Stadio Olimpico
Met Juventus heeft Ajax een tegenstander waarmee het heel wat historie deelt. Twee van de door Ajax
gespeelde Europa-Cup-1-finales waren tegen de club uit Turijn. In 1996 verloor Ajax na strafschoppen.
Het Olympisch Stadion van Rome was het decor voor de fatale mistrappen van Davids en Silooy. Een kleine
zes jaar later verliet Ajax wel juichend de grasmat van een van de meest gerenommeerde stadions
van Europa. Ondanks zijn betrekkelijke jeugdigheid zijn er in het Stadio Olimpico heel wat voorname
voetbalwedstrijden gespeeld. De (West-)Duitsers veroverden er zelfs twee grote prijzen.
De beeldhouwwerken van
gespierde sporters rond het I 1 II f ^1 I 1 Tl 1^
Stadio Olimpico zijn overblijfselen I 1# if FT I I 1^1^11 I
van de fascistische architectuur. I V Vy Vy II 'WUI III
tekst Marcelle van Hoof
Met een beetje kwade wil kun
je zeggen dat daarmee de
cirkel rond was, want de
plannen voor een groot sta
dion op de hellingen van
Monte Mario ontstonden in de jaren
twintig, de tijd van de opkomst van het
nazisme in Duitsland en het eraan
verwante fascisme in Italië. Fascisten
leider Benito Mussolini liet een omvang
rijk Forum voor de sport, genaamd naar
zichzelf (Foro Mussolini), bouwen,
waarvan het in 1933 geopende Dei
Cipressi-atletiekstadion het pronkstuk
was. Mussolini wilde echter meer dan
een stadion voor tienduizend toeschou
wers. Uiteindelijk zou het Centomila-
stadion met zijn naam het aantal te be
vatten bezoekers moeten aanduiden
(honderdduizend). Het uitbreken van
de Tweede Wereldoorlog dwarboomde
de bouw van het Centomila, dat onaf
was achtergelaten.
In 1951 kreeg Rome de Olympische
Spelen van 1960 toegewezen. Meteen
werd de bouw van een groot stadion her
vat, en reeds in 1953 was het voor
tachtigduizend toeschouwers geschikte
Stadio Olimpico af. Het ernaast gelegen,
in de jaren dertig gereedgekomen, Stade
dei Marmi werd gebruikt als atletiek-
stadion. De 45 beeldhouwwerken van
gespierde sporters, waaronder een
naakte voetballer, zijn tot op de dag van
vandaag te bezichtigen als overblijfsel
van de fascistische architectuur. Ook
de obelisk aan de voet van de lange
toegangsweg tot het stadion is een over
blijfsel van de door Mussolini geïniti-
30 Ajax Magazine