Trainen, leren, trainen, leren. De jeugdspelers bij Ajax weten niet beter. Als je bij Ajax speelt, moet je
ook studeren. De jonge Ajacieden nemen tijdens trainingsdagen dan ook niet alleen hun tas met trai
ningsspullen mee, maar dragen ook hun schoolboeken bij zich als ze naar de Toekomst gaan. Ajax heeft
sinds 1977 eigen studiebegeleiding en dat is iets waar de club trots op mag zijn.
'In de zeventiger jaren signaleerde het
bestuur der A.F.C Ajax bij jeugdcommissie
en trainersstaf grote behoefte aan steun
bij allerlei sociaal-maatschappelijke pro
blemen, met name de combinatie studie
topsport. Daarom benaderde het bestuur
voor de aanvang van 1977/78 een viertal
personen, die vanuit een professionele
sfeer gewend waren om om te gaan met
problemen op pedagogisch, psychologisch,
onderwijskundig en sociaal-maatschappe
lijk gebied. Doel: het opzetten en in de
praktijk brengen van een uitgebreid bege
leidingssysteem voor jeugdige spelers.'
Het voorgaande is een citaat uit het rap
port Ajax begeleidt, een verslag van vijf
jaar spelersbegeleiding. Zo is het ooit
begonnen. Ikey Waas, conrector van de
Openschoolgemeenschap Bijlmer, werd
coördinator van de Jeugdbegeleidingscom-
missie die naast hem bestond uit Dick Kar-
remans, de conrector van de Berlage Scho
lengemeenschap, Erik Fischer, hoofd van
de Berlageschool, en Jaap Tielenburg,
sociaal-maatschappelijk werker bij de
gemeente Amsterdam. Die commissie was
tot de conclusie gekomen dat het in vele
gevallen onmogelijk was om vier avonden
per week te trainen en dan ook nog eens
tijd te hebben om huiswerk te maken. Stu
diebegeleiding bestond er na de oprichting
in eerste instantie dan ook uit dat vooraf
gaand aan de training onder toezicht huis
werk werd gemaakt.
'De opzet is nu totaal veranderd,' zegt de
huidige studiecoördinator Jur Ronner. Hij
volgde Ikey Waas op, die hij van school
kende, en is inmiddels bezig aan zijn
vierde seizoen bij de club. 'Ajax is 's mid
dags gaan trainen. En als je onder school
tijd gaat trainen, kan dat alleen maar met
toestemming van de scholen. Je pakt
schooltijd af en daar moet je iets tegen
over stellen.'
Als Ajax-spelertjes eenmaal in groep 8 zit
ten, wordt gedurende het schooljaar een
ouderavond georganiseerd op de Toe
komst. De ouders wordt dan verteld wat er
gaat gebeuren zodra hun kind naar het
voortgezet onderwijs gaat. Ouders moeten
bij aanmelding op een school namelijk
meteen vertellen dat hun kind bij Ajax zit.
Op alle scholen gaat Jur Ronner dan later
langs om te vragen of de betreffende jon
gen mag trainen bij Ajax. 'We hebben niets
te eisen. De school is nummer één. Als ze
een werkweek hebben, gaat het jongetje
gewoon mee; als ze een leuke avond heb
ben, blijft de jongen op school. Als ze een
proefwerk hebben dat ze hier niet kunnen
maken, blijven ze op school. Pas als de
jongens het goed doen op school, mogen
ze naar Ajax. De jongens zeggen het altijd
andersom: "Ik moet trainen." Maar zo is
het niet. Als er stront aan de knikker is op
school, kan de school zeggen dat ze hele
maal niets moeten en gewoon op school
blijven. Omdat we het op die manier doen,
werken alle scholen mee. Op dit moment
werken we samen met 61 scholen, waar
van er zich 41 buiten Amsterdam en
Amstelveen bevinden.'
Mentor
In het jaar dat Ronner kwam, was de stu
diebegeleiding al opgezet voor de A1, A2,
B1, B2 en de Cl. Vervolgens is daar de C2
bijgekomen en dit seizoen is ook de D1
toegevoegd. De laatste groep heeft drie
keer per week studiebegeleiding, de
andere groepen hebben het zelfs vier
maal in de week.
