keuze: vond ik prachtig. Maar er is natuurlijk een verschil tussen magazine-fotografie en persbureau-fotografie. Mijn werk is erop gericht om een foto te maken die vervolgens zo snel mogelijk bij de kranten terechtkomt. Wubbo kan het zich permitteren om dieper op een onderwerp in te gaan. Daar ben ik weieens jaloers op geweest. Maar aan een switch naar die richting heb ik nooit gedacht. 'Aan het begin van de jaren zeventig reed ik rond in een grote Ford Granada, een stationwagon. Die auto werd de dokamobiel genoemd. De achterbank was eruit gesloopt om de inrichting van een donkere kamer mogelijk te maken. Zo reed ik in die tijd door Europa. Eerst m'n foto's maken en dan de dokamobiel in om alles Kok of Dijkstal? 'Een moeilijke keuze. Ik ken Kok beter en respecteer hem zeer. Maar Dijkstal vind ik net zo integer en is bovendien altijd erg vrolijk. Dus toch maar Dijkstal.' Een ellende- of een vreugdefoto? (Na een langdurige stilte:) 'Vreugde is maar vreugde. Als ellende mooi is gefotografeerd en de foto een doel dient, mag het van mij ellende zijn. Ellende kan iets in zich hebben, zeker als het misstanden aan de kaak stelt.' Kleur of zwartwit? 'Kleur. Ik ben met zwartwit opgegroeid, maar kleur bepaalt nu het medium. Alles kan tegenwoordig met kleur, een krant kan er ook een mooie zwartwit-foto van maken, zonder dat dit afbreuk aan de kwaliteit doet.' Anton Corbijn of Annie Leibowitz? 'Ik ken hun werk, maar eerlijk gezegd moet ik bekennen dat het niet zo mijn interesse heeft. Ik ben wat dat aangaat misschien een analfabeet, maar ik ben nu eenmaal niet zo in het kunstzinnige geïnteresseerd. Hoewel, het werk van Erwin Olaf, dat surrealistische, vind ik wel mooi. Zelfben ik een ambachtelijke, goede fotojournalist. Niet meer en niet minder.' De Arena of de Kuip? 'De Kuip. Het daglicht is er beter, dat werkt prettiger voor een fotograaf. Had je me gevraagd naar de Meer of de Kuip, dan had ik zeker voor de Meer gekozen. Daar was het helemaal open. Als het dak van de Arena open is, ligt één helft van het veld in de schaduw en de andere helft in het licht.' AJAX MAGAZINE JUNI 2001 Lijnenspel rond een voetbalwedstrijd. Twee jonge Braziliaanse fans kijken naar de ochtendtraining van het Nederlands voetbalelftal vanaf de tribune van het veld van Victoria Sportsclub. Ze hebben al voor Oranje, in ieder geval de kleur, gekozen. Salvador de Bahia - Brazilië, 2 juni 1999. Voetbalfoto's of royaltyfoto's? 'Voetbalfoto's. Dat werkt ontspannender. Bij royaltyfoto's ben je altijd afhankelijk van allerlei protocollen, waardoor je soms op een plek staat waar het helemaal niet prettig fotograferen is. Dat is soms frustrerend, want je kunt er niets aan doen.' 1974 of 2001? 'Toch maar 2001. Ik leef niet graag in het verleden. Ik weet niet eens meer wat ik deed in 1974, ik was toen 31. Als je gevraagd zou hebben: "1972 of 2001?", dan had ik zeker voor 1972 gekozen, want in dat jaar is mijn dochter geboren.' Een digitale camera of een gewone camera? 'Een digitale camera. Het is beter voor de snelheid. Ik kan me voorstellen dat een fotograaf van een weekblad hier voor een gewone camera met films zou kiezen. Voör mij als nieuwsfotograaf is snelheid het criterium.'

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 167