Jeugd
den het zeer interessant om te kijken hoe
het eraan toegaat bij Ajax. 'Het is leuk om
de sfeer te proeven/ zegt de mentor van
de Oscar Romeroschool uit Hoorn. 'Op
school hebben wij ook topsportbeleid. Zo
zitten bij ons meisjes die op hoog niveau
handballen en er is een leerlinge die elke
ochtend zwemt. We proberen zoveel moge
lijk rekening te houden met hun sportcar-
rière.' Veel mentoren vallen van de ene
verbazing in de andere. Ze zien de
bestuurskamer, de kleedkamers, het
zwembad, het krachthonk en de trainings
zaal. 'Het is net een hotel,' verzucht een
mentrix. Een andere mentor roemt de dis
cipline en de hiërarchie bij Ajax, maar
betwijfelt of hij er zelf tegen zou kunnen.
De mentor van het Pascal College uit Zaan
dam zegt dat hij een ander beeld heeft
gekregen na zijn bezoek aan Ajax. 'Het is
geen softe bedoening. Je moet hier geen
babbels hebben, want voor jou zijn er
twintig anderen.' Je moet je best doen bij
Ajax, niet alleen op het trainingsveld, ook
op school. Onlangs heeft Ronner discipli
naire maatregelen moeten nemen tegen
een jonge speler. 'Die jongen deed zijn
best niet. Eerst had hij op zijn kop gekre
gen van de mentor op school en ook van
de mentor hier. Vervolgens werd hij bij zijn
leider geroepen, toen kwam hij nog eens
bij mij. Dan probeer ik hem ervan te over
tuigen dat het toch echt anders moet. Als
hij dan nog niet wil luisteren, dan moet je
actie ondernemen. In dit geval hebben we
besloten dat deze jongen op maandag en
dinsdag, de dagen dat hij zijn lessen mist,
op school blijft en niet mag komen trainen.
Dat heeft consequenties voor de speler.
Dit zijn wel grote uitzonderingen, gelukkig.
Het maakt ons niet uit om wie het gaat. Of
je nu fantastisch bent of niet. De school
prestatie telt mee bij de beoordeling. Dan
gaat het er niet om op welk niveau die
leerling zit. Het gaat om de inzet.'
Ook in het buitenland gaat de studiebege
leiding gewoon door. Zodra er voor een
toernooi meer dan twee schooldagen
gemist moeten worden, gaat Ronner mee.
Dan wordt er in het hotel gewoon doorge
studeerd. Voor vertrek wordt met de scho
len besproken wat er moet gebeuren.
Soms wordt er zelfs een examen afgeno
men. Ronner is uitermate tevreden met de
huidige vorm van de studiebegeleiding,
maar geeft wel toe dat het altijd beter
kan. 'Ik wil dat elke mentor bij Ajax weet
wat er in zijn groep speelt en dat een jon
getje zegt dat hij naar studiebegeleiding
mag omdat hij daar geholpen wordt. Dat is
het ideaal dat ik in mijn hoofd heb. Dat er
een luisterend oor is dat af en toe dingen
voor zichzelf houdt, maar ook af en toe
eens naar de trainer loopt. Ik vind het
belangrijker dat er een goede mentor voor
de groep staat, dan dat we van elk vak
iemand in huis hebben. Onder de dertien
leraren die er nu zijn, hebben we alleen
geen vakdocent Frans. Mocht er een leer
ling zijn uit VWO 6 die problemen heeft
met Frans en wij kunnen hem ook niet hel
pen, dan weet ik wel iemand te vinden die
hem kan bijstaan. Dan huren we die tijde
lijk in. Het belangrijkste is dat de jongens
zich thuis voelen en het goed hebben met
elkaar. En dat ze, als ze wegmoeten bij
Ajax, kunnen zeggen: "Helaas ben ik niet
goed genoeg, maar ik heb een fantastische
tijd gehad bij Ajax. Ik heb geweldige toer
nooien meegemaakt, heel veel geleerd en
niets van school hoeven missen." Als ze
dat zeggen, dan hebben we het goed
gedaan.'
Na een uur en een kwartier mag de D1 de
spullen weer opruimen. De mapjes worden
keurig ingevuld en de Ajax-agenda's gaan
weer in de tas. De spelers hebben hun
werk af en staan te popelen om te gaan
trainen. 'Zo jongens, dit was het voor van
daag. Succes dit weekend en pak die pun
ten. Tot maandag!'
Simone Tacx
Een voordeel van het
gezamenlijk maken
van het huiswerk is
dat de jongens elkaar
kunnen helpen.
De mentoren proeven
waar Dick de Groot de gangvMhken t
JANUARI 2004 45