Klaterende Kinkladze Onvoltooid verleden tekst David Endt fotografie Louis van derVuurst De verzamelde kenners in de trainers-ka mer bezagen de beelden met open mond. De superlatieven van de commentator werden naar zwijgen gedrukt, wat men zag behoefde geen gesproken woorden, ze spraken voor zichzelf. De hoofdper soon van het beeldverhaal voetbalde niet, hij danste. Voorbij tegenstanders, met de bal aan zijn voet. Langs betonnen benen, met de bal aan zijn voet. Over to neel van groen groen gras, met de bal aan zijn voet. En hij toverde de bal van zijn voet naar bovenhoeken en korte hoeken en zwiepende netten, altijd maar weer buiten bereik van de graaiende handen van een keeper. Fluwelen passen, zijden passes, hij reeg met de zweem van genialiteit een snoer van zilveren voet balschoonheid aaneen. Zo begaafd, zo vanzelfsprekend als danste hij ballet. Wat een speler! Vol van intense ware liefde voor de bal en de bal alleen. Gemaakt voor Ajax. Zijn naam klonk als toastende glazen: Giorgi Kinkladze! De kenners bekeken een samengestelde videoband van een Georgische voetballer die speelde in Manchetser City's dof hemelsblauw. Niet in de hoogste divisie van Engeland. Gebrekkige tegenstand had niets van doen met de fabelachtige bewegingen en de sproeiende techniek en het vlotte benenwerk, de voeten iets naar opzij. Ballerino. Dribbelen, dribbelen, dribbe len. 'Maradona...' slikten de kenners vanuit een sterker besef in. Maar dié naam lag op hun lippen in een poging naar vergelijking te zoeken. Wat deed die Kinkladze bij het mindere Manchester? Hij was te koop, vandaar die videoband in deze recorder. Manchester City had het geld nodig maar vroeg een gepeperd bedrag. Te veel kon het niet zijn voor een zo getalenteerde speler. Hij kwam, Giorgi Kinkladze. Hij kwam naar Ajax, dat de beurs ver opentrok. Achter zijn stille diepdonkere ogen was hij zielsgelukkig om naar een club te komen waar het voetbal werd gezien als een technisch, snel, fantasierijk en intel ligent spel. Het spel zoals hij het wenste te spelen. Kinkladze kwam ook bij een club waar een landgenoot speelde, Shota Arveladze; wat een feest moest het worden. Weinigen zagen Kinkladzes openingsbal let in het Ajax-shirt. Op 23 juli in Kopenhagen tussen veel Nielsens en Jensens klaterde een Kinkladze. Het bal bezit toverde een stralende dribbel uit zijn benen. Eén, twee, drie spelers dribbelde hij als op muzikale balans voorbij. De bal zwenkte en zwiepte op aanwijzing van de linkervoet tot hij zag hoe hij oog in oog met de keeper stond. Jensen? Nielsen? Daar zweefde de bal met een afgepast boogje tegen het net. In de kleedkamer ontweek hij de blikken van zijn elftalgenoten. Ze maakten geen woorden aan hem vuil maar Shota las hun verwonderde bewondering en lachte: 'Jullie hebben nog niet de helft van zijn kwaliteit gezien.' Shota kon het weten. Kinky sloeg de ogen neer en vertelde zichzelf dat wanneer hij als linksbuiten zo kon imponeren, hij op zijn eigen plek, kort achter de spits, helemaal voor verbazing zou zorgen. Maar op die plek speelde Litmanen, de maat- en meetmeester van het voetbal lend evenwicht. En voorlopig moest de wilde fantasie wijken voor de regie. Kinky naar een linkerbuitenkant die hij met knijpend hart gedoogde. Drie weken na Kopenhagen. Amsterdam ArenA, de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal. PSV is tegenstander en de wed strijd is een paar minuten aan de gang. Bal op links. Kinkladze ontvangt en brengt de bal meteen tot euforie. De dribbel gloeit aan. Genialiteit vindt ruimte. Eén, twee, drie voetballers gaan voor schut. Ongrijpbare Kinkladze, klaterende Kinkladze, toverachtige Kinkladze. Dribbelkoninkje vanaf links naar het midden. Alles voorbij getoverd. Daar is de keeper. Het schot dat doel treft... Of..., néé, Van Breukelen rekt zich en tikt de bal uit de hoek. Wilde fantasie bezworen, een omen rookt omhoog. Vaker stond Giorgi Kinkladze zwijgend te wachten aan de linkerzijlijn. Hij voerde de opdracht uit en hield het veld breed en keek met teneergeslagen ogen naar zijn verboden speelterrein. Verzet in lijdzaamheid. Op de training oefent trai ner Olsen een aanvalsvorm. Buiten spelers worden aangespeeld, voorzet, spitsen doelpunten. Maar van links bereikt geen bal de bestemming. Kinkladze, zo technisch begaafd, krijgt geen bal onder controle en verschopt iedere voorzet. 'Hey. Kinky!Scherp veroordelend klinkt de stem van de trai ner. 'Wat is er met die magische linker gebeurd?' Giorgi begrijpt maar al te goed waar de trainer op doelt, maar sjokt met afgewend gezicht naar zijn uitgangspositie voort. Arveladze benadert hem: 'Kinky?' Georgisch is voor de wereld om hen heen hun geheimtaal. 'Shota, bromt Kinkladze, 'Shota, wanneer ik goede voorzetten geef, laat -ie mij op die verdomde linksbuitenplaats staan...' De ballerino bleef aan de zijkant en kwijnde weg. Een banneling die slechts in de bal een bondgenoot had. Zelfs Shota kon hem niet overeind houden. Hoogbe gaafd maar te zwak om zijn geest te scherpen en te vechten. Zou Kinkladzes wereld anders hebben gedraaid wanneer zijn wondertje in de ArenA was besloten met de eeuwigheid van een doelpunt? De geneugten van Amsterdam dwongen hem steeds vaker een zonnebril te dragen. Men hoefde zijn witomrande ogen niet te zien. Steeds voller werd de melancholie in zijn ogen. Achter zijn enkele gelispelde woorden lagen zijn gevoelens verschanst. Terug naar Engeland waar hij zonder in spanning maar ook zonder weerklank voor een enkel klatergeluid zorgt. Paarlen voor de zwijnen. De clubs waar hij voet balt zijn te klein voor zijn kwaliteit, steeds dunner zichtbaar. Langzaam verdampt zijn loopbaan. Tot hij zonder voetbal is. Flamboyante auto's en gesneden maatkleding, zonne brillen en nachtleven blijven over. Alleen de bal blijft hem trouw ondanks zijn ontrouw aan de bal. Want die bal kent zijn enige ware, verborgen liefde. oktober 2004 45

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2004 | | pagina 45