r De keuzes van Jaap van Zweden •W9 faveure van een trainersloopbaan. Hoewel veel musici met afschuw kennis zullen nemen van deze vergelijking, ziet de tijdens het gesprek ontspannen ogende Van Zweden het zelf wel zo. Van Zweden: 'Ik vind het aardig om die parallel te trekken. Ik heb zestien jaar als aan voerder in het Concertgebouworkest gezeten en daarna heb ik de stap gemaakt naar het dirige ren. Die overgang is een enorme, bevrijdende en grootse stap geweest. Ik mis het spelen helemaal niet. Het is een machtig gevoel om een heel orkest, 120 mensen, één richting op te krijgen en een interpretatie te laten uitkomen die jij als dirigent in je studeerkamer voor ogen hebt. Er zijn feitelijk niet veel verschillen tussen het coachen van een orkest en het coachen van een voetbalteam. Een orkest is groter en ik heb het voordeel ten opzichte van een voetbalcoach dat ik zelf nadrukkelijker aanwezig ben bij het dirigeren. Een voetbalcoach moet het tijdens de wedstrijd loslaten. 'Het mentale aspect speelt ook een rol. Je moet een vaderfiguur zijn en een vertrouwensfiguur. De ervaring van zeventien jaar Concertgebouw orkest speelt dan een enorme rol. Men neemt dat heel serieus. Ik denk ook dat ik als vader van vier kinderen verantwoordelijkheden durf te nemen voor wat betreft menselijke aspecten. Wat niet wegneemt dat het voor mij toch raar is gegaan. Mensen vielen uit en ineens werd aan mij gevraagd: "Lijkt het je wat om dat eens een keer te doen?" Opeens stond ik daar voor een orkest en dan neem je zoiets natuurlijk heel serieus. Ik ben er goed voor gaan studeren. Het is,' zegt Van Zweden lachend, 'om in voetbalter men te spreken, belangrijk dat je je trainers diploma haalt. Achteraf beschouwd vind ik de stap naar het dirigeren tegelijkertijd heel groot en heel klein. 'De geleidelijkheid sluipt ineens in je leven. Van één keer uitpro beren en het serieus nemen, glijd je in gastoptredens als dirigent en van daaruit kom je terecht in het vaste gastdirigentschap; en van daaruit word je chef-dirigent en later baas van het Residentie Orkest in Den Haag. Het is een kwestie van goed plannen, een goed management hebben. Je kunt een dirigent zelfs met een technisch directeur vergelijken, omdat je te maken hebt met het aankoopbeleid. Daarmee doel ik op nieuwe mensen in een orkest, waar je verantwoordelijkheid voor moet nemen. Daar naast heb je als dirigent een deel van de verantwoordelijkheid voor de tournees in het buitenland.' Voetbal in Central Park Van Zweden groeide op in de Hoofddorpplein-buurt, waar hij in de Woestduinstraat woonde. Hij was er al spoedig op straat te vinden. Niet alleen in de Woestduinstraat zelf, maar ook om de hoek, in de Theophile de Bockstraat. Vrijwel dagelijks voetbalde hij hier. 'Ik kwam met voetbal in aanraking toen ik een jaar of zes was. In mijn buurt was een speeltuin met twee goals. Meer had Van der Vaart of Litmanen? 'Van der Vaart. Een prachtig talent dat nog alle mogelijkheden heeft om door te groeien. Litmanen is al een beetje in zijn nadagen.' Van der Vaart of Cruijff? 'Cruijff. Dat is mijn voetbalheld.' Rust of chaos? 'Rust. Ik word erg nerveus van chaos.' Nederland of buitenland? 'Buitenland. Nederland is en blijft klein.' Pop, blues of jazz? 'Pop. Het heeft een breed spectrum en ik vols het graag.' den we eigenlijk niet nodig. Ik heb daar gevoet bald tot mijn zestiende. Toen ging ik naar New York, naar de Juilliard School, de beste school ter wereld voor musici, 's Zondags werd er gevoetbald in Central Park, tegen Portoricanen. We hebben in die tijd met de jongens van mijn school een heel aardig team opgebouwd. Mooie tijd. Toen ik terug in Nederland kwam, heb ik nog bij AFC als middenvelder gespeeld. 'Ik ben met Ajax opgegroeid, dat laat je nooit meer los. Maar sinds Van Gaal vind ik het niet meer zo ontzettend leuk. Dat heeft zowel met de Arena als met Van Gaal te maken. De Arena is zo perfect verzorgd. Ik vind dat dat niet bij voetbal hoort. Je moet bij een voetbalwedstrijd eigenlijk in de kou zitten, een beetje het gevoel hebben dat je in de pauze snakt naar een warme worst en hete chocola. Dat kan de Arena je niet geven. Ik heb daar meer het idee dat ik naar de bioscoop ga, hoewel het natuur lijk een prachtig stadion is. 'In het Olympisch Stadion en de Meer was er een bepaalde gezelligheid aanwezig. Misschien heeft dat ook wel te maken met het feit dat daar de grootste successen van Ajax zijn geweest. Traditie is met alles belangrijk. Een Concertgebouworkest zonder Concertgebouw verliest de helft van zijn magie. Die traditie moet in de Arena nog worden opgebouwd. Het is hetzelfde als wanneer een zevenjarig jongetje studeert van muziekpapier en hij op zijn 35ste dat concert gaat spelen. Juist op dat moment gebruikt hij niet meer hetzelfde muziekpapier waarvan hij het ooit leerde, maar een andere partituur. Dat is een rotgevoel, want zelfs in muziekpapier zit traditie. Hoe mooi de Arena ook is, ik had liever een opgeknapt Olympisch Stadion gezien. Ik sluit niet uit dat mijn zonen die traditie in de Arena later wel zullen voelen.' Van Zweden hoeft niet lang na te denken als hem naar zijn mooiste Ajax-herinnering wordt gevraagd. 'De mooiste wedstrijd is Ajax - Bayern München voor de Europa Cup 1, in 1973. Het werd 4-0, thuis in het Olympisch Stadion. Bij de rust was het nog 0-0. Dat vond ik een waanzinnige wedstrijd, met Cruijff. Ik ben erbij geweest en heb genoten. Die hele periode was sowieso natuurlijk prachtig. 'Ik ben er ook bij geweest in Wenen, 1995. Ik had een concert in Berlijn en ben daarvandaan heen en weer gevlogen. Die mensen in Berlijn verklaarden me voor gek, maar het is voor mij een enorm feest geweest. Toch had dat succes voor mij minder impact dan de gloriejaren in 1971, 1972 en 1973. 'Johan was mijn favoriete speler en later vond ik Tscheu-la Ling een mooie voetballer. Het was niet een man op wie je kon bou wen, maar wel een man van verrassingen; en ik houd van verras singen. Hij was de artiest in het voetbal. Ik vind dat elk elftal eigenlijk een artiest nodig heeft. Daarop wordt niet meer zo gelet bij het scouten. Men kijkt naar positiespel en let erop dat de taken precies worden uitgevoerd. Men heeft geen oog meer voor* AJAX MAGAZINE DECEMBER 2002/JANUARI 2003 103

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2002 | | pagina 103