de artiest die van links naar rechts zwalkt en maar wat doet, zoals Ling. Of Jesper Olsen, dat vond ik ook een heel mooie voetballer. Hij kon geweldige dingen met een bal.' Feestbeest Van Zweden wil zich niet eenzijdig in de muziek storten en heeft dan ook veel verschillende interesses. Dat was niet anders toen hij begon als concertmeester. Het begin was een moei lijke periode. 'Als je achttien bent is het niet meer dan normaal dat je af en toe uitgaat. Of je nu concertmeester van het Concertgebouw bent, of niet. Normaal gesproken is iemand die hier concertmeester wordt tussen de dertig en veertig jaar. Toen ik vertelde dat ik van uitgaan hield en dat ik regelmatig met mijn vrienden op stap ging, kreeg ik meteen de naam van feest beest. Omdat de meeste van mijn voorgangers zoveel ouder waren, viel het ineens op. Alleen, toen werkte ik net zo serieus als nu. Natuurlijk was het zo dat sommige van mijn collega's raar stonden te kijken toen ik tot concertmeester werd benoemd. Als ik nu terugkijk, denk ik: terecht. Net zo goed als ik fouten heb gemaakt, zijn er ook door anderen fouten gemaakt. Ik heb misschien zelf de fout gemaakt door "ja" te zeggen op die leeftijd en zij hebben misschien de fout gemaakt om iemand van achttien jaar in het orkest op te nemen als leider, zonder daarnaast een coach aan te stellen. Iemand die je uitlegt hoe je spreekt tegen de mensen in een orkest, hoe je met de pers moet omgaan, hoe je naar buiten treedt, etcetera. Daarin ben ik totaal niet gecoacht. Bij Ajax zijn ze dat gewend, daar is met Nigel de Jong weer eens iemand van zeventien jaar in het eerste elftal gebracht; bij het Concertgebouworkest is zoiets nog steeds niet gewoon.' Elitair 'Ach, de muziekwereld heeft hier en daar het imago elitair te zijn, maar dat is helemaal niet waar. Omdat er door Nederlanders zoveel in vakken wordt gedeeld, wordt er een beeld van klas sieke musici geschapen dat een elitair sausje krijgt. Wat je ook probeert: concerten met popartiesten, kinderconcerten, je komt niet van dat imago af. Zelf zou ik mijn muziekcarrière nooit willen inruilen voor een andere loopbaan, ook zou ik in een nieuw leven niet willen terugkeren als voetballer. Ik vind het een schit terende sport en ik weet dat er ongelooflijk veel discipline aan voorafgaat om in een mooi elftal te komen. Maar de ontlading van een Mahler-symfonie is voor mij oneindig veel intenser dan scoren in de finale van de Champions League. 'Als je, zoals ik, een totaal nieuwe carrière start, moet je twee keer zo hard aan de bak. Je moet het hele repertoire leren als dirigent: dat is enorm, majestueus zelfs. Er zijn tien symfonieën van Mahler, negen van Beethoven en Mozart heeft er eenenveer tig geschreven, om een paar componisten te noemen. Het is Zelf spelen of mensen laten spelen? 'Mensen laten spelen. Natuurlijk.' Koeman of Haitink? 'Haitink. Koeman is een fantastische trainer, maar Haitink is een man die bijna veertig jaar aan de top heeft gestaan. Dat moet Koeman nog bewijzen. Overigens denk ik dat hij daarin wel gaat slagen.' Wibi Soerjadi of Paolo Giacometti? 'Giacometti. Ik vind hem een knappe pianist. Soerjadi flirt iets te veel met de commercie. Zelf heb ik dat ook gedaan, maar je moet op tijd terug naar je roots.' Roken of drinken? 'Geen van beide.' Kok of Balkenende? 'Tjonge jonge, kan dit niet anders? Nou vooruit. Kok. Hij is een groot staatsman geweest.' gigantisch. Om dat allemaal te leren, kost heel, heel veel tijd; veel thuis zitten, veel studeren, veel concerten geven. Het is niet zo belangrijk dat je ergens wilt komen, maar wel dat je ple zier moet hebben in wat je doet. Dan komen de dingen vanzelf naar je toe. In zowel de muziek als in het voetbal wordt te veel op een doel gejaagd. Terwijl die jongens juist moeten begrijpen dat het voetballen of het maken van muziek op zich het doel is. Als een talent zich aandient, dan komen de dingen vanzelf naar dat talent toe. Er gaat helaas te veel energie in carrièreplanning zitten. Hele carrières worden uitgestippeld, maar ik denk dat dat foute boel is. Een voetballer moet zich alleen met gras en trainen bezighouden en ik met het studeren van partituren en dirigeren. De weg naar de hemel is uiteindelijk veel mooier dan de hemel zelf. Als je alleen maar gaat voor een team, dan heb je het veel moeilijker om dat team te berei ken. Maar als je geïnteresseerd bent in de stof waarmee je bezig bent, dan komt het team naar je toe.' Leven zonder rust Luisterend naar de verhalen van Van Zweden, kun je uitrekenen dat hij meerdere malen om de aarde moet zijn gevlogen en een leven zon der rust leidt. Laat zijn carrière hem nog tijd om met zijn gezin door te brengen? Hij is even stil en zegt dan: 'Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. En die is aanwezig. Van hun kant en van mijn kant. Ik ben natuurlijk veel van huis. Ik sta om half zeven op en een half uur later zit ik in de auto. Dan rijd ik naar het orkest waar ik die dag moet zijn. Om half tien is er repetitie tot één uur, daarna eten we een broodje, 's Middags ga ik voor mezelf stu- deren en 's avonds om zeven uur heb ik weer repetitie tot half elf. Dat doe ik op maandag en dinsdag. De derde dag hebben we het concert. De vierde dag hebben we 's ochtends repetitie en 's avonds het concert. Ook op vrijdag en zaterdag heb ik meestal concerten en ga ik naar een ander orkest om te repeteren voor de week daarna. Eén keer in de twee weken heb ik een dagje vrij. Meestal op maandag. 'Het gezin geeft je de afstand die je nodig hebt. Je kunt wel bezig zijn met een Mahler-symfonie of met een orkest, maar als ik thuis kom en mijn zoon staat voor me met een grote snottebel, dan denk ik toch: ik moet nu eigenlijk gewoon een doekje heb ben! Daar gaat het dan toch om. Heerlijk. Dat relativeert alles. Ik heb drie zonen en een dochter. Geen van mijn kinderen is met muziek bezig. Het is school en sporten. Ik heb gezien hoe frustra ties de overhand kunnen nemen bij kinderen als een vader die zelf iets heel goed kan, zijn kunstje door zijn kinderen wil laten doen. Dat is natuurlijk helemaal niet leuk voor zo'n kind. Kinde ren in huis zijn hoge gasten, die je moet sturen bij het maken van keuzes, maar daarin mag je ze nooit dwingen.' Jeroen van den Bern AJAX MAGAZINE DECEMBER 2002/JANUARI 2003

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2002 | | pagina 104