Jeugd den het zeer interessant om te kijken hoe het eraan toegaat bij Ajax. 'Het is leuk om de sfeer te proeven/ zegt de mentor van de Oscar Romeroschool uit Hoorn. 'Op school hebben wij ook topsportbeleid. Zo zitten bij ons meisjes die op hoog niveau handballen en er is een leerlinge die elke ochtend zwemt. We proberen zoveel moge lijk rekening te houden met hun sportcar- rière.' Veel mentoren vallen van de ene verbazing in de andere. Ze zien de bestuurskamer, de kleedkamers, het zwembad, het krachthonk en de trainings zaal. 'Het is net een hotel,' verzucht een mentrix. Een andere mentor roemt de dis cipline en de hiërarchie bij Ajax, maar betwijfelt of hij er zelf tegen zou kunnen. De mentor van het Pascal College uit Zaan dam zegt dat hij een ander beeld heeft gekregen na zijn bezoek aan Ajax. 'Het is geen softe bedoening. Je moet hier geen babbels hebben, want voor jou zijn er twintig anderen.' Je moet je best doen bij Ajax, niet alleen op het trainingsveld, ook op school. Onlangs heeft Ronner discipli naire maatregelen moeten nemen tegen een jonge speler. 'Die jongen deed zijn best niet. Eerst had hij op zijn kop gekre gen van de mentor op school en ook van de mentor hier. Vervolgens werd hij bij zijn leider geroepen, toen kwam hij nog eens bij mij. Dan probeer ik hem ervan te over tuigen dat het toch echt anders moet. Als hij dan nog niet wil luisteren, dan moet je actie ondernemen. In dit geval hebben we besloten dat deze jongen op maandag en dinsdag, de dagen dat hij zijn lessen mist, op school blijft en niet mag komen trainen. Dat heeft consequenties voor de speler. Dit zijn wel grote uitzonderingen, gelukkig. Het maakt ons niet uit om wie het gaat. Of je nu fantastisch bent of niet. De school prestatie telt mee bij de beoordeling. Dan gaat het er niet om op welk niveau die leerling zit. Het gaat om de inzet.' Ook in het buitenland gaat de studiebege leiding gewoon door. Zodra er voor een toernooi meer dan twee schooldagen gemist moeten worden, gaat Ronner mee. Dan wordt er in het hotel gewoon doorge studeerd. Voor vertrek wordt met de scho len besproken wat er moet gebeuren. Soms wordt er zelfs een examen afgeno men. Ronner is uitermate tevreden met de huidige vorm van de studiebegeleiding, maar geeft wel toe dat het altijd beter kan. 'Ik wil dat elke mentor bij Ajax weet wat er in zijn groep speelt en dat een jon getje zegt dat hij naar studiebegeleiding mag omdat hij daar geholpen wordt. Dat is het ideaal dat ik in mijn hoofd heb. Dat er een luisterend oor is dat af en toe dingen voor zichzelf houdt, maar ook af en toe eens naar de trainer loopt. Ik vind het belangrijker dat er een goede mentor voor de groep staat, dan dat we van elk vak iemand in huis hebben. Onder de dertien leraren die er nu zijn, hebben we alleen geen vakdocent Frans. Mocht er een leer ling zijn uit VWO 6 die problemen heeft met Frans en wij kunnen hem ook niet hel pen, dan weet ik wel iemand te vinden die hem kan bijstaan. Dan huren we die tijde lijk in. Het belangrijkste is dat de jongens zich thuis voelen en het goed hebben met elkaar. En dat ze, als ze wegmoeten bij Ajax, kunnen zeggen: "Helaas ben ik niet goed genoeg, maar ik heb een fantastische tijd gehad bij Ajax. Ik heb geweldige toer nooien meegemaakt, heel veel geleerd en niets van school hoeven missen." Als ze dat zeggen, dan hebben we het goed gedaan.' Na een uur en een kwartier mag de D1 de spullen weer opruimen. De mapjes worden keurig ingevuld en de Ajax-agenda's gaan weer in de tas. De spelers hebben hun werk af en staan te popelen om te gaan trainen. 'Zo jongens, dit was het voor van daag. Succes dit weekend en pak die pun ten. Tot maandag!' Simone Tacx Een voordeel van het gezamenlijk maken van het huiswerk is dat de jongens elkaar kunnen helpen. De mentoren proeven waar Dick de Groot de gangvMhken t JANUARI 2004 45

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2004 | | pagina 45