Goudglanzend zilver joelen. En dan val je in en maak je zo'n mooie actie, waarbij de bal er onderkant lat uitging. Dat was in zekere zin toch een zoete wraak op Adriaanse. Zeker als je hem er na afloop zo op ziet reageren. In plaats dat hij zegt "leuk voor die jongen", maar hij ging toch weer heel rare dingen roepen. Het zit hem nog steeds hoog denk ik, hoger dan dat het mij zit. Het is een heer lijk gevoel als je weet dat het publiek achter je staat. Dat geeft je zelfvertrouwen. Zij laten zien hoe ze me waarderen om wat ik al die jaren heb laten zien. Ik was nooit te beroerd voor een hakkie of een ander trucje; gekke dingen. Dat waarderen ze altijd wel, en helemaal als je uit Amsterdam komt.' Op het moment dat dit Ajax Magazine verschijnt heb je je afscheid al achter de rug. We mogen hopen dat Ajax zijn dank baarheid voor zoveel jaren trouwe dienst inmiddels uitgebreid toonde, maar hoe zou je zelf het liefst afscheid nemen? Witschge: 'Het liefst met stille trom. Ik ben er niet zo goed in. Ik sta al met een brok in mijn keel als anderen afscheid nemen. Dan sta ik echt tegen mijn tranen te vechten. Vaak is dat een kansloze strijd, en voel ik mijn ogen vochtig worden, of erger. Bij Blind, bij Fredje Grim. En dat wil ik niet bij mijn eigen afscheid. Maar die stille trom zal er wel niet inzitten. Het moei lijkste afscheid was bij Barcelona. Dat was een afscheid van een fantastische ploeg. Wat een voetballers. Het laatste etentje, en toen nog met z'n allen naar de disco... En dan een voor een die jongens gedag zeggen. Heel moeilijk vond ik dat.' Het publiek heeft tot ergernis van Koeman herhaaldelijk laten blijken dat ze je willen houden. Is dat niet wrang, dat een van de populairste spelers weg moet Witschge: 'Nee, want hoe leuk die steun voor mij ook is, het publiek maakt natuurlijk niet uit wie blijft en gaat. Dat bepaalt de trainer. Hij heeft zijn motieven, hij neemt zijn beslissing.' Hoe hebben de spelers eigenlijk gereageerd? Witschge: 'Ze lazen het de middag van het gesprek al op tele tekst. De volgende dag zag ik ze in de kleedkamer. Ze kwamen allemaal naar me toe. Het deed me goed dat ze allemaal zei den dat ze het jammer vinden dat ik weg moet.' Raymond Bouwman Ajax domineert steeds meer, al blijft de counterdegen van Milan levens gevaarlijk. San Siro buigt naar Amsterdamse zijde, de supporters achter het doel van keeper Abbiati dragen rood-witte kleuren om hun bast en zekerheid in hun hart. Ajax' optische overwicht van de eerste helft, is nu reëel en in de 77ste minuut is het raak. Gelijkmakend raak! Litmanen zet over links een aanval op. Van der Meyde vindt met een voorzet het schampende hoofd van Zlatan en de bal belandt tussen het tuimelende duo Pienaar - Costacurta. Zestien jaar ervaringsverschil. Ongelijke strijd? Zes tien jaar jonger te zijn helpt Pienaar om de vallende bal eerder te bereiken dan zijn tegenstander en hij wurmt de bal over de lijn. 2-2! Ongelooflijk lijkt het, maar dat is het niet. De stand, genoeg voor een plaats in de halve finale, is een logische. Verder gaat Ajax. Litmanen maant Zlatan tot het vermijden van individuele acties. Ajax is meester van het terrein en Milan buigt en kraakt en toont geen geloof meer in een goed afloop. Toch komt er een kans voor de Italianen. Rui Costa speelt Shevchenko vrij voor Lobont! De keeper redt voortreffelijk. De finale van de wedstrijd is bloedstollend. Ajax beheerst als zelden tevoren het spel. Drie minuten extra tijd. Zo lang? Geen vrees, Milan ligt onder, een kwes tie van uitspelen. Wat gaan drie minuten soms traag voorbij... O nee, o hemel, nee! Een wanhopige schop uit het achterland van Milan wordt door Ambrosini doorgekopt. De verdedigende staffel van Ajax hapert, Chivu glijdt net dat beetje weg om Inzaghi doortocht te verschaffen. Duivelse Inzaghi. Twee rappe pasjes, een lob over Lobont, het doel gaat ontvangen. Het maakt geen verschil dat invaller Tomasson egoïstisch het doelpunt rooft door de bal nog een zetje te geven. Het doek is gevallen. De halve finale die zo vast in de vuist lag, is lichtjaren ver weg. Er is geen plaats voor relativering, alles doet pijn, zo'n pijn... Er zit symboliek in het absolute hoogtepunt van Ajax' seizoen 2002-2003. Er waren meer prachtige, machtige, onvergetelijke momenten en wedstrijden, maar het duel in rood-zwart San Siro zal eeuwig voortleven. Vooral omdat de kwaliteit van het Ajax-spel zo bijzonder en het doel zo zinneprikkelend was. Er werd verloren maar toch blonk er goud in de zilveren tranen die het team plengde. Ajax werd tweede in de competitie maar leverde een topprestatie die senti menteel veel meer waard is dan een kampioenschap. Het is een seizoen om in te graven als in een rijk gevulde schatkist. Zoveel mooie, pijnlijke, ontroerende momenten. Een greep. Hier in deze hand de mooiste overwinning, de zege in de door zoveel onbekende emoties gevulde eerste Champions-Leaguewedstrijd, in voetbalfeestelijk Amsterdam tegen Olympique Lyon. Het korte voetenwerk en het daverende schot van Zlatan dat de score opende. De zege had een meer voudige waarde. Hij voedde het aan twijfel onderhevig zijnde idee dat Ajax hier, in de Champions League iets te zoeken had. Dat de jongens zich met de besten konden meten. De winst gaf de kampioenstrots diepte. In de ogen de vlucht van een engel. Een engel boven de heilige grond van San Siro. Bogdan Lobont sprong niet naar de onbereikbaar in de bovenhoek spet terende bal, hij werd gestuurd. Oneindig lang zweefden zijn onzichtbare vleu gels hem de bal achterna, achterhaalde hem, streek hem met de platte hand weg en landde verbaasd en gelukkig in de touwen van het aardse net. In het hart de mooiste tranen. De verdriettranen van Ruud Krol, meteen na afloop van de San Siro-sage. Tranen van een man die door alle voetbalwateren gewassen is, een man die twee keer in de WK-finale stond, een man die Europa Cups won. Groot en sterk, altijd motiverend. Een grootheid in de voet balwereld. Maar niet te groot om zijn alle dagen uitwasemende intense betrokkenheid bij zijn elftal in tranen te vertalen. Even gebroken door het uit eenspatten van de droom van de jongens die hij lief heeft. In de ziel de schoonheid van een zilveren seizoen dat pas aan het slot daarvan als een machtig mozaïek in elkaar valt. Donkere en lichte, vrolijke en sombere kleuren schakelen zich aaneen. Daaroverheen een mystieke gloed. Beschouw in stilte, glimlach en knik: goudglanzend zilveren gloed! David Endt AJAX MAGAZINE JUNI/JULI 2003 23

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2003 | | pagina 23