m
Na haar afstudeerproject in 1996, waarin ze wilde laten
zien dat Ajax meer is dan het succes van de godenzonen
op het veld, is fotografe Yvonne Witte bij de club blijven
'hangen'. Ajax Magazine publiceert al vijfjaar Wittes
materiaal. Niet zozeer de acties op het veld legt ze vjft,
maar de rituelen voor een wedstrijd, het bijgeloof van
de spelers en de details langs de lijn. Een gedeelte van
haar werk is gebundeld in het boek 'In de catacomben,
over Ajax-liefde en jongensdromen'.
VI jong k wam Yvonne Witte in aanraking
met fotografie. Een van haar oudere zussen
za t i >p de kunstacademie en had thuis een
Roka ingericht. Na het VWO op Texel
w
verhuisde ze nafcr Amsterdam waar ze een
llerlfi cursussen fotografie, tekenen
tilderen volgde. Fotografie lag haar
Ptl
het beste, maar naar de kunstacademie
gaan, dur fde ze niet. Witte: 'Ik was heel
bang oimfjpn zus te imiteren. Ik wilde
geen tweede Irma worden.' Ze schreef zich
in voor de creatieve opleiding Middeloo
voor recreatie, toerisme en cultuur. Na drie
maanden wist ze dat dat helemaal niets
voor haar was. 'De hele dag werd aan je
gevraagd wat er door je heenging tijdens
het kleien van een beeldje.' Ze stelde een
map met foto's samen en besloot toch naar
AJAX MAGAZINE OKTORFR 5001