Stadio Olimpico Met Juventus heeft Ajax een tegenstander waarmee het heel wat historie deelt. Twee van de door Ajax gespeelde Europa-Cup-1-finales waren tegen de club uit Turijn. In 1996 verloor Ajax na strafschoppen. Het Olympisch Stadion van Rome was het decor voor de fatale mistrappen van Davids en Silooy. Een kleine zes jaar later verliet Ajax wel juichend de grasmat van een van de meest gerenommeerde stadions van Europa. Ondanks zijn betrekkelijke jeugdigheid zijn er in het Stadio Olimpico heel wat voorname voetbalwedstrijden gespeeld. De (West-)Duitsers veroverden er zelfs twee grote prijzen. De beeldhouwwerken van gespierde sporters rond het I 1 II f ^1 I 1 Tl 1^ Stadio Olimpico zijn overblijfselen I 1# if FT I I 1^1^11 I van de fascistische architectuur. I V Vy Vy II 'WUI III tekst Marcelle van Hoof Met een beetje kwade wil kun je zeggen dat daarmee de cirkel rond was, want de plannen voor een groot sta dion op de hellingen van Monte Mario ontstonden in de jaren twintig, de tijd van de opkomst van het nazisme in Duitsland en het eraan verwante fascisme in Italië. Fascisten leider Benito Mussolini liet een omvang rijk Forum voor de sport, genaamd naar zichzelf (Foro Mussolini), bouwen, waarvan het in 1933 geopende Dei Cipressi-atletiekstadion het pronkstuk was. Mussolini wilde echter meer dan een stadion voor tienduizend toeschou wers. Uiteindelijk zou het Centomila- stadion met zijn naam het aantal te be vatten bezoekers moeten aanduiden (honderdduizend). Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog dwarboomde de bouw van het Centomila, dat onaf was achtergelaten. In 1951 kreeg Rome de Olympische Spelen van 1960 toegewezen. Meteen werd de bouw van een groot stadion her vat, en reeds in 1953 was het voor tachtigduizend toeschouwers geschikte Stadio Olimpico af. Het ernaast gelegen, in de jaren dertig gereedgekomen, Stade dei Marmi werd gebruikt als atletiek- stadion. De 45 beeldhouwwerken van gespierde sporters, waaronder een naakte voetballer, zijn tot op de dag van vandaag te bezichtigen als overblijfsel van de fascistische architectuur. Ook de obelisk aan de voet van de lange toegangsweg tot het stadion is een over blijfsel van de door Mussolini geïniti- 30 Ajax Magazine

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2004 | | pagina 30