Partners, sponsors suppliers
mp?nm QQ
Gatorade wordt gedronken sinds 1967 en dankt haar bestaan aan
het american-footballteam van de Universiteit van Florida, The
Gators. Toen de prestaties van The Gators op een gegeven
moment als gevolg van de hitte en de hoge luchtvochtigheid ach
terbleven bij de verwachtingen, kreeg een onderzoeksteam van
de universiteit onder leiding van dr. Robert Cade de opdracht een
drank te ontwikkelen om uitdroging en uitputting van atleten te
voorkomen en verder het risico van blessures te verminderen.
Het verkregen drankje werd getest door The Gators.
Sindsdien is het snel gegaan. In no time groeide Gatorade uit tot
de meest gedronken sportdrank ter wereld. In de Verenigde Sta
ten wordt het onder meer gebruikt door alle sterren uit de NBA
(National Basketball Association) en de NFL (National Football
League). 'Wie topprestaties wil leveren,' aldus brandgroup-
manager Frederique Holdert van Gatorade, 'moet de juiste brand
stof gebruiken. Gatorade bevat een optimale combinatie van
koolhydraten als glucose, sucrose en fructose. Bovendien zorgen
mineralen als kalium en natrium voor een snelle vochtopname,
een gebalanceerde vochthuishouding en energie voor de actieve
spieren.'
Gatorade is verkrijgbaar in drie smaken: orange, lemon en cool
blue (frambozensmaak). 'Het werkt beter,' aldus Holdert, 'omdat
het sneller wordt opgenomen dan andere sportdranken, namelijk
bijna net zo snel als water. Gatorade heeft een smaakje, omdat
men dan geneigd is beter en meer te drinken.'
Achter Gatorade gaat een complete wetenschap schuil. Holdert:
'Met recht mogen we daarom zeggen: er is geen sportdrank die
beter werkt dan Gatorade.' Al bijna vijftien jaar doet het Gato
rade Sports Science Institute (GSSI) in Chicago onafhankelijk
onderzoek naar hydrateren, voedingssupplementen, trainingsme
thoden, vochtherstel, sportprestaties, sportblessures en sport
psychologie. De verkregen informatie zorgt ervoor dat sporters
zich beter gaan voeden, zodat ze beter presteren en zich boven
dien beter voelen tijdens trainingen en wedstrijden. In samen
werking met de medische staf van Ajax zal GSSI ook bij de spe
lers van Ajax een zogenoemde sweat test doen. Eerder deed
GSSI dit al bij de spelers van Manchester United en Real Madrid.
Holdert: 'Die testen maken duidelijk hoevéél de spelers zweten
en wat de spelers zweten. Het is de bedoeling dat de uitkomsten
van de testen de Ajacieden uiteindelijk helpen hun prestaties te
verbeteren.'
De onderzoeken van GSSI hebben plaats in de laboratoria voor
inspanningsfysiologie, biochemie en zintuiglijke waarneming. De
resultaten worden op diverse wijzen ter beschikking gesteld aan
wetenschappers, artsen, coaches en sporters. De Nederlandse
schaatstrainster Ingrid Paul is sinds mei van dit jaar de officiële
vertegenwoordigster van GSSI in Nederland. De European Fitness
Aerobic Association (EFAA) is ook onder de indruk van Gato
rade. Sinds kort is Gatorade de 'Official Drink Supplier' van deze
brancheorganisatie van fitness- en sportclubs.
Gatorade is wereldwijd de marktleider binnen de sportdranken
met een marktaandeel van 48 procent, voornamelijk dankzij haar
grote inbreng in Noord- en Zuid-Amerika (met een marktaandeel
aldaar van niet minder dan 75 procent). In Europa doet Gatorade
het vooral goed in Italië (marktaandeel van 60 tot 70 procent).
In Europa wordt Gatorade geproduceerd in Silea (Italië) en in
Praag (Tsjechië). Gatorade is een onderdeel van het Amerikaanse
Pepsico Beverages International. Het hoofdkantoor staat in New
York. In Maarssen staat het marketing- en verkoopkantoor voor
de Benelux.