De keuzes van Imme Dros Lezen of schrijven? 'Die twee zijn zo met elkaar verbonden. Ik kies voor schrijven.' Fortuyn of Nagel? 'Laat ik vooropstellen dat ik nooit op een van deze twee zou stemmen, liever verscheur ik dan mijn stembiljet. Maar als ik toch een keuze moet maken, dan Fortuyn. Daar kan ik wel iets mee, als personage voor een van mijn boeken. Vanwege zijn woordgebruik.' Kinderen of volwassenen? 'Dat komt op hetzelfde neer. Kinderen zijn aankomende volwassenen.' Oma of moeder? 'Oma. En dat zeg ik volmondig!' Melkert of Dijkstal? 'Dat is moeilijk. Ik ben geen WD- stemmer, maar ik mag Dijkstal wel... Hij speelt toch saxofoon? Weet je, doe toch maar Melkert. Ik blijf Ajax-fan en ik blijf trouw aan de PvdA, wat er ook gebeurt.' Annie Schmidt of Mies Bouhuys? 'Annie Schmidt, natuurlijk.' Mulisch of Reve? 'Reve, een groot schrijver.' 'Van het huidige Ajax heb ik misschien wel het meest met Grim. Mooie naam hè. Als ik de naam Grim hoor. veer ik meteen op' moesten we in de vijfde klas Homerus lezen. Dat bleek moeilijke materie. De inhoud had voor mij iets vertrouwds, want het ging over mensen op een eiland die met zeevaart en vee te maken hadden. We lazen veel uit de Odyssee, het heeft me vanaf het eerste moment aangesproken; de drang om te overleven staat centraal in het leven van Odysseus. Ik heb ooit een reisverhaal geschreven waarin ik de onderdrukking van de joden en een verhaal van Homerus heb gecombineerd. Daarna heb ik de vertaling van de Odyssee gemaakt. Ik vind het prachtige verhalen. 'Ik heb een goed geheugen, wat mij vaak van pas is gekomen. Al toen ik jong was onthield ik gedichten en teksten van boeken. Dingen die als kind veel indruk op mij hebben gemaakt, kan ik moeiteloos terughalen. Meestal zijn dat gebeurtenissen die met bewondering, afschuw of angst te maken hebben. Daarom ben ik zo vaak verbaasd wanneer mensen zonder respect, soms zelfs hooghartig, met kinderen omgaan. Kinderen hebben ogen en oren, denk ik dan bij mezelf. Ze onthouden heel veel en leven langer dan wij. 'Als je klein bent is de bewondering voor mensen veel groter dan wanneer je ouder bent. Tegen mij is vroeger vaak gezegd dat ik niet met Duitsers mocht praten. Die angst kan ik nog steeds voelen. Wellicht is mijn geheugen aangescherpt door de angstige tijd waarin ik leefde. Het draaide om overleven, net als in de Griekse mythologie.' Verhalen verzinnen Het eerste boek van Imme Dros (Het paard Rudolf) verscheen in 1971. In de jaren na haar debuut verschenen haar boeken in een betrekkelijk rustige frequentie. Toen haar drie kinderen eenmaal het huis uit waren, kreeg ze meer tijd om te schrijven. Dros wist al op jonge leeftijd dat ze schrijfster wilde worden. Maakte zij aantekeningen voor later? Dros: 'Nee, dat heb ik nooit gedaan. Ik vind uitgeven trouwens iets anders dan schrijven. Een goede vriendin van mij gaf haar eerste boek uit toen ze zestig was, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze daarvoor nooit had geschreven. Zelf was ik altijd heel goed in het verzinnen van verhalen. Toen ik nog niet kon schrijven, omdat ik pas zes jaar was, vertelde ik thuis verhalen aan mijn jongere broertje en zusje. Dat vertellen heb ik van mijn vader en grootmoeder overgenomen. 'Ik ben altijd gefascineerd geweest door taal. Mijn voorkeur gaat uit naar kinderverhalen omdat ik het leuk vind om op een zo simpel mogelijke manier heel moeilijke gevoelens en problemen onder woorden te brengen. Ik houd van simpel.' Imme Dros is de meest bekroonde auteur binnen haar vakgebied. Ze won twaalf zilveren griffels, de Nienke van Hichtumprijs voor En een tijd van vrede en AJAX MAGAZINE APRIL 2002 155

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2002 | | pagina 155