De gezamenlijke maaltijden verlopen, zoals alles op het M.E.C., zeer gedisciplineerd. Behalve met voetbal is Seynman (13) fanatiek bezig met atletiek. Onlangs mocht hij zelfs zijn debuut maken voor het nationale team onder 15 jaar. Voordat hij op het M.E.C. terechtkwam, blonk hij vooral uit in het overleven op straat. In India wonen zo'n 35 miljoen straatkinderen. Sulochana (14) was er één van. Tot Terre des Hommes haar uit de sloppenwijken van Kamatiphura, Bombay haalde. Nu is ze een 'A-student' en niet te vergeten... rechtsbuiten. Vorig jaar is Sulochana districtskampioen geworden. Als ze klaar is met haar opleiding wil ze doorstuderen om lerares te worden. Zodat de leerlingen er associatief mee aan de gang kunnen gaan. Wat zoveel betekent als dat de theorie ook in de praktijk moet worden gebracht. Als je bijvoorbeeld een rekenlesje geeft, kan je iemand formules uit zijn hoofd laten leren. Maar dan weet hij nog niet wat het doel is van de berekening. Deze kin deren zijn bijvoorbeeld bezig met het opmeten van een stuk van het terrein. Zodoende leren zij de formule toe te passen. Voor het maken van een biolo- giewerkstuk eisen we bijvoorbeeld dat je daar materialen uit de omgeving voor gebruikt. Het is eigenlijk spelenderwijs leren, wat toch de leukste manier is, nietwaar?' Vachnua (7) laat ons zien wat zij voor Grace moet doen. Ze is een wiek van een stenen miniatuurmolen, een herinne ring aan de Nederlandse oorsprong van het project, aan het opmeten. 'Ik vind het veel leuker om buiten lesjes te krij gen want dan leer je veel meer,' ver trouwt ze ons in wijze woorden toe. En samenzweerderig voegt ze eraan toe: 'en dan kan ik ook een beetje met mijn vriendinnen kletsen.' Als een van haar vriendinnetjes haar iets vraagt, ant woordt ze in een Hindi-dialect. Grace: 'Alle kinderen krijgen les in zowel het Engels als in hun moedertaal, dus in het dialect van de streek waar zij vandaan komen. Dit zijn de twee belangrijkste bouwstenen voor het M.E.C.-onderwijs. Een opleiding op het M.E.C. reikt ver der dan de deuren van het klaslokaal. Wij verwachten van ieder kind en iedere docent die hier is geweest, dat hij de opgedane kennis deelt met zijn nieuwe omgeving. Daar ligt de sleutel tot het succes: het onderwijscentrum leidt "ambassadeurs" op. Het komt bijvoor beeld regelmatig voor dat het kind tij dens de vakantie lesjes geeft binnen zijn of haar gemeenschap. Dat principe geldt ook voor onze docenten. Als ze hun loopbaan vervolgen op een landelijke school, passen zij onze lesmethoden daar weer toe.' Voorbeeld Het M.E.C. is dus niet alleen bestemd voor the chosen ones die er momenteel verblijven. En daarmee is een van onze meest prangende vragen beantwoord. Want waarom zou je miljoenen euro's investeren in een complex dat 'slechts' een paar honderd jongeren opleidt? Waarom zou een lagere/middelbare school over een luxueus indoorstadion moeten beschikken? Het antwoord is eigenlijk verbluffend eenvoudig. Van meet af aan is het de bedoeling geweest dat het project in Mathakondapalli op termijn een zelf voorzienend karakter zou krijgen. Tegelijkertijd moeten de aanpak en onderwijsfilosofie dienen als voorbeeld voor het reguliere onderwijs in heel India. Natuurlijk met als onderliggende gedachte dat kwaliteitsonderwijs het beste wapen is in de strijd tegen kinder arbeid. Door de faciliteiten te verhuren en de expertise te verspreiden via een uitge breid cursusaanbod, snijdt het mes aan twee kanten. Er worden inkomsten gegenereerd en de onderwijsmethode wordt uitgedragen. De onderwijsmethode van het M.E.C., 56 Ajax Magazine

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2005 | | pagina 56