wedstrijd tegen Fenerbah^e in 1968 had de aanwezige Koeweitse sjeik Abdullah Aliaber Al-Sabah beloofd dat de maker van het eerste doelpunt een gouden Rolex-horloge cadaeau zou krijgen. En dat was Piet Keizer. Met het hart gegeven Met de toename van internatonale wedstrijden in de jaren zestig groeide het aantal te krijgen en te geven clubcadeaus. Het eerste cadeau dat Ajax kreeg van een club in de Europa Cup is nog steeds in het bezit van de club: een aansteker van SC Wismut. De aansteker staat in een vitrine van de Voorlandzaal in de ArenA, onderdeel van het kantoor gedeelte van Ajax en in gebruik als vergader- en ontvangstruimte. Thijs Lindeman: 'Om uitstraling naar de gasten te hebben moeten er spullen van Ajax in die ruimte staan. Het liefst moeten ze overwhelming zijn. Er staat bijvoorbeeld een enorme trofee, gekregen van Real Madrid- voorzitter Santiago Bernabeu. Zijn eigen beeltenis staat op de trofee. Het is een afschuwelijk ding, maar in zijn afschuwelijkheid heeft het toch wel iets. Hij gaf het aan op be zoek komende clubs. Hij zette heel vaak zijn beeltenis op bekers. Hij wilde onsterfelijk worden. De meeste objecten die in de vitrines van de Voorlandzaal staan zijn clubcadeaus, zoals de twee kleine kanonnen van Arsenal. Heel wat affaires staan hier uitgestald. Ik houd ze bij, vervang ze geregeld door nieuwe cadeaus. Het handje van Macabi Haifa is er onlangs bijgezet. 'Ik let bij het sorteren niet op de status van de club. Iets wat je krijgt De enorme trofee van Madrid-voorzitter Bernabeu. FOTO: LOUIS VAN DEVUURST De aansteker van SC Wismut, Ajax' eerste Europa Het bootje van IK Start. FOTO: LOUIS VAN DE VUURST Cuptegenstander. FOTO: LOUIS VAN DEVUURST In de beginjaren van het Europa Cupvoetbal was het cadeau van Ajax voor de tegenstander een molen. Aanvoerder Ger van Mourik overhandigt zijn collega van Fredrikstad een fraai exemplaar (september 1960). FOTO: JAN MUD moet je met twee handen aanne men. Het moeten geen prullaria zijn, maar iets dat met het hart gegeven is altijd goed. Tot de prullaria re ken ik ij voorbeeld een bonbonnière waar helemaal niets op staat. Die is waarschijnlijk snel op de hoek in een cadeauwinkel gekocht. Zoiets heeft geen waarde. Er is niks inge graveerd. 'Clubcadeaus zijn niet weg te den ken, maar de tijden van ambachtelijk werk lijken voorbij. Vroeger maak ten clubs meer werk van hun club cadeaus. Sommige clubs doen nog steeds meer, Barcelona bijvoorbeeld. Die nemen altijd cadeaus mee als ze hier komen spelen. Die Spanjaarden hebben daar wel gevoel voor. Ze ge ven bijvoorbeeld een minilantaarn- paal die op de Ramblas staat. Ja, Barcelona geeft mooie cadeaus. En een schaal van Austria Wien is ook bijzonder, die is met hamerslag ge maakt. Je kunt een clubcultuur eruit halen, het karakter van een club. En die mop (een wolvin, MvH) van AS Roma vind ik een ambachtelijk iets, de kannonnetjes van Arsenal zijn dat ook. Veel clubs komen met schaaltjes waar iets ingegraveerd is. Dat is weer een stuk gemakkelijker. 'Wat heel bijzonder is, is een object dat Ajax kreeg van FC Biel, in 1948. Maar dat soort unieke dingen wor den niet meer gemaakt. Sculpturen kom je niet meer zo snel tegen. Aiax Magazine

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2007 | | pagina 62