Natuurlijk ben ik vóór camera*s voor de scheidsrechter tijdens een wedstrijd. Er is alleen een 'maar'. Het blijkt steeds vaker dat de scheids en zijn hulpjes niet goed weten wat buitenspel is, wanneer je precies een penalty moet geven en wat er gebeurt tijdens een vrije schop of een corner. Camera's kunnen dat duidelijk maken, maar... 1) Je zal altijd drie of meer camera's moeten hebben om het probleem van alle kanten te kunnen bekijken. We weten allemaal dat camera's weliswaar een bepaalde beweging duidelijk in beeld kunnen brengen, maar ook vals. Hoe vaak denken we thuis niet dat er een doelpunt is, en blijkt de bal in het zijnet te zijn geschoten. 2) Je zult daarom overeenstemming moeten zien te bereiken over de plekken waar je camera's neerzet. Een camera bij het doel 'ziet' weer heel anders dan een camera bovenin. Mijn voorstel - voor vier camera's - zou zijn: twee camera's bij de perstribune. Eén neemt de wedstrijd helemaal op (zoals wij thuis bij de buis zien), de andere, die er dus naast staat, volgt de speler die de bal heeft. Zo moeten er ook twee camera's aan de overkant staan. 3) De camera mag nooit de plaats van de scheids gaan innemen. Hij moet als hulp voor de scheids dienen. Het kan best zijn dat de scheidsrechter soms iets niet precies heeft gezien. Dan kan hij een beroep doen op de camera's. Het mag natuurlijk nooit zo zijn dat de scheids roept 'penalty' en dat de spelers vervolgens wijzen naar de slowmotion in het stadion. Dat de scheidsrechter iets niet of niet goed ziet, hoort bij het spel. Ieder van ons doet dingen die de scheids niet mag zien. Dat moet zo blijven. Als Machlas zo weet te vallen dat hij een penalty weet te versieren, dan is hij voor mij een held. Ik zie dat trouwens ook graag, moet ik eerlijk zeggen. Mensen die zeggen dat dat 'onsportief is, hebben waarschijnlijk zelf nooit gespeeld. 4) Het zou ook zo moeten zijn dat de scheidsrechter in de pauze bepaalde beslissingen 'terugziet' die hij heeft genomen, en die eventueel kan herstellen. Ik bedoel dit: stel, Luinge heeft PSV ten onrechte een penalty geschonken. Hij merkt dat, aan de hand van de beelden, in de pauze. Luinge zou dan moeten kunnen besluiten om Ajax na de rust ook een penalty te geven. Bij aanvang van de hervatting. Dat zou toch schitterend zijn! COLUMN door Theodor Holman 5) Wat bij camera's vaak vertekent, is de slowmotion. Die zou voor het oordeel van de scheidsrechter eigenlijk verboden moeten worden. Je ziet op het veld ook de zaken niet in slowmotion, al wordt er wel vaak zo gespeeld. De 'slomo' vervalst. In een enkele uitzondering - na de wedstrijd als er een rode kaart is uitgedeeld - zouden scheids en benadeelde speler kunnen verzoeken om een slomo. Als advocaat van de speler zou ik het hem echter afraden. Ik heb nog een paar voordelen voor het gebruik van zoveel camera's. Niet alleen de scheidsrechter kan de beelden gebruiken, maar ook de club. Ik zou best aan het eind van het seizoen wel een videoband of een DVD willen bezitten met beelden van Van der Vaart (als hij straks weer speelt) die je niet op de televisie hebt gezien. Er is dus ook een commercieel belang. (Waarom ben ik eigenlijk nooit schathemelrijk geworden?) De banden kunnen ook gebruikt worden als illustratiemateriaal tijdens trainingen. Omdat je de hele wedstrijd opneemt, krijg je - ook niet onbelangrijk - eveneens mooi materiaal van je tegenstander, dat je in de return wedstrijd mooi kunt gebruiken. Hoe meer camera's, hoe beter. Ook kunnen de omroepen deze beelden gebruiken, waardoor de sportprogramma's aan schoonheid zouden winnen. Het nut van de camera kan je zien aan dat schitterende doelpunt een paar weken geleden van Dennis Bergkamp. Balletje aannemen met links met een soort effectvolle kaats en terwijl de bal rechts in de lucht om de verdediger heen zweeft, passeert Dennis hem links zodat hij eenmaal voorbij de tegenstander de dalende bal weer met links kan aannemen en in het doel kan schieten. Door de camera's die het zagen, kunnen we nu op schoolpleinen al jongens dezelfde pass zien doen - kijk, dan krijg je later mooie voetballers. Ik zag een website waar je kunt stemmen of je voor of tegen camera's bent. Toen ik daarnet keek was de stand 49% voor en 48% tegen. Half om half. Wacht maar, als ik straks prachtige beelden heb van Pienaar, van Trabelsi en van Galasek. Als u trouwens niet goed hebt gelezen, kan het nu voor u in de herhaling en de slomo. AJAX MAGAZINE APRIL 2002 149

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2002 | | pagina 149