WEDSTRIJ DBEZOEK.
den haag
Hotel Café-Restaurant
TERMINUS
j. j. both, LINNAEUSSTR, 38a-b - TEL. 50074
STATION HOLLANDSCHE SPOOR
Nieuwe Philips serie 1937
In prijzen vanaf f89.-
A J A X CLUBNIEUWS - PAG. 33
De door „BUK" ingezonden klacht over het meer dan
slechte bezoek bij de Ajax-wedstrijden vraagt inderdaad
belangstelling, al blijkt achteraf dat het niet zoozeer
een Ajax dan wel een Amsterdamsch verschijnsel is.
Ook het Stadionbezoek is bedroevend, zoodat er m.i.
niet gesproken kan worden van mindere clubaanhang,
maar óf van een crisisverschijnsel óf van daling voetbal-
peil (al is dit b.v. in Rotterdam niet van invloed).
Van de 3 door BUK genoemde punten is er volgens
mij maar een doorslaggevend en wel de vervoergelegen-
heid. Al zou ook ik voorstander zijn om speciaal voor de
open tribune een populaire prijs van b.v. 0.50 in te
voeren, wil ik het verder uitsluitend hebben over punt 3.
Stellen we eerst eens duidelijk de huidige situatie:
HEENGAANDE
A. Per taxi. De kosten hiervan zijn thans zoo groot,
dat de doorsnee open- en staan tribuneman daar niet
aan kan denken.
B. Gooische tram. Geeft dubbele kosten tegenover
Stadionbezoek. Men komt slechts tot de W.P. en
dan is het opnieuw betalen.
C. Overstappen op bus A of D. Kan men de begin
punten hiervan niet zonder overstappen bereiken,
dan kost het dus ook 2 ritten.
D. Fietsen. Inderdaad is dit het beste vervoermiddel
maar een ieder fietst nog niet of niet meer of waagt
zich liever niet in zoo'n drukte.
TERUGGAANDE.
Nu komen we juist aan het kardinale punt. Aanvoer
is geleidelijk, maar afvoer is gelijk een zondvloed. Taxi's
ziet men dan niet, de Gooische komt in normale dienst
regeling reeds afgestampt van Diemerbrug en de bussen?
Laten we daarover maar zwijgen. Alle prijzenswaardige
bemoeiingen van de Gemeente ten spijt, gaan er toch
niet meer dan 30 of 40 man in een bus en wat beteekenen
dan zelfs 10 of 12 bussen die klaar staan. Het is een
schier eindeloos wachten in de rij en de meesten gaan
dan ook maar loopen naar de Linnaeusstraat (half uur)
en verder met de gewone tram. Vooral bij slecht weer
is dat echter een opoffering. Deze risico durft men mees
tal tegen 12 uur niet aan en gaat dus niet. En zoolang
de groote spoorwegwerken niet klaar zijn en de gewone
tramlijnen niet tot ons stadion loopen, zal dat zoo blijven.
En nu kom ik gelijk tot eene mogelijke oplossing:
Kunnen de Spoorwegen ons niet helpen". Ik schat de
afstand van ons veld tot aan het einde spoorwegemplace
ment Watergraafsmeer niet veel grooter dan b.v. die
naar bus D. In Rotterdam laten de N.S. treinen loopen
vanaf het Feyenoordstadion naar de binnenstad. Waar
om dus ook hier niet? Onze spoorwegen zijn tegenwoor
dig heusch kaufmannisch genoeg om in alles mede te
werken.
Ik stel het mij voor, dat men dan b.v. 4 of 5 treinen
laat loopen van het C.S., stoppen aan de M.P. tot aan
het einde Watergraafsmeer, deze treinen daar een paar
uur laat wachten tot afloop en de menschen dan weer
terugbrengt tegen een populair tarief van b.v. ƒ0.10
retour.
Men bestrijkt daarmede dan zeker al 2 belangrijke
stadsgedeelten n.l. Noord en Oost (Ind. buurt). Iedere
trein kan toch zeker wel z.n. een kleine 1000 man af
voeren en dat gaat vlugger dan 35 man in een busje.
Alleen weet ik niet zeker of er een behoorlijk weggedeelte
is vanaf het veld naar de spoordijk, maar dat is te maken.
Laat het bestuur hierover eens beraadslagen met de
N.S. leiders. Mogelijk komt men tot een overeenkomst.
Bij wijze van proef is alles te probeeren, temeer omdat
een andere oplossing zeer moeilijk te vinden zal zijn.
JUMBO.
De kristal-heldere toon is de meest opvallende eigenschap der
Betaling desgewenscht vanaf f 1.— per week
Ruilt nu Uw oude toestel in
i Bezoekt onze Radiogehoorzaal