Gluiperige Italianen Mooi, maar ook taai len. Maar ook die verdraagzaamheid en het wederzijdse respect blijken toch vooral tot uiting te komen in strijdlust: hoe harder de strijd, des te betere vrienden na afloop. In het in 2001 verschenen Het land van Oranje (Brilliant Orange) poogt David Winner de uitzonderlijke schoon heid van het Nederlandse voetbal te duiden. In zijn hoogstpersoonlijke esthetica van het op Ajax-leest geschoei de totaalvoetbal vergelijkt hij het gebruik van de ruimte op het voetbal veld met onze uitgestrekte polders en met de doeken van Mondriaan. Daartoe laat hij spelers uit het Grote Ajax aan het woord als Barry Hulshoff en Johnny Rep, maar heeft hij het ook over de schilder Saenredam, vaderland se architecten, kunstenaars, rabbijnen, koeien en kanalen. En toont hij en passant aan dat A jax-aan voerder Cruijff tegen een systeem was, maar paradoxaal genoeg wel een eigen systeem introduceerde: de collectiviteit van het elftal, gecombineerd met creatief individualisme. Waarbij de hiërarchie op het veld geleid moest worden door de belangrijkste creatieve speler, zoals Cruijff er zelf een was bij het Ajax van begin jaren zeventig en Marco van Basten dat in 1988 werd. In Zwaar leer gaat Winner - momenteel woonachtig in Rome - op de Italiaanse toer. In een uitgebreid hoofdstuk zet Winner de aanvallende bedoelingen van Engelse voetballers af tegen de verdedigende speelwijze van Italianen en vergelijkt hij beide culturen. De Engelsen beschouwen wedstrijden tegen Italië als morele conflicten, waar bij het Engelse fatsoen zich gesteld ziet tegenover 'Italiaanse elegantie, hysterie en sluwheid'. Met betrekking tot het voetbal, maar ook tot de politiek van Berlusconi, noemt Winner de Italiaanse combinatie van creativiteit en geweld dadigheid het 'mooie hoer'-verschijnsel: als het succesvol is en anderen ervan meeprofiteren, is het toegestaan en verdient het steun. In het voetbal betekent dit dat de tegen aanval de basisgedachte is van het Italiaanse spel, vanuit het idee dat de sterkere tegenstander bestreden moet worden door zijn plan te dwarsbomen en zijn concentratie te verstoren. Koel en berekenend. Er hoeft geen energie verspild te worden aan het maken van een goede indruk. Italianen komen een klus klaren en voeren die dan uit. Zoals Maldini's ploeg op Wembley in 1997: één kans in de wedstrijd, ze benutten die, en het blijft 0-1. 'De Italianen winnen door de bal niet te hebben Hun idee is dat de bal niet hebben betekent dat ze hem op elk moment kunnen afpakken Het is een soort virtualiteit: door de bal niet te hebben, heb je hem toch,' aldus de Nederlandse filmmaker Jos de Putter. En dat terwijl de Engelsen juist per definitie de bal zoveel mogelijk in bezit willen hebben, zichzelf elke keer opnieuw ten onrechte de sterkste achten en dus voortdurend teleurgesteld raken. Zo'n deceptie op voetbalgebied is alleen maar verteerbaar omdat de Britten zelfkastijding tot een centrale eigen schap hebben gemaakt. Traditiegetrouw geeft de Engelse voetbalpers het team er ongenadig van langs - 'abominabele spelers met een sufferd van een coach' - en laat men niet na nog maar eens te memoreren dat de winst van de wereld beker in 1966 een fatale overwinning was, omdat die het blinde vertrouwen in hun domme, op kracht gebaseerde speltype bestendigd heeft. Sterker nog, ze hebben in 1966 eigenlijk niet eens gewonnen. 'Ze kregen de cup op een presenteerblaadje aangereikt door een stomme grensrechter en het feit dat ze gastland waren.' Dat zeggen de Britten zelf dus. Maar pas op: 'Het is net als met grappen over je familie. Jij mag ze niet maken, maar ik als familielid mag zeggen wat ik wil.' David Winners Zwaar leer is een bevestiging van alle vooroordelen tegen het Engelse voetbal en de Britten die het spelen. Engelsen denken dat zij het beste voetbal spelen omdat ze het ooit hebben uitgevonden. Ze hebben zich in de loop der tijden verzet tegen ballen van een prettig gewicht, tegen soepele kicksen en tegen kunstgras. Voetbal is wat hun betreft nog steeds een sport voor échte kerels, met zware ballen op zompige velden. Hoezo modernisering? 'Laten de anderen hun voetbalspelletje maar moderniseren, wij zullen ze daar graag een handje bij helpen.' In de inleiding van zijn boek zegt Van echte kerels op Engelse velden David Winner Zwaar leer. Van echte kerels op Engelse velden L.J. Veen ISBN 90-204-0762-7 280 pagina's, €19,90 Winner: 'Ik ontdekte dat sommige din gen die ik haatte aan Engeland en zijn voetbal - die sfeer, dat moddergeknok met de blik naar het verleden - eigenlijk de zaken waren waar ik me het diepst mee verbonden voelde.' Om eerlijk te zijn maakt Winner die veelbelovende aankondiging van een persoonlijke zoektocht niet waar, want in het boek laat hij zichzelf volledig buiten schot. Hij heeft de kwetsbare ziel van het Engelse voetbal blootgelegd, maar houdt voor de lezer zijn persoonlijke drijfveren verborgen. Waarom is hij ooit vervreemd geraakt van het Engelse spel, hoe kon het gebeuren dat hij 'vreemd heeft kunnen gaan' met Ajax, Cruijff en zijn totaalvoetbal en waarom heeft de Zwaar leer-zoektocht hem weer 'thuis' gebracht in het Engelse voetbal? Vragen waarop we geen antwoord hebben gekregen. We missen in het boek een hoofdper soon met wie we kunnen meeleven en dat maakt Winners verhaal behoorlijk onpersoonlijk, en dus ook soms taai. Letterlijk: zwaar leer, ook al omdat er maar weinig echte voetbalverhalen in verteld worden.Who gives a shit about my personal feelingszei Winner tegen ons tijdens de presentatie van het boek in de Engelse Residentie in Den Haag. Tsja, wij dus. Zwaar leer is een gedegen en erudiet boek, maar het is minder sprankelend dan Winners eerdere Brilliant Orange. En het is niet erg flatteus voor de Engelsen. Maar Winner behoort tot de familie, dus hij mag het zeggen. Illustraties uit besproken boek. mei 2005 69

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2005 | | pagina 69