WEDSTRIJ DBEZOEK. den haag Hotel Café-Restaurant TERMINUS j. j. both, LINNAEUSSTR, 38a-b - TEL. 50074 STATION HOLLANDSCHE SPOOR Nieuwe Philips serie 1937 In prijzen vanaf f89.- A J A X CLUBNIEUWS - PAG. 33 De door „BUK" ingezonden klacht over het meer dan slechte bezoek bij de Ajax-wedstrijden vraagt inderdaad belangstelling, al blijkt achteraf dat het niet zoozeer een Ajax dan wel een Amsterdamsch verschijnsel is. Ook het Stadionbezoek is bedroevend, zoodat er m.i. niet gesproken kan worden van mindere clubaanhang, maar óf van een crisisverschijnsel óf van daling voetbal- peil (al is dit b.v. in Rotterdam niet van invloed). Van de 3 door BUK genoemde punten is er volgens mij maar een doorslaggevend en wel de vervoergelegen- heid. Al zou ook ik voorstander zijn om speciaal voor de open tribune een populaire prijs van b.v. 0.50 in te voeren, wil ik het verder uitsluitend hebben over punt 3. Stellen we eerst eens duidelijk de huidige situatie: HEENGAANDE A. Per taxi. De kosten hiervan zijn thans zoo groot, dat de doorsnee open- en staan tribuneman daar niet aan kan denken. B. Gooische tram. Geeft dubbele kosten tegenover Stadionbezoek. Men komt slechts tot de W.P. en dan is het opnieuw betalen. C. Overstappen op bus A of D. Kan men de begin punten hiervan niet zonder overstappen bereiken, dan kost het dus ook 2 ritten. D. Fietsen. Inderdaad is dit het beste vervoermiddel maar een ieder fietst nog niet of niet meer of waagt zich liever niet in zoo'n drukte. TERUGGAANDE. Nu komen we juist aan het kardinale punt. Aanvoer is geleidelijk, maar afvoer is gelijk een zondvloed. Taxi's ziet men dan niet, de Gooische komt in normale dienst regeling reeds afgestampt van Diemerbrug en de bussen? Laten we daarover maar zwijgen. Alle prijzenswaardige bemoeiingen van de Gemeente ten spijt, gaan er toch niet meer dan 30 of 40 man in een bus en wat beteekenen dan zelfs 10 of 12 bussen die klaar staan. Het is een schier eindeloos wachten in de rij en de meesten gaan dan ook maar loopen naar de Linnaeusstraat (half uur) en verder met de gewone tram. Vooral bij slecht weer is dat echter een opoffering. Deze risico durft men mees tal tegen 12 uur niet aan en gaat dus niet. En zoolang de groote spoorwegwerken niet klaar zijn en de gewone tramlijnen niet tot ons stadion loopen, zal dat zoo blijven. En nu kom ik gelijk tot eene mogelijke oplossing: Kunnen de Spoorwegen ons niet helpen". Ik schat de afstand van ons veld tot aan het einde spoorwegemplace ment Watergraafsmeer niet veel grooter dan b.v. die naar bus D. In Rotterdam laten de N.S. treinen loopen vanaf het Feyenoordstadion naar de binnenstad. Waar om dus ook hier niet? Onze spoorwegen zijn tegenwoor dig heusch kaufmannisch genoeg om in alles mede te werken. Ik stel het mij voor, dat men dan b.v. 4 of 5 treinen laat loopen van het C.S., stoppen aan de M.P. tot aan het einde Watergraafsmeer, deze treinen daar een paar uur laat wachten tot afloop en de menschen dan weer terugbrengt tegen een populair tarief van b.v. ƒ0.10 retour. Men bestrijkt daarmede dan zeker al 2 belangrijke stadsgedeelten n.l. Noord en Oost (Ind. buurt). Iedere trein kan toch zeker wel z.n. een kleine 1000 man af voeren en dat gaat vlugger dan 35 man in een busje. Alleen weet ik niet zeker of er een behoorlijk weggedeelte is vanaf het veld naar de spoordijk, maar dat is te maken. Laat het bestuur hierover eens beraadslagen met de N.S. leiders. Mogelijk komt men tot een overeenkomst. Bij wijze van proef is alles te probeeren, temeer omdat een andere oplossing zeer moeilijk te vinden zal zijn. JUMBO. De kristal-heldere toon is de meest opvallende eigenschap der Betaling desgewenscht vanaf f 1.— per week Ruilt nu Uw oude toestel in i Bezoekt onze Radiogehoorzaal

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1937 | | pagina 7