divina commedia Juichtonen de combinaties en patronen komen straks van alle kanten ajax pakt vandaag de ganzenveer in de geest van dichter dante blankenburg geeft een lange bal rep springt hoger dan de rest hij zit er al in ook zegt kuiphof de stemming is weer opperbest maar dan verdwijnt de interesse en maakt plaats voor de routine dadelijk valt het elftal uit elkaar iedereen gaat elders geld verdienen 30 mei 1973 Johnny Rep maakt het enige doelpunt tegen Juventus na deze derde zegetocht op rij resten drooggevallen bronnen zacht huilt ook de oude altafini hij had graag nog eens gewonnen heel wat meer kijken bij de ontwik keling van een nieuw product. Als een serieus bedrijf een serieus voor stel heeft, waarbij over productie en distributie en alle andere aspecten goed is nagedacht, kunnen we met dat bedrijf een licentiecontract op stellen. Het betaalt dan voor het gebruik van het logo en de naam.' Ook de rode baan op de witte ach tergrond is gedeponeerd als merk. Lastig voor Ajax Merchandising zijn de namaakartikelen. Schoofs: 'We zijn aangesloten bij de Stichting Namaakbestrijding. Deze contro leert winkels, braderieën, markten op nagemaakte merkartikelen die te koop worden aangeboden. Op internet kom je veel namaak tegen. Vooral shirts worden nagemaakt, in Turkije, in China. Vroeger werden ze verkocht in caravannetjes bij het stadion, maar dat gebeurt niet meer. Dat hebben we onder controle. Nu zit het op e-Bay, Marktplaats. Dat is moeilijker te controleren, maar toch worden er maandelijks aanbieders van het net verwijderd. 'We streven ernaar - en slagen er ook in, vind ik - om jaarlijks een mooie, innovatieve collectie uit te brengen voor onze supporters. Ajax Merchandising is de afgelopen tien, vijftien jaar volwassen geworden. De tijd van de knipperlichten bij de sigarenboer en de caravans op de Middenweg ligt ver achter ons. Een gevarieerd assortiment kwalitatief hoogstaande Ajax-artikelen is tegen woordig in heel Nederland bereik baar voor de Ajax-supporter. En via internet ook buiten Nederland.' tekst// Chris Willemsen fotografie// Archief Ajax Een relatief nieuw merchandise-product is de Ajax-rekening met creditcard. Hoog opspringend boven zijn tegenstander scoort Johnny Rep al in de vierde minuut 1-0. me/W *4»n Een van de vierhonderd Ajax-producten uit de hausse-periode in de jaren negentig: Ajax-vla. maart ?007

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2007 | | pagina 67