Ajax sluit contract met Canal+ over live-rechten Ajax start samenwerking met Royale Orlando Football Academy Partners, sponsors suppliers Ajax is een technisch samenwer kingsverband aangegaan met Royale Orlando Football Aca demy in Florida. De belangrijkste activiteiten zijn het organiseren van zomerkampen en toernooien in Amerika en het uitwisselen van informatie en adviezen. De overeenkomst waarin de techni sche samenwerking is vastge legd, duurt tot het einde van het kalenderjaar 2006. Technische samenwerkingsverbanden heeft Ajax al met HFC Haarlem, Germi nal Beerschot Antwerpen en Ashanti Goldfields in Ghana. Voorts is Ajax meerderheidsaan deelhouder van Ajax Cape Town in Zuid-Afrika. De Royale Orlando Football Academy zal een joint venture aangaan met The Advan ced Travel Partners (ATP), één van de oudste sponsors van Ajax. De Royale Orlando Football Academy gaat verder onder de naam Ajax Orlando. De Ameri kaanse club zal in het rood-witte Ajax-shirt spelen en zal ook het officiële logo van Ajax in het clublogo verwerken. Leden van de technische staf van Ajax Orlando zullen naar Amsterdam komen om van de technische kennis bij Ajax te profiteren. Op zijn beurt krijgt Ajax het recht talentvolle spelers van Ajax Orlando in de Nederlandse orga nisatie op te nemen. Ajax heeft een overeenkomst gesloten met Canal+ over de televisierechten van de thuis wedstrijden van Ajax in de Holland Casino Eredivisie. De overeenkomst heeft een looptijd van twee jaar. Canal+ zal de komende twee sei zoenen een belangrijk aantal thuiswedstrij den van Ajax live en integraal uitzenden. De overeenkomst tussen Ajax en Canal+ volgt op een uitspraak van de NMa, de Neder landse Mededingingsautoriteit, van 19 november 2002. In die uitspraak besliste de NMa dat sprake was van collectieve verkoop van live-rechten van eredivisiewedstrijden onder coördinatie van de Eredivisie NV, het geen strijdig is met de Mededingingswet. Ajax en Canal+ hebben daarna op individuele basis, zonder tussenkomst van de Eredivisie NV, met elkaar onderhandeld. Canal+ is ook als sponsor verbonden aan Ajax. Vanaf 1994 onder de naam Filmnet en sinds 1997 als Canal+ vertegenwoordigt de betaalzender een vaste waarde in de groep partners en sponsors van Ajax. Ajacied van de wedstrijd Steven Pienaar poseert na afloop van het duel Ajax - FC Zwolle met vertegenwoordigers van wedstrijdsponsor Grolsch. Alle partners en sponsors van Ajax zijn minimaal één keer per jaar de sponsor van de dag bij thuiswedstrijden in de Holland Casino Eredivisie. Zij hebben de eer om de Ajacied van de wedstrijd te huldigen. De Ajacied van de wedstrijd wordt door het publiek gekozen per sms. Door het sturen van een sms maakt de supporter tevens kans om de volgende thuiswed strijd uit handen van de Ajacied van de wedstrijd van die dag de wedstrijdbal met handtekening te ontvangen. TBALl

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2003 | | pagina 105