Leonardo Nieuwe tegenslag voor een zondagskind De vraag is: heb je nu heel veel geluk in je leven, of juist heel veel pech? Het antwoord is: 'allebei.' Drie dagen na die uitspraak slaat het noodlot weer eens toe. Leonardo Vitor Santiago scheurt opnieuw zijn kruisband. Hij schrikt wakker uit een onwerkelijk fijne droom als feestelijk binnengehaalde Ajacied. Telkens als het geluk voor het grijpen ligt, zijn zijn armen net te kort. tekst Raymond Bouwman fotografie Tessa Posthuma de Boer Het interview wordt gehouden tussen de wissel tegen Willem II en het scheuren van zijn kruisband tegen Heerenveen. Soms is er weieens twijfel, als Leonardo naar de grond gaat, maar nu is het vriend en vijand duidelijk dat er iets ergs gebeurd is. Leonardo huilt hartverscheurend. Die avond meldt Frits Barend dat hij een eenzame en geknakte Leonardo huilend naar de auto heeft zien strompe len. 'Dit is einde carrière,' schijnt Leonardo te heb ben gesnikt. Het was angst, teleurstelling en paniek tegelijk. Dezelfde blessure, maar dan aan de andere knie hield hem ooit veertien maanden aan de kant. Het vooruitzicht van dat moeizame proces zou de grootste optimist depressief krijgen. Een dag later, als de MRI-scan heeft aangetoond dat de kruisband inderdaad is gescheurd, is de strijdlust alweer een beetje terug. 'Vandaag is de eerste dag van de weg terug. Ik ga een moeilijk proces in, maar ik ga er weer voor knokken. Ik weet dat ik dat kan. Zelf, en met de steun van mijn vriendin en van de club.' Henk ten Cate meldde op de persconferentie na Heerenveen dat niet alleen de wedstrijd verloren was gegaan, maar ook voorlopig Leonardo. Hij leek het laatste zo mogelijk nog erger te vinden dan het eerste. En dat terwijl hij in de wedstrijd ervoor - kwartfinale KNVB Beker tegen Willem II - Leonardo nog behoorlijk had aangepakt vanwege zijn matige spel. De bijbehorende wissel is veel besproken, omdat Leo woedend kijkend het veld verliet. Volgens de speler in kwestie, en ook volgens zijn trainer, was er niets aan de hand. Leonardo heeft altijd de schijn tegen. 'Ik voelde me lang onbegrepen,' zegt Leonardo. 'De dingen worden vaak verkeerd uitgelegd. En als je op zoek bent naar het negatieve, zal je altijd ook het negatieve vinden. Of denken dat je dat hebt gevonden. Ten onrechte. Zoals in de bekerwedstrijd tegen Willem II. Ik werd gewisseld. En ik keek boos. Iedereen heeft dan direct zijn verhaal klaar. Ze willen in mij graag een vervelende en moeilijke jongen zien. Maar ik was gewoon teleurgesteld in mijn slechte spel. Het eerste kwartier was goed, daarna moest ik worden gewisseld, want ik was zo zenuwachtig geworden, dat ik niets meer goed kon doen. Mensen vinden het leuk om het over mij te hebben. Dat was al zo bij Feyenoord. Bij NAC ook. Het ging nooit over NAC, alleen over mij. Ik snap niet waarom. Mensen vinden mij kennelijk heel interessant. Ik vind dat er veel te veel aandacht voor mij is. Ik dacht, ik ga bij Ajax spelen, dan letten ze niet meer zo op mij. Maar nee, ook bij Ajax gaat het meestal over Leo. Je wordt wel gefrustreerd als je imago niet klopt met wie je bent. Dan kan je zeggen: wat kan mij het schelen. Maar zo ben ik niet. Ik ben een gevoelige jongen. Als mensen mij een klootzak vinden, heb ik daar last van. En als je iemand graag een klootzak vindt, dan zijn er altijd wel mogelijkheden om je gelijk te halen. Als ik niet lach ben ik arrogant. Als ik lach, neem ik het niet serieus. Zeg mij maar wat ik dan moet doen. Ik kan alleen maar wel lachen of niet.' Solo Zijn carrière begon met de wonderschone docu mentaire van Jos de Putter, Solo, de wet van de favela. Leonardo en Anselmo zijn twee vrienden die niets anders willen dan als voetballer slagen. De dan 11-jarige Leonardo dribbelt zich steeds verder de feilloos registrerende cameralens in. De droom als profvoetballer ooit te kunnen ontsnappen aan de onbarmhartige omstandigheden van Rio's slop penwijk Jacarézinho, lijkt uit te komen als Frans Bouwmeester en Piet de Visser hem een jaar later naar de Feyenoord-jeugd halen. Na de aftiteling van de documentaire volgen jaren van toenemend optimisme. Bij Feyenoord, maar zeker ook bij Leonardo zelf, die iedere tegenstander in de jeugd minimaal vijf keer passeerde. Op 17-jarige leeftijd debuteert de sensatie in Feyenoord 1. Maar zijn de finitieve doorbraak blijft uit. Blessures werpen hem terug. In een wedstrijd tegen Volendam scheurt hij een kruisband, en ook de band met diverse trainers vertoont scheurtjes of zelfs een stressfractuur. Leo is moeilijk, vindt men. Leo komt alles en iedereen voorbij, behalve zichzelf, zegt men. Bij Feyenoord verliest men uiteindelijk al het vertrouwen in een goede afloop. Leonardo gaat naar NAC. 'Ik ben gewoon opnieuw begonnen bij NAC,' zegt Leonardo. 'Toen kwam het plezier weer terug. Ik werd weer mijzelf. Ik lachte weer. En toen ging het opeens snel beter. Een jaar later kon ik naar een aantal clubs, waaronder PSV en Ajax. Een jaar eerder zat ik in de dip van mijn leven. Veel mensen dachten: het is voorbij. Normaal gesproken, als je weer in het tweede van Feyenoord moet gaan spe len, weet je dat je het eigenlijk niet meer kan halen. Maar ik wilde het niet opgeven. Kon het ook niet opgeven. Mijn karakter liet het niet toe. Het was mijn enige droom. Hoe kon ik die opgeven? Het was bij Feyenoord niet gelukt, maar dat betekende voor mij alleen maar dat ik het opnieuw, en op een andere manier moest proberen. Het moeilijkste moment was toen ik na lange tijd terugkwam van die andere zware blessure. Ik speelde één wedstrijd en iedereen wilde me meteen alles zien doen wat ik daarvoor kon. Dat kon niet. Maar de conclusie was dat ik het niet meer kon; dat ik langzaam geworden was. Het was de dip in mijn leven. Toen een hele tijd niets, en toen naar NAC. Daar ging het opeens heel snel. Bij NAC wilden de mensen wél in mij geloven. Dat voelde ik. En het ging beter en beter en beter. Iedereen gunde het mij. Alle spelers waren blij voor mij als het lekker liep. En dus wilde ik ze ook iimaaft 2007

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2007 | | pagina 19