Inspiratie had Endt opgedaan in Italië. 'Daar bestaan al vanaf het midden van de jaren vijftig prachtige magazine-achtige clubbladen. Die van topclubs als Inter, AC Milan en Juventus zijn landelijk te koop. Ook het programmablad van Ajax moest professioneler worden, meer allure krij gen, vonden we, alleen al met het oog op sponsorwerving. In het seizoen 1986-1987 kwamen we bij de Europa-Cupwedstrijden tegen Malmö en Real Zaragoza met mooie programma's op A4-formaat. We wilden op alle mogelijke manieren de band tussen Ajax en zijn publiek versterken.' Die band werd zo hecht dat het magazine (te) veel supporters niet bereikte: ze waren niet bij de wedstrijd of waren dat wel, maar dan was het blad al op. Met ingang van het seizoen 1987-1998 bundel den het magazine en het clubblad hun krachten in één uitgave met de titel Ajax/magazine/clubblad. De redactie was in handen van Ajax en van Inter Football bracht de uitgever (Adrem BV) David Endt mee. De cover bestond - naast een brede balk met Ajax-sponsors - uit een litho van een Ajax-speler (Johan Cruijff?), gemaakt door Frank Gude. De litho paste in de lijn van 'kunstzinnige' Ajax-covers: in 1947 tekende Jan Lutz, zoon van Peter Lutz die het blad in 1931 ook al eens vorm had gegeven, naast Ajax-voetballers voetbalre porters en publiek op het omslag. Henk Sprenger, onder meer de tekenaar van de voetbalstrip Kick Wilstra, verzorgde mid den jaren zeventig een korte tijd het omslag. Heel speels waren in de jaren zestig en zeventig de tekeningen van Dik Bruynesteyn, die hij ook voor de program mabladen en speciale edities (bij kam pioenschappen of toernooien) maakte. In 1975 begon een nieuwe traditie: de pre- sentatiegids, waarin de nieuwe selectie en het wedstrijdprogramma de vaste onder delen vormen, naast een historisch over zicht en cijfermateriaal. De presentatie- gids werd ook in een Engelstalige versie gemaakt. In de jaren negentig groeide het Ajax Magazine razendsnel, in vorm, dikte, uiter lijk en oplage. Het werd een professioneel gemaakt 'glossy' voetbalblad, dat ook in de kiosk goed verkocht moest worden. In 1998 schetste Ajax de profielen van de lezers van Ajax Magazine en het officiële supportersblad Ajax Life. De ijkpersoon van Ajax Magazine doopte men 'Lucas Lief hebber' (51 jaar): voor Lucas is het Ajax Magazine zowel het visitekaartje van de club als een teken van zijn goede smaak (Lucas is geïnteresseerd in architectuur en kunst en leest regelmatig een goed boek). Hij ziet Ajax Magazine als een redelijk objectief blad met diepgang en ruimte voor meningen van niet-Ajacieden. Verha len mogen best wat literair zijn. Daarmee onderscheidt het Magazine zich van Ajax Life, dat in 1994 het levenslicht zag: ijkpersoon Stef Supporter (34) houdt van tv-kijken, wandelen met de hond en zelf voetballen. Boeken die hij leest moe ten niet te dik zijn. Rond kerst bezoekt hij traditiegetrouw een musical. Door zijn lid maatschap van de Supportersvereniging en het lezen van Ajax Life voelt Stef zich verbonden met de club. Hij ziet Ajax Life als een klankbord waarin supporters hun meningen en andere reacties kwijt kunnen. Foto's van huisdieren die naar Ajacieden zijn vernoemd, kunnen op zijn aandacht rekenen. Ajax Life was van de nieuwe Supporters vereniging Ajax en werd gemaakt door professionele schrijvers én vrijwilligers. Ajax Life, dat zes keer per jaar verscheen, had ook speciale aandacht voor (zeer) jeugdige Ajax-fans in eigen (foto)rubrie- ken. ajax Het 'sobere' Ajax-nieuws bleef naast het nieuwe Ajax Magazine nog anderhalfjaar voortbestaan. Het eerste nummer van Ajax Magazine verscheen in februari 1986. De bedoeling was dat het, naast het Ajax-nieuws, vijf keer per jaar uitkwam, waarbij het derde nummer de presentatiegids voor het nieuwe seizoen was. JANUARI 2004

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2004 | | pagina 75