Trainen, leren, trainen, leren. De jeugdspelers bij Ajax weten niet beter. Als je bij Ajax speelt, moet je ook studeren. De jonge Ajacieden nemen tijdens trainingsdagen dan ook niet alleen hun tas met trai ningsspullen mee, maar dragen ook hun schoolboeken bij zich als ze naar de Toekomst gaan. Ajax heeft sinds 1977 eigen studiebegeleiding en dat is iets waar de club trots op mag zijn. 'In de zeventiger jaren signaleerde het bestuur der A.F.C Ajax bij jeugdcommissie en trainersstaf grote behoefte aan steun bij allerlei sociaal-maatschappelijke pro blemen, met name de combinatie studie topsport. Daarom benaderde het bestuur voor de aanvang van 1977/78 een viertal personen, die vanuit een professionele sfeer gewend waren om om te gaan met problemen op pedagogisch, psychologisch, onderwijskundig en sociaal-maatschappe lijk gebied. Doel: het opzetten en in de praktijk brengen van een uitgebreid bege leidingssysteem voor jeugdige spelers.' Het voorgaande is een citaat uit het rap port Ajax begeleidt, een verslag van vijf jaar spelersbegeleiding. Zo is het ooit begonnen. Ikey Waas, conrector van de Openschoolgemeenschap Bijlmer, werd coördinator van de Jeugdbegeleidingscom- missie die naast hem bestond uit Dick Kar- remans, de conrector van de Berlage Scho lengemeenschap, Erik Fischer, hoofd van de Berlageschool, en Jaap Tielenburg, sociaal-maatschappelijk werker bij de gemeente Amsterdam. Die commissie was tot de conclusie gekomen dat het in vele gevallen onmogelijk was om vier avonden per week te trainen en dan ook nog eens tijd te hebben om huiswerk te maken. Stu diebegeleiding bestond er na de oprichting in eerste instantie dan ook uit dat vooraf gaand aan de training onder toezicht huis werk werd gemaakt. 'De opzet is nu totaal veranderd,' zegt de huidige studiecoördinator Jur Ronner. Hij volgde Ikey Waas op, die hij van school kende, en is inmiddels bezig aan zijn vierde seizoen bij de club. 'Ajax is 's mid dags gaan trainen. En als je onder school tijd gaat trainen, kan dat alleen maar met toestemming van de scholen. Je pakt schooltijd af en daar moet je iets tegen over stellen.' Als Ajax-spelertjes eenmaal in groep 8 zit ten, wordt gedurende het schooljaar een ouderavond georganiseerd op de Toe komst. De ouders wordt dan verteld wat er gaat gebeuren zodra hun kind naar het voortgezet onderwijs gaat. Ouders moeten bij aanmelding op een school namelijk meteen vertellen dat hun kind bij Ajax zit. Op alle scholen gaat Jur Ronner dan later langs om te vragen of de betreffende jon gen mag trainen bij Ajax. 'We hebben niets te eisen. De school is nummer één. Als ze een werkweek hebben, gaat het jongetje gewoon mee; als ze een leuke avond heb ben, blijft de jongen op school. Als ze een proefwerk hebben dat ze hier niet kunnen maken, blijven ze op school. Pas als de jongens het goed doen op school, mogen ze naar Ajax. De jongens zeggen het altijd andersom: "Ik moet trainen." Maar zo is het niet. Als er stront aan de knikker is op school, kan de school zeggen dat ze hele maal niets moeten en gewoon op school blijven. Omdat we het op die manier doen, werken alle scholen mee. Op dit moment werken we samen met 61 scholen, waar van er zich 41 buiten Amsterdam en Amstelveen bevinden.' Mentor In het jaar dat Ronner kwam, was de stu diebegeleiding al opgezet voor de A1, A2, B1, B2 en de Cl. Vervolgens is daar de C2 bijgekomen en dit seizoen is ook de D1 toegevoegd. De laatste groep