Partners, sponsors suppliers mp?nm QQ Gatorade wordt gedronken sinds 1967 en dankt haar bestaan aan het american-footballteam van de Universiteit van Florida, The Gators. Toen de prestaties van The Gators op een gegeven moment als gevolg van de hitte en de hoge luchtvochtigheid ach terbleven bij de verwachtingen, kreeg een onderzoeksteam van de universiteit onder leiding van dr. Robert Cade de opdracht een drank te ontwikkelen om uitdroging en uitputting van atleten te voorkomen en verder het risico van blessures te verminderen. Het verkregen drankje werd getest door The Gators. Sindsdien is het snel gegaan. In no time groeide Gatorade uit tot de meest gedronken sportdrank ter wereld. In de Verenigde Sta ten wordt het onder meer gebruikt door alle sterren uit de NBA (National Basketball Association) en de NFL (National Football League). 'Wie topprestaties wil leveren,' aldus brandgroup- manager Frederique Holdert van Gatorade, 'moet de juiste brand stof gebruiken. Gatorade bevat een optimale combinatie van koolhydraten als glucose, sucrose en fructose. Bovendien zorgen mineralen als kalium en natrium voor een snelle vochtopname, een gebalanceerde vochthuishouding en energie voor de actieve spieren.' Gatorade is verkrijgbaar in drie smaken: orange, lemon en cool blue (frambozensmaak). 'Het werkt beter,' aldus Holdert, 'omdat het sneller wordt opgenomen dan andere sportdranken, namelijk bijna net zo snel als water. Gatorade heeft een smaakje, omdat men dan geneigd is beter en meer te drinken.' Achter Gatorade gaat een complete wetenschap schuil. Holdert: 'Met recht mogen we daarom zeggen: er is geen sportdrank die beter werkt dan Gatorade.' Al bijna vijftien jaar doet het Gato rade Sports Science Institute (GSSI) in Chicago onafhankelijk onderzoek naar hydrateren, voedingssupplementen, trainingsme thoden, vochtherstel, sportprestaties, sportblessures en sport psychologie. De verkregen informatie zorgt ervoor dat sporters zich beter gaan voeden, zodat ze beter presteren en zich boven dien beter voelen tijdens trainingen en wedstrijden. In samen werking met de medische staf van Ajax zal GSSI ook bij de spe lers van Ajax een zogenoemde sweat test doen. Eerder deed GSSI dit al bij de spelers van Manchester United en Real Madrid. Holdert: 'Die testen maken duidelijk hoevéél de spelers zweten en wat de spelers zweten. Het is de bedoeling dat de uitkomsten van de testen de Ajacieden uiteindelijk helpen hun prestaties te verbeteren.' De onderzoeken van GSSI hebben plaats in de laboratoria voor inspanningsfysiologie, biochemie en zintuiglijke waarneming. De resultaten worden op diverse wijzen ter beschikking gesteld aan wetenschappers, artsen, coaches en sporters. De Nederlandse schaatstrainster Ingrid Paul is sinds mei van dit jaar de officiële vertegenwoordigster van GSSI in Nederland. De European Fitness Aerobic Association (EFAA) is ook onder de indruk van Gato rade. Sinds kort is Gatorade de 'Official Drink Supplier' van deze brancheorganisatie van fitness- en sportclubs. Gatorade is wereldwijd de marktleider binnen de sportdranken met een marktaandeel van 48 procent, voornamelijk dankzij haar grote inbreng in Noord- en Zuid-Amerika (met een marktaandeel aldaar van niet minder dan 75 procent). In Europa doet Gatorade het vooral goed in Italië (marktaandeel van 60 tot 70 procent). In Europa wordt Gatorade geproduceerd in Silea (Italië) en in Praag (Tsjechië). Gatorade is een onderdeel van het Amerikaanse Pepsico Beverages International. Het hoofdkantoor staat in New York. In Maarssen staat het marketing- en verkoopkantoor voor de Benelux.

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2003 | | pagina 101