PAG. 12 - A J A X CLUBNIEUWS mmmz/mmmmmmmmmmmmmmmmmtrnm eiken wedstrijd op dit gebied van hen te zullen verliezen. Zaterdag 22 Juli de dag van de Hollandsche kolonie. Er was een groot programma af te werken en reeds om zeven uur werden wij afgehaald door den heer v. Oyen, oud Spartaspeler, met een autobus van de Astra*Romana. Om half acht vertrok het gezelschap en of 't het vroege morgenuur of de heimwee was, er hing een wonderlijke stilte in den wagen. De omgeving wekte ook al niet op, de* zelfde weg van den vorigen dag, waar eerst na ca. 30 K.M. eenige verandering in kwam. Nu ging het verder door, aan beide zijden bosch en na pl.m. 58 K.M. naderden wij de raffinaderij van de Astra* Romana, waar wij ontvangen en rondgeleid wer* den door de heeren ingenieurs van der Horst en de Jong. Allereerst werd ons getoond een koeltoren voor water, een toren zoo hoog als ongeveer de Amster* damsche watertoren, doch veel omvangrijker. Hierin komt van boven het afgewerkte water, dat kokend is en wordt afgekoeld, ten einde weder opnieuw dienst te kunnen doen. Vervolgens naast elkaar geplaatste ketels, waarin door pijpleidingen de ruwe olie van de velden verhit wordt en ge* scheiden in zware en lichtere benzinesoorten. Het afval wordt dan ter verwerking weder verder geleid. De zaal van de electrische dynamo's volgde, wat volgens Ir. v. d. Horst de eenige schoone werkplaats op de terreinen kan zijn. Al wandelend vertelde onze gids, dat de Astra Romana op dit oogenblik nog 4000 ton ruwe olie verwerkt en er aan ca. 2000 arbeiders werk ver* schaft wordt. Thans zagen wij een kracking*apparaat, dat ge* heel volgens Amerikaansch systeem toegepast wordt. In de controlekamer toonde men ons hoe een geregelde controle op het geheele bedrijf wordt toegepast. In deze kamer kan men door schrijf* apparaten de curve volgen van alle installaties op het uitgebreide terrein. De beurt was nu aan vier ovens in een kuil, bediend door twee man. Hier verwerkte men onder enorme verhitting wederom afval tot bruikbare producten. Deze arbeid lijkt ons buitengewoon zwaar en ongezond en toch gaat dit bedrijf een geheel etmaal met ploegenstelsel van acht uren geregeld door. Tenslotte toonde men ons nog een proefstokerij voor briketten en een plaats waar de buizen gebogen worden. Jammer was het, dat wij het laboratorium door gebrek aan tijd niet meer konden bezichtigen en dat de wandeling over de terreinen te vlug ge* schieden moest. Niettemin kregen wij toch een indruk van hetgeen hier door Hollanders buiten hun land gepresteerd werd en wordt en wij moeten eerlijk bekennen, dat wij op deze prestatie trotsch kunnen zijn. De heeren Ingenieurs v. d. Horst en de Jong, die ieder een gedeelte van het gezelschap rondleidden, betuigen wij onzen hartelijken dank. Weer in de autobus en voort naar de velden van Moreni. Tusschen de boortorens van Moreni. Het gezelschap werd opgewacht door Ir. O. G. Heldring en terstond nam de rondwandeling een aanvang. Allereerst een boortoren, welke eerst eenige dagen geregeld loopt. De heer Heldring demon* streerde op voor ons leeken buitengewoon bevat* telijke wijze, hoe men met boren aanvangt, het op* schroeven van pijpen op elkaar, de boor, en schil* derde de moeilijkheden van het boren. Hiervoor is ijzeren wilskracht noodig, aangezien men soms dagen heeft, dat er slechts vijf c.M. geboord wordt, doch ook zijn er dagen van 200 c.M. Op deze velden wordt soms tot 2000 M. diepte geboord. Interessant was de verklaring der lagen en de mededeeling omtrent de op aangrenzend terrein plaats gehad hebbenden brand. De brand in de Amerikaansche put heeft 3 jaar geduurd en geeft thans, hoewel gebluscht, nog steeds gas af. De heer Heldring heeft uitgerekend, dat Amsterdam voor 50 jaar genoeg zou hebben aan de hier verbrandde gassen. De velden, waarop wij ons bevonden, zou* den op één na van de geheele wereld de meeste olie gegeven hebben. Wij kregen bewondering voor den arbeid van de Hollandsche ingenieurs in de raffi* naderij, doch wat wij hier zagen vervulde ons met groot respect voor die werkers. Onze leidsman vertelde ons, dat tegen dit gedeelte van de Kar* phaten, evenals elders, dichte bosschen waren. Thans zijn de bosschen weg en ziet men de boor* torens oprijzen op onderlinge afstanden van 6070 Meter. Wij bezochten achtereenvolgens putten, welke door pompen de olie aan de aardoppervlakte brengen en andere door eruptie. De pompen worden geleid door electromotoren, soms twee, drie of vier aan elkaar gekoppeld. De eruptiebronnen worden voorzien van instal* laties, welke vooruit beproefd worden, door hierop een druk uit te oefenen van 200 atmospheeren. Elk

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 1933 | | pagina 12