over godenzoon Aias
VOETBAL
Een Neerlandica
Imme Dros (Texel, 1936) is kinderboekenschrijfster. Ze won, sinds haar debuut in
1971, vijftien officiële prijzen, waarmee ze de meest bekroonde auteur binnen
haar vakgebied is. Dros heeft zich in de jaren negentig gespecialiseerd in Griekse
mythologie. Ze vertaalde de Odyssee, op een manier die de van oorsprong zware
kost toegankelijk maakt voor een breed publiek (15+, zegt ze zelf). Voor de
krijgsman Achilles stond haar idool Johan Cruijff model.
Het idee om Imme Dros te interviewen
ontstond tijdens fin radio-uitzending op
7 februari varldit jaar, de dag waarop
Ajax l en Aja||2 |ich kwalificeerden voor
Jfpe halve finale van het Amstel-
||uptoernooi. De auteur werd die avond
tijdens haar li|eiende vertellingen over de
Griekse mvtheEpn sagen verschillende
malen onderbroken door de verslaggever
in de Arena, zodra deze weer een doelpunt
te melden had. De interviewster geneerde
zich kennelijk enigszins en
verontschuldigde zich tegenover haar gast,
na opnieuw een Ajax-treffer. 'O maar dat
geeft helemaal niets hoor,' reageerde Dros
onmiddellijk, 'want ik ben voor Ajax.'
Zo zitten we dus enkele weken later
tegenover elkaar in haar sprookjesachtige
huis in het centrum van Hilversum. Ze
deelt de woning met haar man Harrie
Geelen, verantwoordelijk voor vrijwel alle
illustraties in haar boeken maar ook de
man achter de scripts van tv-programma's
als Q&Q, Oebele en Hameien, alsmede de
film Pinkeltje. Als ode aan het
kunstenaarspaar werd recentelijk in het
Letterkundig Museum in Den Haag een
tentoonstelling ingericht, onder de titel Zo
zijn we niet getrouwd.
Een creatief echtpaar derhalve, wat direct
bij binnenkomst in hun huis blijkt. Grote
(ook zelfgemaakte) schilderijen,
verschillende instrumenten en stapels
boeken zetten in het aangenaam
PE PMITENSEAANPER
door Jeroen van den Berg
foto's Wanda Tuerlinckx
rommelige interieur de toon. We zitten in
de woonkamer, waar Dros enthousiast
haar verhalen over voetbal en de Grieken
vertelt, terwijl Geelen - getooid met
koptelefoon - op geringe afstand achter de
piano aan nieuwe composities werkt.
Het begin: Zeemeeuwen en Ajax
Imme Dros groeide op in het dorp
Oudeschild op Texel. Daar ontstond haar
liefde voor de zee. De liefde voor voetbal
kreeg ze van haar vader mee, die speelde in
het eerste van de lokale club Zeemeeuwen.
Dros: 'Ik heb hem weieens horen zeggen:
"Als hier iemand omvalt, staat zijn hele
model in de klei." Dus het veld zal wel niet
zo best zijn geweest. Toch werd er met
plezier gevoetbald; onderling en tegen
andere teams op Texel. Toen ik in de
puberteit kwam, ging ik samen met een
vriendinnetje kijken naar de midvoor, op
wie zij verliefd was.
'Het voetbal creëerde bij ons thuis een
saamhorigheidsgevoel. We luisterden met
het hele gezin naar de radio als het
Nederlands elftal moest spelen. Zo heb ik
de namen van Faas Wilkes, Kees Rijvers,
Abe Lenstra en Piet Kraak leren kennen.
Voetbal hoorde bij ons gezin. Mijn vader
ging af en toe helemaal naar Amsterdam
om een wedstrijd te zien. Mijn moeder
vond dat abnormaal, maar het tekent hoe
belangrijk mijn vader voetbal vond. Hij
kwam altijd heel enthousiast terug.
'Voetbal had op Texel iets sociaals. Ik ging
ook nooit alleen en er was meestal wel een
reden om te gaan. Er werd in het dorp veel
over voetbal gepraat, net zoals er over
andere alledaagse zaken werd gesproken.
Pas toen ik in Amsterdam Nederlands ging
studeren, groeide mijn liefde voor Ajax.
Ajax was in die tijd, eind jaren vijftig, een
onberekenbare club. Je wist nooit zeker
wat de uitslag zou worden, en daardoor
vond ik Ajax spannend. Feyenoord had iets
gelijkmatigs. Als het slecht ging, ging het
slecht en als het goed ging, ging het goed.
Een Amsterdamse buurman merkte in die
tijd eens op: "Ja, Ajax is een raar
rotcluppie, want je weet nooit hoe het
afloopt." Daar was ik het helemaal mee
eens.'
Ze lacht als ze bekent: 'De enige keer dat ik
in een stadion ben geweest, was in de
Arena, omdat ik een prijs kreeg voor een
van mijn boeken. Harrie en ik genieten van
voetbal als het op tv is. Het hoeft niet eens
een wedstrijd van Ajax of het Nederlands
150
AJAX MAGAZINE APRIL 2002