Franse componist Edmond Audran (1842-1901) een serie operettes. Een van de meest populaire daarvan heette 'La Mascotte' (1880). Wie goed oplette, kon ondanks het vele huppelen en zin gen het mierzoete verhaal ontdekken over het herderinnetje Bettina. Bettina bracht iedereen die haar in dienst nam geluk, als en zolang zij tenminste maagd bleef. Dit zorgde voor drie aktes vol vrolijke lol en de operette was een groot succes, ook buiten Frankrijk. Tussen 1880 en 1882 werd ze bijna duizend keer gespeeld en in 1891 verschenen er vertalingen, onder meer in het Engels. Ze wordt heden ten dage nog altijd opgevoerd, zeer recent nog in l'Opéra Comique de Paris. De populariteit van de opera zorgde en/oor dat het woord mascotte op ieders lip lag en zo raakte het overal ingeburgerd. Er was daarmee een nieuwe benaming gekomen voor een in feite al heel oud fenomeen. Mensen hebben namelijk altijd bewondering en ontzag gekoes terd voor de wilde dieren waarop zij jaagden. Leeuwen, tijgers, wolven en beren waren geduchte en gevreesde tegenstanders en onze vroege voorouders moeten behoorlijk wat moed hebben gehad om zulke dieren bijna zonder wapens te lijf te gaan. Waarschijnlijk leidde het respect dat men voor deze dieren had ertoe dat ze als het ware wer den geadopteerd als symbool of totem van de stam. Door delen of afbeeldingen van het dier bij zich te dragen hoopte men diens krachten te verkrijgen. Dus ging men zich kleden in de huid van een dier en ook maakte men er beeldjes van. Hiermee hoopte men op geluk in de strijd tegen andere stammen, op een goede oogst, op bescherming tegen ongelukken en genezing voor de zieken, en op rampspoed voor de vijan den. Een soort duizend-dingen-doekje voor het bereiken van levensgeluk. Waren de goden mascottes? De oudst bekende getekende en gebeeld houwde mascottes kennen we van grottekenin gen en totempalen en natuurlijk waren ook de eerste goden in feite mascottes. Maar ook tegen woordig hebben we nog altijd - serieuze - mas cottes, denk maar aan de Nederlandse leeuw, de Duitse adelaar of de Amerikaanse arend. En er zijn veel overeenkomsten tussen bijvoorbeeld een medicijnman die met een masker en een luipaardenhuid een vruchtbaarheidsdans uit voert en de moderne mascottes die bij sporteve nementen - of door bedrijven - worden gebruikt. Militairen zijn traditioneel grootverbruikers van mascottes, elk regiment heeft er wel een, en meestal adopteert men dan leeuwen, tijgers en beren, omdat dat toch de dieren zijn waarmee je Om de sfeer in de Arena wat op te vrolijken kwam er op een gege ven moment een 'leuke' mascotte, Champy genaamd. het best voor de dag komt. Ook scholen gebrui ken vaak een mascotte, hoewel dat in het bui tenland meer gebeurt dan hier in Nederland. Sportclubs lijken bijna niet zonder te kunnen, en vooral in de Verenigde Staten en Engeland gaan ze daarin heel ver. Zo lopen er op de Britse eilanden bij elke voetbalwedstrijd rond het veld clowneske figuren als de leeuw Yorkie the Lion (York City), het konijn Peter-Burrow (Peterborough), de vogel Bartley the Bluebird (Cardiff City), de wolf Wolfie (Wolverhampton Wanderers), of de zwaan Cyril the Swan (Swan sea City). Ook Ajax had - nog niet zo lang gele den - zo'n mascotte rondlopen, in een poging de sfeer in de Arena wat op te leuken. Gelukkig werd, toen steeds meer mensen 'sfeer' gingen uitspreken als 'zweer', die hint begrepen en ver dween de wat gênante figuur even plotseling als hij gekomen was. Het was niet Ajax' eerste mascotte, want al in de jaren zestig droeg een groep supporters naar elke wedstrijd een zelfgemaakte pop mee. Deze mascotte is ook in het museum te zien, maar ze was geen officiële, door de club ingestelde. Het is de vraag of de eerste mascotte die we ken nen dat wel was. We hebben het dan over de hier afgebeelde hond, die we tegenkomen op twee foto's uit 1904. De foto's zijn al eens eer der besproken in deze serie. Ze zijn waarschijn lijk in de buurt van het Vondelpark genomen. Erop staan Ajacieden bij een speeltuinschom mel en op beide foto's figureert een hond. Op de ene foto heeft hij een bolhoed op en op de andere een Ajax-shirt met -petje. Hoe lang hij als mascotte heeft dienstgedaan is niet bekend. Het zal wel geen jaren geduurd hebben want de hond op de foto is al volwassen en een hon denleven duurt nu eenmaal niet lang. Carel Berenschot Een bezoek aan het Ajax Museum maakt deel uit van de World of Ajax Tour. U krijgt eerst iets te drinken aangeboden en ziet daarna een korte film. Dan volgt een rondlei ding door de Arena en een bezoek aan het museum. Voor kinderen zijn er speciale kinderrondleidingen, met spelletjes, een quiz en een cadeau tje. De prijs van de 2 uur durende World of Ajax Tour bedraagt 9,50 p.p. Kinderen t/m 12 jaar en 65+- pashouders betalen 8,00 p.p. De starter-tour (1 uur, reserveren niet nodig) kost 8,00 p.p. en 7,00 voor kinderen t/m 12 jaar en 65+- pashouders. Voor grote groepen gel den speciale tarieven en NIEUW is er voor groepen een speurtocht door stadion en museum. Voor inlichtin gen en reserveringen: 020-3li 1336. U kunt ook alleen het museum bezoeken. Toegang en kaartverkoop lopen via de supportersbalie in de Official Ajax Fanshop. De entree bedraagt 3,50. Openingstijden: 1 apr-30 sep ma t/m vr 9.30-18.00, za en zo 10.00-17.00 (niet tijdens wedstrijden op zondag); 1 okt- 31 mrt ma t/m za 10.00-17.00, zo alleen op koopzondagen (niet tij dens wedstrijden op zondag). Openingstijden Arena-tours: dage lijks 10.00-17.00 (op wedstrijddagen geldt een aangepast programma). AJAX MAGAZINE FEBRUARI/MAART 2003

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2003 | | pagina 83