Een volkomen 'grijs' publiek volgt de verrichtingen van Sjaak Swart. FOTO: ARCHIEF AJAX Anders dan in Engeland is in Nederland het massaal dragen van clubshirts nog steeds geen gemeengoed. Uitzonderlijke wedstrijden, zoals de Champions League-finale tegen Juventus in 1996, vormen hierop een uitzondering. FOTO: LOUIS VAN DE VUURST gaten. Bij producten uit de lagelo nenlanden verzekeren we ons ervan dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen.' Tweehonderd artikelen Hoewel Ajax een club van wereld naam en -faam is, moet bij de afzet van fan-artikelen toch in de eerste plaats aan de Nederlandse markt gedacht worden. Schoofs: 'We heb ben veel internationale contacten, maar je komt er al snel achter dat wij een andere markt hebben. Als an dere internationale clubs een nieuw replicashirt introduceren, beginnen sommige 's nachts met de verkoop. Dat zijn dan hele spektakelstukken, een sjaal of shirt als ze naar de ArenA gaan? De totale verkochte aantallen zijn wel goed, maar dat komt omdat de verkoop over heel Nederland verspreid is. Zo zijn we geliefd in Brabant en in het oosten van het land zitten we aardig. En Groot-Amsterdam is een goede af zetmarkt natuurlijk. Zeeland is een lastig gebied, en ook op de eilanden is het rustig.' Toch draait het volgens Schoofs niet alleen om de hoeveelheid verkochte artikelen. 'Je moet zorgen dat je merk overeind blijft staan. Je moet niet te opportunistisch zijn. We hebben zo'n tweehonderd artikelen in onze col lectie. In 1995, na de Champions League-winst, waren dat er vierhon derd. Maar Ajax-fietsen zijn op dit moment niet meer haalbaar. Als Ajax nu de Europa Cup zou winnen, dan zouden we niet meer met zoveel producten komen. De markt was er destijds rijp voor, maar de aantallen die geproduceerd werden en de voor raden die overbleven, daar hebben we nog jaren last van gehad. We hebben er twee jaar over gedaan om de markt schoon te krijgen.' Rode baan De ontwikkeling van de producten die de Ajax-collectie vormen, is een continu proces, waarbij Ajax zorg vuldig afweegt of de afzonderlijke producten goed in het geheel passen, of er vraag naar het product is en of het product voldoet aan de kwa liteitseisen die horen bij 'het merk Ajax'. Schoofs: 'Wij ontwikkelen producten hetzij in eigen beheer, het zij in samenwerking met bedrijven. Als een bedrijf een product aanbiedt, is de eerste vraag die wij ons stellen: past het product in de collectie en past het bij Ajax? Het komt regelma tig voor dat particulieren of mensen met een klein bedrijfje zich bij ons melden met een idee. Zo iemand heeft dan bijvoorbeeld op vakantie een nieuw soort teenslipper gezien die hij wel zou kunnen gaan produ ceren als Ajax-slipper. Maar er komt met dranghekken en aftellen tot het moment dat de verkoop begint. Bij ons werkt dat zo niet. Qua pro ducten doen we echter niet onder voor Manchester United of Bayern München. Maar waar wij zes ver schillende caps hebben, hebben zij er zestien. Dat komt omdat zij uit veel grotere landen komen. Bovendien lopen in Engeland mensen eerder in het dagelijks leven in een shirt van hun club. Die gaan op vrijdagavond de kroeg in met hun Manchester United-shirt aan. Daar gaat men met het hele gezin naar voetbal, alle maal in een shirt. In Nederland zie ik niemand in een Ajax-shirt in de kroeg. En hoeveel mensen dragen De toppers van Aiax en Fevenoord in 1972 in het Cupfiqhter Pyjama Team van SRV Zuivelservice. Aiax Magazine

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2007 | | pagina 66