Een dagje 'Bonthuis „DE BLAUWVOS" BONTMANTELS - STOLA's - COLLIERS A. F. STRIKKERS 6 B. S. LE MARCHË. We kunnen veilig aannemen dat er niet velen onder U zijn, die de sensatie hebben meegemaakt een belangrijke voetbalwed strijd van een auto uit te hebben gevolgd. Daarmee bedoelen we niet de man, die zijn wagen even op de Middenweg laat stoppen om een tijdje te kijken naar een partijtje op het tweede of derde veld. Want hoe interessant dit voor hem ook moge zijn, het haalt niet bij de ervaring zich als ooggetuige te bevinden achter het glas van een soort cabine te midden van een menigte van 65.000 enthousiastelingen. We spreken van een cabine, omdat dit glazen-huis je-op-wie- len niet ongelijk is aan dat van het meer constante, waarin de radioreporter zijn zetel heeft. Ook in andere betekenis merkt men dat men in een glazen huisje zit; van de duizenden die langs stroomden, was er niet één die niet een blik naar binnen wierp. Te koop zitten bij HollandBelgië is een sensatie op zichzelf. Wij kunnen U verzekeren dat het heel iets bijzonders is op deze wijze de topic of the season, deze tachtigste ontmoeting tussen tweemaal elf vertegenwoordigers van Benelux te be leven. Ander speltype. Het heeft geen zin hier de wedstrijd nog eens te beschrijven. U hebt er alles van gelezen. Er is ons voorgehouden dat dit Nederlands elftal (nog) geen afspiegeling kan zijn van de ver anderde omstandigheden. Daarvoor is de ommezwaai nog te kort verleden tijd. Dit elftal steunde op niet minder dan zes spelers in en door buitenlands profvoetbal gevormd. Het viel op hoe dit zestal zijn stempel drukte op het speltype, waardoor dit vrijwel identiek werd aan dat der Belgen. Wij vinden dit jam mer. Wij zeggen dit bepaald niet, omdat we tegenstanders van betaald voetbal zijn. We zijn te veel Hollander, dan dat, nu het onvermijdelijke is geschied, wij niet vurig zouden hopen, dat door een en ander een winstpost op het credit van betaald voet bal zou mogen worden geboekt. Een winstpost, die met „beter spelpeil van de nationale ploeg" zou kunnen worden omschre ven. K.C. en Abe. Onmiskenbaar was deze HollandBelgië-ontmoeting béter dan die wij in April 1953 op dezelfde wijze en van deze zelfde plaats af mochten aanschouwen. Toen ging Holland met 02 roemloos ten onder met een falende Lenstra, nog niet van een blessure hersteld. Begrijpelijk dat de K.C. thans geen risico durfde nemen. Maar wat hét team in de We-gaan-naar-Rome- periode onder gelijkwaardige tegenstanders altoos zo gevaarlijk deed zijn, was het typisch Nederlands open spel vol verras singen. Dit speltype dreigt nu verloren te gaan. Het lijkt ons geen toeval dat het doelpunt, dat later het enige bleek te zijn, juist voortkwam uit vrijwel het enige moment, dat de aanval flitsend en volkomen open werd opgezet. O.i. maakte de Bel gische achterhoede daarbij een van haar weinige fouten. Men had Roosenburg, die op de linksbuitenplaats reeds in volle sprint lag toen De Harder op linksbinnen de bal, na een Bel gische aanval, van uit de achterhoede zou gaan ontvangen, bui tenspel kunnen zetten. Blijkbaar verwachtte men van Bertus een van zijn (te) veelvuldige goocheltoeren. Hoe het zij, Roosen burg kreeg van de oud-Girondijn een prachtig gelanceerde, doodgespeelde pass vóór hem in de vrije ruimte, liep even door, zag de naar binnen rennende Dillen (de Belgen hadden nog maar amper de tijd gehad zich om te draaien), zette voor en Dillen schoot met zijn rechterbeen (veel sterker dan het linker) ineens in. Een „wringer"? Meert ging hierbij vrijuit. Want iedere doelman verwacht zo'n bal aan de linkerkant van het doel. Het schot kwam een meter van de rechterpaal en moet dus of effect hebben gehad, of, en dat achten we bij zo'n kogel aannemelijker, Dillen heeft bij het afvuren zijn lichaam naar rechts gewrongen. Temeer omdat hij, in zijn vaart nog een eind doorschietend, op zijn knie- en terecht kwam, een situatie waaruit velen concludeerden dat de bal moest zijn ingekopt (ook het A.N.P. dacht dat). Een ver geeflijke conclusie als men bedenkt hoe razend snel alles in zijn werk ging. Behalve deze schone goal was er het korte passenspel, meest van uit de diepte. Dit korte passenspel, met buitenspelers die naar binnen komen en dus de aanvalsbreedte versmallen, het geen koren op de molen is van een zo sterke verdediging als die der Belgen, zal, vrezen wij, zeker gestimuleerd worden nu onze bond als trainer een Oostenrijker heeft gecontracteerd. Besluiten we deze korte HollandBelgië-impressie met op te merken, dat nog altijd aan de wijze van trappen en aan de manier van zich bewegen te zien is, dat een stopper van het kaliber Van der Hart (prima!, maar in zijn kaart gespeeld door Coppens' egoïsme) uit de Ajax-school stamt. Met een gaatje. Natuurlijk zijn we na afloop niet direct naar huis gegaan. Dat ware na HollandBelgië niet der traditie getrouw. In het vorige Ajax-Nieuws hebben we al gerijmd hoe we ons „als een vorst voelden". Wat doet een vorst na een vorstelijk bezoek? Hij maakt een rijtoer! We hebben tijdens het porceleinrijden op de tramrails (wat een weelde zo'n tramstaking) minzaam ge wuifd. Frits zegt gewoven, maar dat doen wij niet vrij naar Droogstoppel. Gewuifd naar de velen, die thans te voet moesten gaan. Waar we tenslotte beland zijn, gaat U geen fluit aan. Laat het U genoeg zijn te weten, dat we de datumgrens, in dub bele betekenis, bijna hebben gehaald. In ieder geval een dagje met een gaatje. Dank. De heer Bessem hebben we in vorenaangehaald rijm reeds dank gebracht. Van de hem omringende staf willen wij mede de heren Chris Berger, Goosewehr en Sweers in onze dankbaarheid betrekken. De moeilijkheden die moesten worden opgelost en wérden opgelost, waren legio. Daarbij zij het ons vergund van deze plaats thans tevens dank te betuigen aan de Ziekenver- voeronderneming EPMA, Ruysdaelkade 177, die wederom dit dagje con amore heeft verzorgd. Dank ook aan de Verkeers politie, dewelke ons ieder kruispunt voorrang verleende. Ten slotte geldt onze dank Publieke Werken. Deze zo dikwijls ge smade gemeente-instelling had, door toedoen van de heer Schenk, de opengebroken straten voor de deur van onder- Moderniseren - Bontbewaring - Reparatie KONINGINNEWEG 255, Tel. 95701, Amsterdam-Z b.d. Amstelveenseweg, tramlijn 1-2-16

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1955 | | pagina 6