Some nonsenses Some senses and Automobielen-verhuur Q g Q lob©" 11 Nederland-Denemarken gelijk spel, en heel voetballievend Nederland in zak en as. Pers, officials en publiek, het spijt mij, maar ik kan U niet dankbaar zijn, onze jongens moesten ge hakt maken van de Denen, de stoomboot uit Spanje bracht ons Faas Wilkes, en de verguisde beroepsvoetballer Faas, werd op Schiphol door een glunderende heer Brunt afgehaald (heeft mijn baas nooit gedaan), enfin het zou in de tientallen gaan lopen, en duizenden gingen in feeststemming naar het Stadion om dat nummertje goalschieten nu eens van dichtbij mee te maken. Het is anders gelopen, misschien gelukkig, want U, heren, die in woord en schrift zo machtig veel invloed op onze mooie sport kunnen uitoefenen, heeft U er weieens aan ge dacht, hoe U ons elftal geknakt heeft. Als U zelf wel eens een balletje heeft getrapt, weet U dan wat het zeggen wil, om het veld in te gaan onder de druk van te moeten winnen. Be seft U hoe prettig de Denen hebben kunnen spelen met de wetenschap, dat ze toch bij voorbaat reeds met groot verschil verloren hadden. Waarschijnlijk heeft U geen idee van het woord mental, en schreeuwt U liever met de massa mee, dan er een eigen mening op na te houden, omdat het zo zielig is, als U ondanks Uw eigen eerlijke mening eens een keer in Uw armzalig flanelletje zou komen te staan. Hadt U nu werkelijk gedacht, dat de grote omwenteling die een paar maanden geleden in onze voetbalwereld heeft plaats gevonden, plotseling top-elftallen uit de grond kan stampen. Natuurlijk hebben wij een paar topspelers terug, maar de fundering kan nog niet goed zijn, het is nog los zand en door wat staaltjes goed voetbal van een paar individualisten laat U als „vaklieden" zich reeds verblinden. U valt mij tegen, heren. Ik heb het in dit blad reeds meer geschreven, ik ben zeker van spelpeilverbetering, maar geef onze spelers twee of drie jaar, dat is eerlijk. De „ouwe mannetjes" hebben weer feest gevierd, het was lang niet ongezellig, en ik verwacht hierover zeker meer in dit clubblad. Tjerk de Munnik is ridder geworden, en dat doet mij deugd, Ridder Tjerk, dat klinkt, Ridder Piet of Ridder Kees zou een aanfluiting zijn, maar Ridder Tjerk brengt mij terug in de sfeer van de Middeleeuwen, toen die kleine verraderlijke glaasjes met wit vocht nog niet bekend waren, maar de ridders nog wijn uit bokalen dronken. En daarom ben ik blij, dat Tjerk (mag ik nog Tjerk zeggen?) Ridder geworden is, omdat ik er zeker van ben, dat hij als hij eeuwen geleden had geleefd, onze eer ook verdedigd zou hebben, desnoods met de bokalen. Rid der, daar ga je, de bijbehorende slag zullen we je later nog wel eens in intieme kring toedienen. Van mijn waarde naamgenoot de critiek op mijn senses and nonsenses in Januari gelezen. Dat was nu eens een artikel naar mijn hart, niet dat flauwe kleinburgerlijke geschrijf, maar nu eens een epistel op hoger niveau. Ik heb genoten van Goethe en Schiller en heb er met een breed gebaar Speenhoff ook maar even voor vol bij aan genomen, hoewel ik er persoonlijk toch liever iets van Vondel bij gehad, zou willen hebben. Enfin, een mens kan niet alles hebben, en voorlopig kan ik tevreden zijn. Ik heb ons clubblad aan al mijn vrienden en kennissen laten lezen, om ze nu eens even haarfijn aan te tonen, op welke hoogte een z.g. „gewoon voetbalblaadje" nu eigenlijk wel kan staan. Wel tienmaal heb ik het artikel over gelezen, en ik heb er mijn armzalig schrijverijtje van Januari naastgélegd, om het maar goed tot mij te laten doorwerken. Nu ken ik het bijna uit mijn hoofd, en nogmaals, geachte naamgenoot, het was geweldig, één kleinigheidje echter blijft mij hinderen, n.l. ik begrijp er geen bliksem van. Maar derge lijke kleinigheidjes mogen eigenlijk geen naam hebben. JAMES. Verhuur en administratie: Sarphatipark 19 Amsterdam-Z. Telefoon 793491 Luxe verhuur van Volkswagen de Luxe - Opel - Chevrolet Alle wagens van 1955 TARIEF Volkswagen de Luxe '55 Opel '55 Chevrolet '55 Per dag Wppkpiridp Zaterdag 12 uur tot w eeKeinae Maandagmorgen 8 uur 1 week 14 dagen f 10.— en f 0.06 p. km. 16.— „0.06 65. 0.06 „125. 0.06 f 11.50en f 0.06 p. km. 18.- „0.06 75.- „„0.06 145.- 0.06 f 20.—en f 0.10 p. km. 35. „0.10 „130.- „0.10 „250.- „0.10 Voor langere huur speciale condities Verzekering: All Risk Benzine voor rekening van de huurder

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1955 | | pagina 11