'Een openhartige no-nonsense man. Geen scharrelaar' Arie, je kunt altijd nog terecht bij een grote Italiaanse club. FIRT De verlenging Topjournalist Gerard van Westerloo Fiat. Sponsor van Ajax van 2002 - 2005. I* 1 Journalist Gerard van Westerloo nam in 2001 op uitnodiging van Ajax een bijna twee maanden durend kijkje in de clubkeuken. Het daaruit voortvloeiende boekje kreeg de naam 'Het droge Ajax' en werd een intense schets van de club in het nieuwe millennium. Tijdens zijn voettocht langs de Ajax-kantoren en burelen in de Amsterdam ArenA trof NRC Handelsblad-journalist Van Westerloo ook Arie van Eijden meer maals op zijn pad. Het was niet bepaald de rustigste periode in de dik honderdjarige clubhistorie waarin Van Westerloo zich weken achtereen mengde tussen de Ajacieden. Toen Van Westerloo, naast journalist ook een gewaardeerd schrijver en chro niqueur, voor de opdracht werd benaderd door perschef Jacob Bergsma was de periode-Frank Kales net afgesloten. 'Het was een periode van verwar ring,' blikt Van Westerloo vier jaar later terug op zijn weken in de ArenA. 'De club zat nog niet zo lang in het nieuwe stadion, was naar beurs gebracht en had sportief wei nig succes. Twijfel heerste in brede lagen van de vereniging. Het idee was dat het bedrijf, de handels onderneming, zich aan het loszingen was van de voetbalclub.' Tijdens de bestuursvergaderingen die Van Westerloo bijwoonde en de persoonlijke gesprekken die de Amsterdammer met Van Eijden voerde, leerde hij de algemeen direc teur van een bijzondere kant ken nen. 'Vooral in onze gesprekken kwam altijd duidelijk naar voren dat hij van Ajax weer een échte Amsterdamse club wilde maken,' vervolgt Van Westerloo. 'Een club van het volk. Zo wilde hij bijvoor beeld ook dat Ajax meer aansluiting zou vinden bij het stadsdeel Zuidoost. Er liepen maar weinig Amsterdamse jongens in het veld. De wisselwerking met Zuidoost was, ondanks het aantal Surinaamse spelers bij Ajax, ook niet optimaal. Het was alsof de spoorlijn echt een grens trok tussen de ArenA en de bewoners van Zuidoost. We spra ken vaak over hoe hij dat wilde ver anderen. Volgens mij is het hem in elk geval gelukt meer Amsterdamse jongens op het veld te krijgen.' Ongeschonden Een propagandaboekje. Van Wester loo laat de term vallen om aan te geven hoe sommigen tegen 'Het droge Ajax' aankeken. In de 44 bladzijden dunne clubschets liet de schrijver-journalist vooral het kan toorpersoneel (hoog geposteerd in de ArenA, dus 'droog') aan het woord. Het resultaat - een niet van kritiek gespeend verhaal - viel niet bij elke clubman of -vrouw in even goede aarde. Opvallend genoeg

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2005 | | pagina 73