Een van de kanonnen van Arsenal. FOTO: LOUIS VAN DE VUURST Het handje van Maccabi Haifa. FOTO: LOUIS VAN DE VUURST Vroeger speelde je in één seizoen vier buitenlandse wedstrijden, nu mis schien wel veertig. Het is gewoner geworden, het exclusieve is eraf. Het is een noodzaak. En in plaats van vijf clubcadeaus, zoals vroeger, weg te geven, geef je er nu honderd weg. Het budget per cadeau wordt dan lager gesteld. Maar Ajax doet meer dan andere clubs. Dat merken we als we in het buitenland zijn.' Inkomende post Ajax heeft een vast traject voor de ontvangen cadeaus. Lindeman: 'Als Ajax in het buitenland is geweest, neemt kwartiermaker Ed Lefeber het cadeau mee naar de ArenA. Hij geeft het dan aan mij. Dat cadeau gaat dan als eerste in een speciale vitrine op de gang van de Ajax-kantoren. Dat is zeg maar het eerste reservoir, zeg maar de kast "inkomende post". Na een tijd ga ik kijken of ik het ergens kwijt kan, in de ArenA of op de Toekomst. 'De cadeaus worden uitgereikt op de avond voor de wedstrijd. Dan zit ten de twee clubbesturen bij elkaar. Ze eten met elkaar en ze wisselen cadeaus uit. Dit seizoen hebben we van Kopenhagen een poppetje ge had, nou, dat is karig, dat is niet veel. Van IK Start kregen we een bootje, die zullen wel iets met de zee hebben. Maar je moet je zegenin gen tellen, niet klagen over wat er niet is, of mopperen over clubs die weinig geven. Echte verhalen zitten niet aan de clubcadeaus vast. Het zijn momentopnames. Besturen of aanvoerders geven elkaar een hand en ze overhandigen het cadeau. Dat is het dan. Een kussie en een pilsie en we gaan weer naar huis.' Simone Freling is de hospitality ma nager van Ajax. Zij houdt zich veel bezig met cadeaus. Freling: 'Twintig jaar geleden was het ondenkbaar dat je daar iemand voor in dienst nam. Vroeger gebeurde alles rond cadeaus door vrijwilligers. De ca deaus waren voornamelijk een Ajax- borstbeeld en zilveren schalen. De pr-afdeling heeft negen jaar geleden het relatiegeschenkbeheer overgeno men. Alles wat de deur uitgaat, stic kers, kaarten, cadeaus komt nu van de pr-afdeling vandaan. Wij hebben een file waarin we bijvoorbeeld kun nen nakijken welk cadeau een club veertien jaar geleden heeft gekregen. Was dat het borstbeeld, dan krijgen ze nu iets anders, bijvoorbeeld de klompen. Daar staat het logo van Ajax en van de tegenpartij op, en de datum en het soort wedstrijd. De klompen, zo zeggen wij dan, staan symbool voor het geheim van de jeugdafdeling. Dat geheim vertellen we aan niemand, maar wel aan de aanwezigen van dat moment, om dat we - zogenaamd - zulke goede vrienden zijn. Zo brengen we dat. Het geheim van de jeugdafdeling komt door die klompen. Ze mogen het niet doorvertellen. Karl-Heinz Rummenige van Bayern München heeft ze zelfs een keer aangetrokken. We vertellen dan ook dat we het op prijs zouden stellen als ze er een dag later tegen Ajax op willen spelen. Dat doen we al jaren.' De Ajax-klomperi, 'het geheim van de jeugdopleiding'. FOTO: LOUIS VAN DE VUURST De wolvin met Romulus en Remus van AS Roma. FOTO: LOUIS VAN DE VUURST januari 2007

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2007 | | pagina 63