Het centrum telt evenveel jongens als meisjes. Het is moeilijk voor te stellen dat deze uitgelaten, lachende kinderen enkele jaren geleden nog bedelaars of zwervers waren. Plezier in sport en spel staat voorop. De leerlingen dragen schooluniformen, waarmee benadrukt wordt dat iedereen op het M.E.C. gelijk is. In India, een land dat horizontaal en verticaal verdeeld wordt door kasten, afkomst, religie, taal en sekse, is gelijkheid een onbekend begrip. het mis. Als Mrs Navis ons het rooster van een doodgewone schooldag ont vouwt, blijkt dat van deze kinderen het uiterste wordt gevraagd, zowel fysiek als mentaal. Mrs Navis: 'Een schooldag begint om zes uur 's ochtends. Dan gaan de kinderen samen hardlopen of doen ze aan yoga. Vervolgens kunnen ze zich opfrissen en na het ontbijt begint de eer ste les om negen uur. Pas om vijf uur 's middags zijn de kinderen echt vrij. Althans, tot zeven uur. Dan moeten zij nog twee uur huiswerk maken. En dan is het bedtijd.' Het klinkt als een strak keurslijf. Als om vijf uur de lessen afgelopen zijn, ver wachten we dan ook slechts vermoeide gezichten. Maar integendeel, iedereen is uitgelaten en vrolijk, en druk kwebbe lend begeeft een lange stroom kinderen zich richting het grote voetbalstadion. Lanterfanten is hier blijkbaar geen optie. De meeste leerlingen gaan meteen na afloop van de lessen voetballen, volley ballen of andere (sportieve) spelletjes doen. Vrije tijd wordt hier grotendeels besteed aan sport. Mrs Navis wijst op het credo van het centrum: 'een gezond lichaam is de basis voor een gezonde geest'. Toch is ons nog niet helemaal duidelijk wat de bijdrage van een intensief sportprogram ma is, hoe sport kan werken als kataly sator voor de geestelijke ontwikkeling. Als Mrs Navis dit punt toelicht, komen we erachter dat op dit kruispunt van sport en ontwikkelingssamenwerking in Mathakondapalli een interessante ont wikkeling heeft plaatsgevonden. Navis: 'De jongeren hebben allemaal een zeer traumatische achtergrond. Die staat hen vaak in de weg om te presteren. Maar door te sporten leren zij om te gaan met hun agressie, frustraties en problemen. Op die manier ontstaat een emotionele uitlaatklep waardoor er weer ruimte wordt gemaakt voor prestaties in de schoolbanken én op het veld.' Op dat moment komt er een klein meisje bij ons staan. Ze is net als alle andere kinderen gefascineerd door de aanwezi ge camera. Ze is erg verlegen en durft ons eigenlijk niet aan te kijken. Toch blijft ze staan. Als we haar wat vragen, Ajax Magazine

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2005 | | pagina 54