i i de kunstacademie in Utrecht te gaan. 'In die tijd werkte ik heel conceptueel,' vertelt Witte. 'Mijn werk bestond veelal uit zelfportretten. Toen ik twaalf was, is mijn vader overleden en daar kon ik tot mijn achttiende niet over praten. Door een serie over mijn moeder te maken, over hoe zij zich staande hield, kon ik mijn gevoelens verwerken. Mijn persoonlijke verhaal vertelde ik dus door middel van mijn foto's. Soms was het voor anderen te pijnlijk om naar die foto's te kijken. Op de kunstacademie leer je een vertaalslag te maken. Je leert om iets persoonlijks universeel te maken. Je moet de kijker de ruimte laten zijn eigen interpretatie eraan te geven. In mijn geval moest ik leren om symbolen te gebruiken waardoor mijn foto's niet over mij en mijn vader gaan, maar over verlies of herinneringen of dood in het algemeen.' Kleedkamers Een aantal jaren concentreerde ze zich op zelfportretten, tot ze de documentaire fotografie ontdekte. Ze ging toen ook in kleur fotograferen. Witte: 'Een vriendin van de kleuterschool werkte als danseres in discotheek de z'T. Zes weekeinden ben ik met haar opgetrokken in de kleedkamers van de nachtclub. Ik was niet bij de shows, maar juist achter de schermen met alle travestieten en dansers. Daar gaan de maskers af. Het was een openbaring voor mij om van een subcultuur waar ik niet thuishoor, toch datgene te laten zien wat ik PEPMITENSEAANPEft door Saar van Bueren foto's Yvonne Witte interessant vind. Ik wilde de mensen achter die wereld, die veel media-aandacht krijgt en waar iedereen zijn vooroordeel over heeft, laten zien. Zo kwam ze op het idee voor haar afstudeerproject. 'Ik zocht een onderwerp dat not-done was op de kunstacademie. Mijn vriendje Klaas was helemaal gek van Ajax en opperde voor de grap om in plaats van de kleedkamers van de z'T de kleedkamers van Ajax te fotograferen. Dat jongensdromen Winston Bogarde op het bordes van de Stadsschouwburg op het Leidseplein p T, I ■HH AJAX MAGAZINE OKTOBER 2001 163 vak P tijdens de laatste wedstrijd in de Meer tegen Willem II

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 163