Partners, sponsors suppliers 'Eigenlijk houdt mijn werk bij een trainings kamp simpelweg in dat ik de voorwaarden moet scheppen dat het team optimaal kan werken,' aldus Yvon Verwoerd. Om die opti male voorwaarden te kunnen scheppen zit het meeste werk in een gedegen voorbereiding. 'De organisatie van een trainingskamp begint meestal met een sitevisit. Dat was in dit geval niet nodig aangezien we de locatie en het hotel kennen. De selectie verblijft hier immers voor het derde opeenvolgende jaar. Wel is Tonny Bruins Slot eerder op en neer gereisd om het trainingsveld te inspecteren.' Vervol gens boekt de accountmanager van Ajax Tra vel in overleg met de trainer de vluchten, en gaat zij in conclaaf met de vliegmaatschappij. 'Een selectie van 22 spelers en begeleiding heeft nogal wat bagage. In ieder geval meer dan de toegestane 20 kilo per persoon. Verder wil het team graag geheel voor- of geheel ach terin het vliegtuig verblijven.' Ook wat betreft het verblijf heeft Ajax spe ciale wensen. Zo bivakkeert het team graag in een afgesloten gedeelte van het hotel, zodat de privacy gewaarborgd is. Er zijn extra kamers nodig als behandelruimte voor de fysi otherapeuten en als opslagruimte voor al het materiaal. De kamers van de spelers moeten ruim zijn en de bedden moeten uit elkaar kun nen. De alcoholische versnaperingen worden uit de minibars gehaald en de watervoorraad wordt juist vergroot. Verwoerd zorgt er ook voor dat de koks van het hotel het menu voor schotelen dat door dokter Edwin Goedhart zorgvuldig is samengesteld. Eenmaal op kamp is het de taak van Verwoerd om bij calamiteiten ervoor te zorgen dat alles weer goed komt. 'Gelukkig blijven de calami teiten tot nu toe beperkt tot lekke fietsbanden en gemor over het feit dat de jus d'orange niet vers is,' aldus Verwoerd. 'Volgens het hotel was de jus wel degelijk vers; ze hadden juist zorgvuldig het vruchtvlees uit het sap gezeefd. Omdat het volgens de jongens op die manier net leek alsof het uit een pak kwam, hebben de koks het vruchtvlees de volgende ochtend weer in het sap gelaten. Toen waren de spelers weer tevreden,' zegt Verwoerd met een glimlach. 'Een even zo belangrijke klus vormen de wake up calls. Bij gewone gasten gaat dat in de meeste hotels via de televisie, maar bij voetballers zijn de stekkers er meestal uitgetrokken om de PlayStation-apparaten erin te pluggen. Dus bel ik met de receptie elke ochtend de kamers af en stuur ik een portier naar de mannen die niet opnemen. Het enige waar we als reis organisatie echt geen invloed op hebben is het weer. Maar de goden waren ons dit jaar goed gezind!' SvB Yvon Verwoerd hoopt alles zodanig te regelen dat het de Ajacieden aan niets ontbreekt. Yvon Verwoerd bij de receptie van Hotel Ria Park. Nicolae Mitea heeft een lekke band. Aan Ajax Travel de taak dit zo snel mogelijk te verhelpen. FEBRUARI 2004 101

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2004 | | pagina 103