Alle jongens worden vanaf het moment
dat zij in de brugklas komen, bij Ajax
begeleid. De jongetjes worden opgehaald
van school met een busje. Vier keer per
week rijden er negentien busjes af en aan.
Zodra de jongetjes bij Ajax arriveren gaan
ze eerst eten en dan studeren en trainen
of eerst trainen, daarna eten en dan stu
deren. Alle elftallen studeren in hun eigen
groep onder leiding van twee docenten,
van wie een de mentor is. De mentoren
onderhouden ook regelmatig contact met
de school en de trainer van de jongens. Ze
houden alles bij en maken een dossier van
elke jongen.
De mentor van de D1 is Annemiek Akker-
mans. Onder haar leiding studeren de spe
lers een uur en een kwartier in de Louis
van Gaal-zaal. Akkermans, zelf docent
Nederlands, wordt bijgestaan door Loek
Verhaar, in het dagelijks leven leraar
Engels. Op donderdagmiddag kwart over
drie verplaatsen de jongens zich van het
restaurant op de Toekomst naar het leslo
kaal. Ze hebben hun Ajax-kleding aan en
lopen op slippers. De een gaat in een
hoekje zitten, de ander kruipt dicht bij de
juf of meester en een deel gaat aan de
grote tafel zitten. Net als op school begint
de les met 'Zet je tas op de grond, pak je
spullen en doe eens rustig tegen elkaar!'
Op tafel liggen mapjes met hun naam
erop. 'Daarin moet je opschrijven wat je
hebt gedaan,' zegt D-junior Justin Valk. 'Je
moet ook goed vooruit werken anders
kom je in de problemen.' Jeffrey Dekker
vindt het erg leuk in de klas. 'Vorig jaar
zat ik nog in groep 8, maar ik kreeg toen
wel huiswerk. Dan kon ik na school en
voor de training thuis nog even werken en
de rest van mijn huiswerk deed ik in de
auto. Nu ben ik lekker klaar als ik thuis
kom.' Zijn ploeg- en ook klasgenoot Kees
Heemskerk valt hem bij: 'Het is gezellig
om met elkaar huiswerk te maken.'
Hier en daar moeten de docenten bijsprin
gen. 'Juf, de stam van lopen is toch loop?',
'Wat is een lay-out?', 'Meester, waarom is
het bas en niet haveen 'Wat is een
schim?'. Hier en daar helpen leerlingen
elkaar.
Ronner: 'Wat hier is neergezet, is fantas
tisch en uniek in Nederland. Ik heb ook bij
andere clubs gekeken, maar die hebben
niets vergelijkbaars. Als je bij PSV, Vitesse
of bijvoorbeeld Feyenoord speelt, moet je
naar de school waarmee de club een
samenwerkingsverband heeft. Wat we bij
Ajax doen vergt veel meer organisatie
maar spreekt ouders vaak erg aan. Als hun
zoon eventueel weg zou moeten bij de
club, betekent dat dus niet dat hij ook van
school moet wisselen. Als we gesprekken
hebben met nieuwe jongetjes, dan zit ik
daar altijd bij. Voor jongetjes telt vaak
maar één ding en dat is bij Ajax voetballen.
Voor ouders is school ook belangrijk. En
dan hebben wij natuurlijk een goed ver
haal. We hebben zeer hoge slagingspercen
tages. Vorig jaar slaagde 95 procent en dat
is vergeleken met de cijfers in Amsterdam
extreem hoog.'
Rondleiding
De mentoren van de middelbare scholen
waarop de Ajacieden zitten, worden ook
allemaal een keer uitgenodigd. Ze krijgen
van Jur Ronner een rondleiding door het
gebouw, brengen een bezoek aan de jon
gens tijdens de les en zien een groot deel
van de training. 'We willen ze laten voelen
wat de jongetjes allemaal meemaken,' zegt
Ronner. Ook de mentoren van de D1 bren
gen een bezoek aan Ajax. De meesten vin-