De strijd om de toeschouwer woedt in het hele land Voetballen in de kleine ruimte Een omfcnock naar de geografische «arktgebtedei» en ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden voor de clubs in hei Nederlandse betaald voetbal Nederlandse profclubs na hoeveel toeschouwers er gemiddeld naar thuiswedstrijden komen, hoeveel er daarvan seizoenkaarthouder - en dus 'echte' supporter - zijn en uit welke woongemeenten die seizoenkaart houders afkomstig zijn. Vervolgens analyseren ze de invloedssferen van de clubs door deze gegevens te in terpreteren met behulp van theore tische modellen over de 'ruimtelijke spreiding van aanbieders van verge lijkbare producten met een vergelijk bare kostenstructuur'. Een complice rende factor is dat er een verschil in productkwaliteit bestaat tussen top clubs en andere clubs. 'De topclubs hebben voor veel mensen een hogere consumptiewaarde en dit zorgt er voor dat ze de lokale club negeren of andere clubs voorbijrijden.' Andere factoren die de overlevings kansen en de reikwijdte van clubs beïnvloeden, zijn de bevolkingsdicht heid in de regio, de nabijheid van andere clubs, de aanwezigheid van concurrerende consumentenactivi teiten (lees: het aantal hoofdklasse amateurclubs en topclubs uit andere sporten), de invloed van religie in de regio (de 'religiositeitsindex') en de historische binding van supporters met bepaalde clubs. De interpretatie omvat dus een behoorlijk technisch verhaal over het daadwerkelijke be reik van de supporters in een be paalde regio (de 'penetratie-index') in combinatie met de mate waarin de club in die regio een monopolie positie inneemt. Toch levert het ook voor gewone supporters wel degelijk interessante informatie op. Zo komen we te we ten dat alleen Ajax en Feyenoord een echte landelijke uitstraling heb ben en 'dat de achtergrondruis van Feyenoord en Ajax zich voorname lijk in eikaars provincie en in Noord- Brabant, Gelderland, Flevoland, Utrecht en Zeeland bevindt'. De uit straling van PSV is veel beperkter en AZ kent zelfs 'een relatief zwakke penetratie in zijn eigen regio'. Fascinerend zijn de grensgevech ten om de supporter tussen Ajax en Feyenoord op het theoretische 'break-evenpoint'. Dit 'bevindt zich in vogelvlucht op een rechte lijn tussen de twee stadions, in het ge bied Boskoop-Alphen aan den Rijn- Bodegraven'. Ajax blijkt daar aan de winnende hand, ook al omdat het gemiddeld ongeveer 7.000 toeschou wers meer trekt dan Feyenoord. 'In veel gemeenten die in theorie op Feyenoord gericht zouden moeten zijn of waar een break-evensituatie zou voorkomen, is Ajax de meest geconsumeerde club'. Het is een wat technisch verhaal. Maar het geeft Ajax - Feyenoord een nieuwe dimensie. Supporters zijn belangrijk voor een voetbalclub. Niet alleen omdat ze hun club steunen in de strijd tegen de rivalen, maar ook omdat ze geld in het laatje brengen. Het financiële belang van een grote supportersschare blijkt onder meer uit de bouw van grote, nieuwe stadions door alle clubs die willen blijven meetellen en uit de aandacht voor de verkoop van shirts en clubartikelen. Voetballen in de kleine ruimte is de weerslag van een wetenschappelijk onderzoek naar de mate waarin clubs in Nederland supporters weten te bereiken. Ooit hoorde een voetbalclub bij een plaats of een buurt en kwamen de supporters daar vanzelfsprekend voor het overgrote deel ook vandaan. Clubs uit grote steden hadden een groter potentieel aan supporters dan clubs uit minder bevolkte gebieden, maar zaten ook met meer clubs dicht op elkaar. Actief supporters werven was niet aan de orde. Maar als gevolg van de sportieve en maatschappe lijke ontwikkelingen zijn de profes sionele voetbalclubs getransformeerd tot dienstverlenende bedrijven die een product leveren en daarmee een af zetmarkt bedienen. Zij strijden niet alleen met elkaar om de punten, maar concurreren ook hevig om hun afzet markt zo goed mogelijk te bereiken en uit te breiden. Deze concurrentiestrijd wordt zichtbaar via het onderzoek Voetballen in de kleine ruimte van de wetenschappers Trudo Dejonghe, Sjef van Hoof en Thijs van Kemmeren. Het belang van deze strijd komt on der andere voort uit het feit dat er een 'drempelwaarde' is in de vorm van 'het minimum aantal noodza kelijke consumenten om de dienst rendabel te maken en te houden in een centrale plaats'. Niet voor niets is het aantal profclubs in de loop der jaren teruggelopen van 51 tot 37 door het vertrek van de clubs met te lage toeschouwersaantallen. En nog altijd verkeren er regelmatig clubs in financiële nood. De onderzoekers gaan van alle Feyenoord - Ajax: een nieuwe dimensie. FOTO: LOUIS VAN DE VUURST Trudo Dejonghe, Sjef van Hoof Thijs Kemmeren Voetballen in de kleine ruimte. Een onderzoek naar de geografische marktgebieden en ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden voor de clubs in het Nederlandse betaald voetbal Arko Sports Media, ISBN-10:90-5472-011 -5, ISBN-13:978-90-5472-011 -9,176 pagina's, 21,65. Te bestellen via de websites: www.sport.nl/benm en www.sportaccom.nl Aiax Maaazine

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2007 | | pagina 80