Een dagje
'Bonthuis „DE BLAUWVOS"
BONTMANTELS - STOLA's - COLLIERS
A. F. STRIKKERS
6
B. S. LE MARCHË.
We kunnen veilig aannemen dat er niet velen onder U zijn, die
de sensatie hebben meegemaakt een belangrijke voetbalwed
strijd van een auto uit te hebben gevolgd. Daarmee bedoelen we
niet de man, die zijn wagen even op de Middenweg laat stoppen
om een tijdje te kijken naar een partijtje op het tweede of derde
veld. Want hoe interessant dit voor hem ook moge zijn, het
haalt niet bij de ervaring zich als ooggetuige te bevinden achter
het glas van een soort cabine te midden van een menigte van
65.000 enthousiastelingen.
We spreken van een cabine, omdat dit glazen-huis je-op-wie-
len niet ongelijk is aan dat van het meer constante, waarin de
radioreporter zijn zetel heeft. Ook in andere betekenis merkt
men dat men in een glazen huisje zit; van de duizenden die langs
stroomden, was er niet één die niet een blik naar binnen wierp.
Te koop zitten bij HollandBelgië is een sensatie op zichzelf.
Wij kunnen U verzekeren dat het heel iets bijzonders is op
deze wijze de topic of the season, deze tachtigste ontmoeting
tussen tweemaal elf vertegenwoordigers van Benelux te be
leven.
Ander speltype.
Het heeft geen zin hier de wedstrijd nog eens te beschrijven.
U hebt er alles van gelezen. Er is ons voorgehouden dat dit
Nederlands elftal (nog) geen afspiegeling kan zijn van de ver
anderde omstandigheden. Daarvoor is de ommezwaai nog te
kort verleden tijd. Dit elftal steunde op niet minder dan zes
spelers in en door buitenlands profvoetbal gevormd. Het viel op
hoe dit zestal zijn stempel drukte op het speltype, waardoor dit
vrijwel identiek werd aan dat der Belgen. Wij vinden dit jam
mer. Wij zeggen dit bepaald niet, omdat we tegenstanders van
betaald voetbal zijn. We zijn te veel Hollander, dan dat, nu het
onvermijdelijke is geschied, wij niet vurig zouden hopen, dat
door een en ander een winstpost op het credit van betaald voet
bal zou mogen worden geboekt. Een winstpost, die met „beter
spelpeil van de nationale ploeg" zou kunnen worden omschre
ven.
K.C. en Abe.
Onmiskenbaar was deze HollandBelgië-ontmoeting béter
dan die wij in April 1953 op dezelfde wijze en van deze zelfde
plaats af mochten aanschouwen. Toen ging Holland met 02
roemloos ten onder met een falende Lenstra, nog niet van een
blessure hersteld. Begrijpelijk dat de K.C. thans geen risico
durfde nemen. Maar wat hét team in de We-gaan-naar-Rome-
periode onder gelijkwaardige tegenstanders altoos zo gevaarlijk
deed zijn, was het typisch Nederlands open spel vol verras
singen. Dit speltype dreigt nu verloren te gaan. Het lijkt ons
geen toeval dat het doelpunt, dat later het enige bleek te zijn,
juist voortkwam uit vrijwel het enige moment, dat de aanval
flitsend en volkomen open werd opgezet. O.i. maakte de Bel
gische achterhoede daarbij een van haar weinige fouten. Men
had Roosenburg, die op de linksbuitenplaats reeds in volle
sprint lag toen De Harder op linksbinnen de bal, na een Bel
gische aanval, van uit de achterhoede zou gaan ontvangen, bui
tenspel kunnen zetten. Blijkbaar verwachtte men van Bertus
een van zijn (te) veelvuldige goocheltoeren. Hoe het zij, Roosen
burg kreeg van de oud-Girondijn een prachtig gelanceerde,
doodgespeelde pass vóór hem in de vrije ruimte, liep even door,
zag de naar binnen rennende Dillen (de Belgen hadden nog
maar amper de tijd gehad zich om te draaien), zette voor en
Dillen schoot met zijn rechterbeen (veel sterker dan het linker)
ineens in.
Een „wringer"?
Meert ging hierbij vrijuit. Want iedere doelman verwacht
zo'n bal aan de linkerkant van het doel. Het schot kwam een
meter van de rechterpaal en moet dus of effect hebben gehad,
of, en dat achten we bij zo'n kogel aannemelijker, Dillen heeft
bij het afvuren zijn lichaam naar rechts gewrongen. Temeer
omdat hij, in zijn vaart nog een eind doorschietend, op zijn knie-
en terecht kwam, een situatie waaruit velen concludeerden dat
de bal moest zijn ingekopt (ook het A.N.P. dacht dat). Een ver
geeflijke conclusie als men bedenkt hoe razend snel alles in
zijn werk ging.
Behalve deze schone goal was er het korte passenspel, meest
van uit de diepte. Dit korte passenspel, met buitenspelers die
naar binnen komen en dus de aanvalsbreedte versmallen, het
geen koren op de molen is van een zo sterke verdediging als
die der Belgen, zal, vrezen wij, zeker gestimuleerd worden nu
onze bond als trainer een Oostenrijker heeft gecontracteerd.
Besluiten we deze korte HollandBelgië-impressie met op
te merken, dat nog altijd aan de wijze van trappen en aan de
manier van zich bewegen te zien is, dat een stopper van het
kaliber Van der Hart (prima!, maar in zijn kaart gespeeld
door Coppens' egoïsme) uit de Ajax-school stamt.
Met een gaatje.
Natuurlijk zijn we na afloop niet direct naar huis gegaan.
Dat ware na HollandBelgië niet der traditie getrouw. In het
vorige Ajax-Nieuws hebben we al gerijmd hoe we ons „als een
vorst voelden". Wat doet een vorst na een vorstelijk bezoek?
Hij maakt een rijtoer! We hebben tijdens het porceleinrijden op
de tramrails (wat een weelde zo'n tramstaking) minzaam ge
wuifd. Frits zegt gewoven, maar dat doen wij niet vrij naar
Droogstoppel. Gewuifd naar de velen, die thans te voet moesten
gaan. Waar we tenslotte beland zijn, gaat U geen fluit aan.
Laat het U genoeg zijn te weten, dat we de datumgrens, in dub
bele betekenis, bijna hebben gehaald. In ieder geval een dagje
met een gaatje.
Dank.
De heer Bessem hebben we in vorenaangehaald rijm reeds
dank gebracht. Van de hem omringende staf willen wij mede de
heren Chris Berger, Goosewehr en Sweers in onze dankbaarheid
betrekken. De moeilijkheden die moesten worden opgelost en
wérden opgelost, waren legio. Daarbij zij het ons vergund van
deze plaats thans tevens dank te betuigen aan de Ziekenver-
voeronderneming EPMA, Ruysdaelkade 177, die wederom dit
dagje con amore heeft verzorgd. Dank ook aan de Verkeers
politie, dewelke ons ieder kruispunt voorrang verleende. Ten
slotte geldt onze dank Publieke Werken. Deze zo dikwijls ge
smade gemeente-instelling had, door toedoen van de heer
Schenk, de opengebroken straten voor de deur van onder-
Moderniseren - Bontbewaring - Reparatie
KONINGINNEWEG 255, Tel. 95701, Amsterdam-Z b.d. Amstelveenseweg, tramlijn 1-2-16