AJAX TOUR NAAR LETLAND EN LITAUEN.
NUMMER 11
21e JAARGANG 1938
Onder Redactie van: CH. H. GEUDEKER, G. DE JONGH en J. L. MELCHERS
l£3
VERSCHIJNT MAANDELIJKS
JULI
Afd- Advertentièn B. WESSEL, Mauvestraat 32, 's-Gravenhage - Telefoon 110978 - Postrekening 113258
Zondag 12 Juni 1938 11 uur le perron van het
Centraal Station. Ouders, verloofden en vele andere
Ajax-vrienden waren gekomen om ons le elftal
uitgeleide te doen voor onze trip naar het verre
Oosten. Vooral de aanwezigheid van Wim Ande-
riessen en Co Loois werd door de vertrekkenden op
hoogen prijs gesteld. Vele goede raadgevingen werden
ons natuurlijk meegegeven en werd den leiders op het
hart gedrukt goed op de jongeren te letten; hetgeen
natuurlijk vanzelf sprekend is. De stemming zat er al
onmiddellijk in en onder gezelligen kout werd Amers
foort bereikt waar we moesten overstappen. De jongens
hadden het tot dusver gepresteerd niet te kaarten, maar
toen de trein zich voor de 2e etappe in beweging zette
(een etappe van 31 uur!!!), was het hek van den
dam en was 3 sans en 4 down niet van de lucht. Jan
de Boer had voor de speelkaarten gezorgd.
Jan Elzenga miste reeds na een half uur een 5-mark
stuk en vond hij het noodig hiervoor dan maar aan alle
jongens een kop koffie aan te bieden. Wat in dank
aanvaard werd. Het klonk niet terg hartelijk, maar hem
werd gevraagd nogj meer 5-markstukken te verliezen
dan kon hij weer een rondje geven.
Om 3 uur bereikten we Bentheim, waarna we, na
een zeer vlotte passen- en geldcontröle, om 3.30
Duitschland binnenstoomden. Toen kwam de gramo-
foon, verzorgd door Jan Elzenga ter tafel en werd de
reis onder vroolijke muziek nog gezelliger. In Hannover
werd een aanval ondernomen op een wagentje met
Heisze Wurst, welke glansrijk gewonnen werd. Jack
Reynolds lustte ze niet en vroeg of we ons testament al
gemaakt hadden. Hij was heelemaal niet gerust over
de samenstelling van deze dingen.
Om 6 uur verlieten we Hannover op weg naar Berlijn.
Na een goed diner in den trein bereikten we 10 uur 22
Berlijn. Hier hadden we een uur, welke tijd doorgebracht
werd met kaarten schrijven naar huis. Om 11.23 werd
de reis voortgezet.
Het is 3 uur in den nacht van Zondag op Maandag.
We naderen zoo langzamerhand de Poolsche Corridor.
Dit is Poolsch gebied in Duitschland en de verbinding
tusschen 2 deelen van het Duitsche rijk. Verschillende
jongens trachten te slapen, anderen probeeren het
wereldrecord Lange afstand" brigden op hun naam te
brengen. We bemerken ook dat we geheel voor ons
vreemde talen te hooren zullen krijgen. Onder de
vensters staat b.v.: Lange nel in de hit, hetgeen zooveel
beteekent als: Niet naar buiten leunen.
Om 5.10 bereikten we de Litausche grens. Hier vond
de spijswagen aangehaakt, welke met gejuich werd be
groet, omdat er reeds diverse malen honger" geroepen
was. Jacq vond de Litauers nette lui. Zijn eenige be
zwaar tegen hen was dat ze zijn pas voor eenigen tijd
inpikten. Men vertrouwt de Hollanders beter dan de
Engelschen daar.
De restauratiewagen was niet berekend op 17 men-
schen die voor 85 aten. Aan elk tusschenstation zag men
een ober weghollen om even later met een arm vol
brood terug te keeren. Kippen werden onderweg aan
gehouden en gedwongen eenige eieren te leggen om
onze honger te stillen. Marius Koolhaas en Jan Elzenga
meenden maar niet te vroeg te moeten ontbijten. De
jongens hadden per slot heerlijk geslapen al is een
houten bank wel geen ideaal bed, zoodat het geen
schande voor Wagon Lits zou zijn als ze na dit ontbijt
failliet zouden qaan.