KONING PUBLIEK.
Leden en Donateurs!
STEUNT onze
Adverteerders, zij STEUNEN ook ons
mrnz
A J AX CLUBNIEUWS - PAG. 195
Het is ongeveer een half jaar geleden, dat de Sport
kronieken van de dagbladen in kleuren en geuren de
dalende belangstelling" voor voetbalwedstrijden be
schreven. Sindsdien zijn er zoovele voorbeelden van het
tegendeel geweest, dat het onderwerp niet meer in
kranten wordt aangeroerd.
Toch is het de moeite waard het onderwerp „belang
stelling voor voetbalwedstrijden" nog eens onder de
loupe te nemen, en zoowel de oorzaken na te gaan die
de competitie-matches als kijkspel benadeelen, als om
eenige middelen aan te geven, die die belangstelling
kunnen stimuleeren, zoowel in het algemeen, als voor
Ajax in het bijzonder.
Tot de oorzaken van algemeenen aard, welke een deel
van het publiek van onze velden verwijderd houden,
behoort allereerst de bespottelijk kleine formatie der
competitie-afdeelingen. Terwijl in Engeland 22 clubs
een af deeling vormen en in België 14, houdt de
K.N.V.B. halsstarrig vast aan afdeeling van 10 clubs.
Wie de buitenlandsche competities volgt, weet maar al
te goed hoe veel spannender en interessanter die groote
competities zijn dan de onze. Voor onze eerste klassers
(om voor de lagere geplaatsten nog.te zwijgen) is een
totaal van negen thuiswedstrijden bovendien fnuikend
wat de ontvangsten betreft. Het is mij inderdaad onbe
grijpelijk, dat de eersteklassers daar zonder meer in be
rusten. Zooals het nu gaat streeft de K.N.VB. lang
zaam maar zeker het doel voorbij, dat bij zijn oprichting
voorzat, n.l. dat het behartigen van de belangen der
aangesloten clubs primair is. Het jaar in jaar uit over
laden internationale programma en de finantiëele onder
nemingslust van den K.N.V.B. dienen naar een veel
bescheidener plan te worden teruggebracht, zoowel om
der wille van zuiver amateuristische opvattingen, als om
de clubs, die ten slotte den Bond vormen, het leven
minder zorgelijk te maken.
Van geheel anderen en minder principieelen aard is
de vervoer- en parkeermoeilijkheid in vele steden en in
het bijzonder in Amsterdam.
Wij kennen allen de taxi-misère. Eenige jaren ge
leden kon je uit West met een wit-bandje voor 40 cent
naar het Ajax-terrein komen; nu kost dezelfde rit ƒ1.20.
De auto-bezitters moeten hun wagen vaak op merk
waardig grooten afstand van het terrein stallen, omdat
de Gemeente wèl hooge pachtrechten en vermakelijk
heidsbelasting heft, doch verzuimd heeft voor een par
keerterrein te zorgen. Dat de publieke belangstelling
hierdoor geremd wordt, is duidelijk. Het zou dan ook
van groot belang zijn, en indirect eveneens voor de
Gemeente, als één in de nabijheid van het Ajax-terrein
gelegen grasterrein als parkeerterrein werd ingericht. In
werkverschaffing zou dit gemakkelijk gaan; zie hier nu
een nuttig voorbeeld om werkloozen een tijd aan den
slag te brengen.
Naast het auto-probleem staat dat van de tram.
Gelukkig betreft het hier een tijdelijk iets, omdat de
situatie opknapt, zoodra het viaduct over de Linnaeus-
straat gereed is- De trambaan kan (of zal?) dan langs
den Middenweg worden doorgetrokken en aan de bus
misère kan (of zal?) een einde komen. Ongetwijfeld is
de tram-directie van goeden wille, doch men vraagt
zich af: lo. waarom er zooveel kleine bussen rijden als
een wedstrijd geëindigd is; 2o. waarom al die bussen en
busjes slechts van één punt vertrekken in de richting
van den Middenweg, inplaats van bijvoorbeeld vier
punten, zoodat de massa toeschouwers in één kwart van
den tijd verwerkt kan worden; 3o. waarom de bussen,
vóór den aanvang der wedstrijden, niet den weg der
taxi's volgen en de passagiers vóór het terrein aan den
langen vluchtheuvel afzetten, om daarna direct naar de
Tugelaweg terug te keeren, waardoor noodelooze rond
jes door het Beton-dorp worden vermeden, tijd gewon
nen en meer „service" verkregen wordt, terwijl de on
kosten worden bekort?
Ook de fiets-stalling verdient de aandacht van het
Bestuur. De toegang tot de rekken is veel te nauw; men
moet er zich doorheen wurmen om de rekken te kunnen
bereiken. Ruimer baan voor de fietsen is noodzakelijk
en kan m.i. zonder veel moeite worden verkregen door
de afscheidingen, die in de lengterichting van de toe
gangswegen tot het terrein loopen, een of twee meter,
van de rekken af, te verplaatsen.
vergeet niet bij het doen van inkoopen even
de Advertenties in ons clubblad te raad
plegen, ge vindt er beslist het juiste adres bij.