heeft drie keer per week studiebegeleiding, de andere groepen hebben het zelfs vier maal in de week. Alle jongens worden vanaf het moment dat zij in de brugklas komen, bij Ajax begeleid. De jongetjes worden opgehaald van school met een busje. Vier keer per week rijden er negentien busjes af en aan. Zodra de jongetjes bij Ajax arriveren gaan ze eerst eten en dan studeren en trainen of eerst trainen, daarna eten en dan stu deren. Alle elftallen studeren in hun eigen groep onder leiding van twee docenten, van wie een de mentor is. De mentoren onderhouden ook regelmatig contact met de school en de trainer van de jongens. Ze houden alles bij en maken een dossier van elke jongen. De mentor van de D1 is Annemiek Akker- mans. Onder haar leiding studeren de spe lers een uur en een kwartier in de Louis van Gaal-zaal. Akkermans, zelf docent Nederlands, wordt bijgestaan door Loek Verhaar, in het dagelijks leven leraar Engels. Op donderdagmiddag kwart over drie verplaatsen de jongens zich van het restaurant op de Toekomst naar het leslo kaal. Ze hebben hun Ajax-kleding aan en lopen op slippers. De een gaat in een hoekje zitten, de ander kruipt dicht bij de juf of meester en een deel gaat aan de grote tafel zitten. Net als op school begint de les met 'Zet je tas op de grond, pak je spullen en doe eens rustig tegen elkaar!' Op tafel liggen mapjes met hun naam erop. 'Daarin moet je opschrijven wat je hebt gedaan,' zegt D-junior Justin Valk. 'Je moet ook goed vooruit werken anders kom je in de problemen.' Jeffrey Dekker vindt het erg leuk in de klas. 'Vorig jaar zat ik nog in groep 8, maar ik kreeg toen wel huiswerk. Dan kon ik na school en voor de training thuis nog even werken en de rest van mijn huiswerk deed ik in de auto. Nu ben ik lekker klaar als ik thuis kom.' Zijn ploeg- en ook klasgenoot Kees Heemskerk valt hem bij: 'Het is gezellig om met elkaar huiswerk te maken.' Hier en daar moeten de docenten bijsprin gen. 'Juf, de stam van lopen is toch loop?', 'Wat is een lay-out?', 'Meester, waarom is het bas en niet haveen 'Wat is een schim?'. Hier en daar helpen leerlingen elkaar. Ronner: 'Wat hier is neergezet, is fantas tisch en uniek in Nederland. Ik heb ook bij andere clubs gekeken, maar die hebben niets vergelijkbaars. Als je bij PSV, Vitesse of bijvoorbeeld Feyenoord speelt, moet je naar de school waarmee de club een samenwerkingsverband heeft. Wat we bij Ajax doen vergt veel meer organisatie maar spreekt ouders vaak erg aan. Als hun zoon eventueel weg zou moeten bij de club, betekent dat dus niet dat hij ook van school moet wisselen. Als we gesprekken hebben met nieuwe jongetjes, dan zit ik daar altijd bij. Voor jongetjes telt vaak maar één ding en dat is bij Ajax voetballen. Voor ouders is school ook belangrijk. En dan hebben wij natuurlijk een goed ver haal. We hebben zeer hoge slagingspercen tages. Vorig jaar slaagde 95 procent en dat is vergeleken met de cijfers in Amsterdam extreem hoog.' Rondleiding De mentoren van de middelbare scholen waarop de Ajacieden zitten, worden ook allemaal een keer uitgenodigd. Ze krijgen van Jur Ronner een rondleiding door het gebouw, brengen een bezoek aan de jon gens tijdens de les en zien een groot deel van de training. 'We willen ze laten voelen wat de jongetjes allemaal meemaken,' zegt Ronner. Ook de mentoren van de D1 bren gen een bezoek aan Ajax. De meesten vin-

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2004 | | pagina 43