Kortingsbon 2-5ü korting Boek Tegen inlevering van deze bon ontvangen lezers van Ajax Magazine Verkeerde been Olaf ontmoette haar bij Tante Tilly. Ze zat aan de bar. Ze was aan de potige kant. Olaf hield wel van grote, forse vrouwen. Tot zijn genoegen droeg ze een witte polo met heel ingetogen op de linkerborst het Ajaxlogo. Haar favoriete Ajacied aller tijden was Nikos Machlas. Eenmaal in haar appartement beland, na anderhalf uur en per persoon een biertje of twaalf, zei ze dat Olaf op Nikos leek. Ze liet er vervolgens geen gras over groeien, knielde voor hem neer en Olaf sloot zijn ogen... Even later blijkt waarom dit titel verhaal van Chris Willemsens gebundelde voetbalverhalen 'Verkeerde been' heet. In Willemsens voetbalverhalen, deels eerder gepubliceerd in onder andere Ajax Magazine, lopen feit en fictie door elkaar. Onalledaagse verhalen zijn het, waarin voet bal steeds een rol speelt, meestal een pro minente. Zoals in het openingsverhaal van de bundel, 'Het mooiste niet-gescoorde doelpunt van Frank Rijkaard', dat een leven dige beschrijving geeft van de Champions- Leaguefinale tussen Ajax en AC Milan. De lezer is erbij in Wenen, en ziet vanaf de tri bune hoe een surrealistisch duel zich ont rolt op het veld van het Ernst Happel Sta dion. In het 'wedstrijdverslag' poogt Desailly de adamsappel van Litmanen te schillen, rinkelt plotseling de collectiviteits wekker van Van Gaal door het stadion en wordt de oude eik Baresi verzaagd tot open haardhout. Als het verhaal eindigt met wat in de titel is aangekondigd, weet de lezende toeschouwer: zo had het moeten zijn. Chris Willemsen toonde eerder aan dat een literaire benadering van voetbalonderwer- pen heel wel mogelijk is. Zijn voetbalgedich ten verschenen in bundels met titels als 'Dood op de schoen', 'Kat in 't bakkie' en 'Eeuwig buitenspel'. Is in zijn poëzie de dood een belangrijk thema, in het voetbal- proza is muziek een van de leidmotieven. In sommige stukken gaat het zelfs vrijwel geheel over muziek, en komt het voetbal slechts even om de hoek kijken (in 'Bevrij ding Wezelrade' eindigt een gewone jon gensmiddag van huiswerk maken en buiten voetballen met het beluisteren van een plaatje van de Kinks waarvan de tekst de auteur een niet eerder gekend zelfinzicht oplevert), in veel andere zijn verwijzingen naar popmuziek en fragmenten van song teksten functioneel verweven in het voet- balverhaal. In 'De hoogste noot van Henk Groot' ontwaart de auteur tijdens een con cert van Pavarotti in de Amsterdam ArenA zijn jeugdidool Henk Groot in het publiek. De twee ogenschijnlijk losstaande gegevens vloeien geleidelijk in elkaar over. Wat de lezer leert: Pavarotti kan niet zingen, Groot kon wel voetballen. Willemsen houdt sowieso niet van klassieke muziek en deinst er niet voor terug stevige meningen te ven tileren en boude stellingen te poneren. Hij bezigt vaak gespierde taal, en dat past eigenlijk wel bij voetbalproza. Het literaire woord kan een nuttig hulpmid del zijn bij het opstellen van een requisitor, zeker als het gebruikt wordt om te verhullen dat de zaak misschien niet al te sterk is. Wil lemsen maakt er handig gebruik van in 'De moeder aller nederlagen'. Dat is de verloren WK-finale van Nederland tegen Duitsland in 1974. Willemsen betoogt dat verdriet er is in twee smaken: eeuwig en tijdelijk. Alle voet- balverdriet is tijdelijk. Behalve dat van 7 juli 1974. Dat gaat maar niet over en de aan stichter van dit nationale voetballamento gaat tot op de dag van vandaag vrijuit. De veroorzaker van de nederlaag was natuurlijk Gerd Müller, die de 2-1 er voor Duitsland inschoot. Maar het 'varkentje' Müller kan onmogelijk aangemerkt worden als de zon debok die wij nodig hebben. Müller deed wat hij moest doen, daartoe in staat gesteld door Bonhof, die van Van Hanegem zomaar het gapende gat van de rechtsbuitenplaats mocht inlopen. Ook de 'Kromme' is niet de aangewezen zondebok. Willemsens zonde bok zwalkt door niets of niemand gehinderd door paleistuinen en heet Pieter van Vollen hoven. Wat deze op zijn kerfstok heeft wordt onthuld nadat 'we' het hele WK '74 nog eens dunnetjes hebben overgespeeld. Uruguay (2-0), Zweden (0-0), Bulgarije (4- 1), Argentinië (2-0), Brazilië (4-0)... en dan die finale tegen het gast- en buurland, met als afsluiting die pijnlijke prijsuitreiking. Pie ter van Vollenhoven stond er met zijn neus bovenop toen Kaiser Franz Beckenbauer de gouden trofee in ontvangst nam. En beging, toen het stadion explodeerde en klonk als 'het tussenstuk van A day in the life, maar dan vierenzeventig maal zo atonaal', een euveldaad die Chris Willemsen, en met hem de rest van Nederland, een stekende pijn in de borst bezorgde. Wat Van Vollenhoven deed, twee maal zelfs, was inderdaad schok kend. Maar zal nu werkelijk, als 'dit individu eindelijk officieel in staat van beschulding wordt gesteld en zonder pardon wordt ver oordeeld', onze pijn verzacht worden en ons eeuwige verdriet worden teruggebracht tot de proporties van het tijdelijke? Het is onwaarschijnlijk, maar je weet nooit, dus het proberen waard. Michel Sleutelberg Chris Willemsen: Verkeerde been, Voetbalverhalen. Uitgeverij L.J. Veen, 192 pagina's, 14,50 op 'Verkeerde been' van Chris Willemsen Normale prijs: 14,50 Actieprijs: 12,00 Uitgeverij L.J. Veen, ISBN 90 204 0704 X Looptijd: 6 februari tot 19 maart 2004 Actienummer: 50100453 L FEBRUARI 2004 111

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2004 | | pagina 113