon 245105 - Amsterdam-C. distilleerderij likeurstokerij wijn- importhandel AMSTERDAM EINDHOVEN om er b.v. bij herenkappers geen kaartjes verkrijgbaar zijn en bij sigarenwinkeliers wel. En waarom b.v. geen reisbureaux of bona-fide café's ingeschakeld? Het publiek neemt er geen genoegen meer mee achter een kaartje aan te rennen. Het wil niet afhankelijk zijn van een paar voorverkoopadressen, die over de gehele stad verspreid liggen. Ik weet wel, dat dit probleem eigenlijk pas actueel is voor top-wedstrijden. Maar het is mij ook bekend, dat juist bij dergelijke wedstrijden een groot aan tal mensen, dat anders regelmatig de normale competitie wedstrijden bezoekt, achter het net vist met het gevolg, dat men deze categorie ook niet meer bij de wekelijkse wedstrijden ziet. In de loop van de jaren heb ik diverse van deze teleurgestelde mensen gesproken. Hun commen taar is even verklaarbaar als logisch: „Ik kom al sinds jaar en dag bij Ajax, maar voor AjaxFeijenoord kan ik nooit een kaartje krijgen en dat terwijl Ajax van mij per seizoen toch een aardig bedrag als regelmatig bezoeker ontvangt." Ik noem deze wedstrijd nu maar als voorbeeld. Door onze wijze van voorverkoop vervreemden wij een niet onaan zienlijk aantal voetballiefhebbers van ons. Het is niet mijn bedoeling om in dit artikel op de tenen van H.H. Sigarenwinkeliers te gaan staan. Aan de service die wij het publiek moeten verlenen, worden nu eenmaal nieuwe eisen gesteld. De vaste bezoekers brengen toch een enorm bedrag aan recettes binnen en het is onjuist deze sportliefhebbers over te leveren aan de willekeur van een zeer gering aantal voorverkopers. Een meer efficiënte wijze van voorverkoop is één van de middelen om de trek van het grote publiek naar onze voet balvelden te animeren. J. H. W/////A Directie CAREL C. KAMLAG en TOM MANDERS 7

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1962 | | pagina 7