"ZEKER WETEN DAT VEEL EX-AJACIEDEN NOG STEEDS ONS SHIRT DRAGEN.' EENS AJACIED/ALTIJD AJACIED ill ll II LJK Piet Keizer poseert in het tenue van zijn eigen kledingsponsor. Reclamecampagne van adidas, vanaf 2000 kledingsponsor van Ajax. goede afnemer van hun eigen shirts, als cadeau voor hun familieleden en vrienden in hun geboorteland. Tatoeages Ajax Merchandising leert voortdu rend. Stilstaan is er niet meer bij. Schoofs: 'Ik ga vaak naar beurzen over heel Europa om ideeën op te doen, voor nieuwe producten, voor nieuwe verpakkingen. We zijn altijd op zoek. Ajax moet immers altijd voorop lopen. Er is nooit een rust periode, zoals vroeger in de zomer. Als het voetbalseizoen nu is afgelo pen, begint voor ons het souvenir seizoen. Dan komen de toeristen naar Amsterdam.' De markt dicteert dat Ajax Merchandising soms zijn beleid moet bijstellen. Schoofs: 'Tatoeages deden we vroeger niet, dat vonden we te agressief, te ordinair, maar tegenwoordig zie je steeds meer kin deren met van die opplaktatoeages. Ze zitten in zakken chips, en zijn erg populair. Daarom zijn we ook in de kindertatoeages gegaan. Darts is ook populair geworden, dus we kre gen vraag naar Ajax-pijltjes. Dat zou tien jaar geleden ondenkbaar zijn ge weest. Toiletpapier is nog steeds het beste voorbeeld van een product dat we nooit in de collectie zullen op nemen. Bij de merchandising lopen de dekbedden, de pyjama's, sjaals, vlaggen en caps het best. We hebben daarnaast ook aardig wat sieraden in de collectie. Ons babyconcept heb ben we uitgebreid. We hadden al een drinkbeker, rompertje, slabbetje en een pyjama. Een speen kan er dan ook wel bij.' Schoofs benadrukt de verantwoor delijkheid die de club moet nemen bij de productie van artikelen. 'Zo'n speen moet natuurlijk wel veilig zijn en voldoen aan de wettelijke nor men. Dat geldt voor alle producten. Naast de kwaliteit van het eindpro duct houden we ook het productie proces van onze artikelen in de maart 9007 nu Huntelaar-T-shirts. Daar bereik je veel meer mensen mee. Ajax moet geloofwaardig overkomen. Kinderen moeten niet hun keuze of ze wel of niet een Ajax-product willen hebben laten afhangen van het prijskaartje. De Ajax-shirts en -trainingspakken gaan het hardst. Dat is niet zo gek, want door de kledij heb je als fan identificatie met het team. Daarom zullen die artikelen altijd het meest populair zijn.' De spelers die uit het buitenland komen zijn trouwens zelf ook een De ontwikkeling van het Ajax-shirt, met vanaf 1982 shirtreclame, in beeld gebracht in het Ajax Museum. FOTO: YVONNE WITTE

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2007 | | pagina 65