KATERN stond in het boek wel nog bij Ajax! Met het groter worden van de foto's van de spelers en de eveneens uitdijende selecties werd ook de keuze van welke spelers in het boek moesten, steeds ongemakkelijker. Niet iedereen 'paste' er nog in. De samensteller moest als een dokter denken: zou een blessure op tijd genezen zodat een plek in het boek gerechtvaardigd was? En hoe zat het met de jeugdige talenten? In het boek van het seizoen 1994-1995 ontbrak bij Ajax Patrick Kluivert, later dat seizoen maker van het winnende doelpunt in de Europa-Cupfinale. Het was een te betreuren, maar ook te begrijpen misser. Wie had immers vóór het seizoen Kluivert zo'n doorbraak voorspeld? (Een jaar later kreeg Kluivert voor alle zekerheid maar een plaats op de cover van het album.) De medewerking van de voetbalclubs bij de samenstelling van de albums was verschillend. Vooral de clubs met weinig eredivisie-ervaring waren slordig. Gegevens over spelers wisten ze niet. Ook Panini volhardde hardnekkig in 'Mark' van Basten. spelers reageerden in de jaren negentig steeds nonchalanter. Ooit gaf Mare Overmars een verkeerde geboorteplaats op. Het interesseerde hem niet, zoals zoveel voetballers. Alleen buurvrouwen van voetballers belden weieens met Panini om te vragen waarom de 'beroemde' buur niet in het boek stond. Mark van Basten En trouwens, als hij er keurig in stond, ging het soms nog structureel mis. Zo was de relatie tussen Panini en Marco van Basten jarenlang net zo broos als later de later enkel van de Ajacied. In zijn eerste jaren bij Ajax werd Marco steevast Mark genoemd en jarenlang stond de wieg van de Utrechter in Den Haag. En wat te denken van deze beschrijving uit Voetbal 1983: 'Zeer jeugdige talentvolle spitsspeler.' Oké, kan nog, maar dan: 'Om Kieft te verdringen zal zeker niet meevallen.' Voetbal 83 was om nog een reden een opvallende serie. De bij Ajax teruggekeerde Cruijff was ook in het plaatjesboek een unieke uitzondering: hij ontbrak. Dit had te maken met het feit dat Cruijff geen lid was van de spelersvakbond WCS, die namens alle spelers een collectieve overeenkomst sloot met Panini over het gebruik van de spelersfoto's. Panini betaalde de WCS daarvoor in de jaren negentig zo'n ton per jaar, een bedrag dat gelijkelijk over alle spelers verdeeld werd. Met het afbrokkelen van de macht van de WCS - veel spelers gingen hun eigen weg - werd het onderhandelen over een vast bedrag ingewikkelder en de uitkomst duurder. Het geld ging nu rechtstreeks naar clubs, op het laatst 360.000 gulden voor de persoonlijksheidrechten van de speler en het gebruik van de clublogo's. Daarmee was de kous niet af, want de spelers eisten steeds vaker hun eigen portretrecht op. Panini moest hierdoor onderhandelen met talloze zaakwaarnemers, en kwam men er niet uit, dan ontbrak bijvoorbeeld de vedette van een club in het album. Dat gebeurde steeds vaker en gecombineerd met de verminderende verkoop (in het laatste seizoen 700.000 albums) besloot men met de Panini-plaatjes in Nederland te stoppen. De uittocht van de beste spelers naar het MARK VAM RASTFIV MARK VAN BASTEN AJAX A J A~X MARK VAN BASTEN AJAX MAGAZINE FEBRUARI 2002 113

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2002 | | pagina 113