keuze:
vond ik prachtig. Maar er is natuurlijk een
verschil tussen magazine-fotografie en
persbureau-fotografie. Mijn werk is erop
gericht om een foto te maken die
vervolgens zo snel mogelijk bij de kranten
terechtkomt. Wubbo kan het zich
permitteren om dieper op een onderwerp
in te gaan. Daar ben ik weieens jaloers op
geweest. Maar aan een switch naar die
richting heb ik nooit gedacht.
'Aan het begin van de jaren zeventig reed
ik rond in een grote Ford Granada, een
stationwagon. Die auto werd de
dokamobiel genoemd. De achterbank was
eruit gesloopt om de inrichting van een
donkere kamer mogelijk te maken. Zo reed
ik in die tijd door Europa. Eerst m'n foto's
maken en dan de dokamobiel in om alles
Kok of Dijkstal?
'Een moeilijke keuze. Ik ken Kok beter en respecteer hem zeer. Maar Dijkstal vind
ik net zo integer en is bovendien altijd erg vrolijk. Dus toch maar Dijkstal.'
Een ellende- of een vreugdefoto?
(Na een langdurige stilte:) 'Vreugde is maar vreugde. Als ellende mooi is
gefotografeerd en de foto een doel dient, mag het van mij ellende zijn. Ellende kan
iets in zich hebben, zeker als het misstanden aan de kaak stelt.'
Kleur of zwartwit?
'Kleur. Ik ben met zwartwit opgegroeid, maar kleur bepaalt nu het medium. Alles
kan tegenwoordig met kleur, een krant kan er ook een mooie zwartwit-foto van
maken, zonder dat dit afbreuk aan de kwaliteit doet.'
Anton Corbijn of Annie Leibowitz?
'Ik ken hun werk, maar eerlijk gezegd moet ik bekennen dat het niet zo mijn
interesse heeft. Ik ben wat dat aangaat misschien een analfabeet, maar ik ben nu
eenmaal niet zo in het kunstzinnige geïnteresseerd. Hoewel, het werk van Erwin
Olaf, dat surrealistische, vind ik wel mooi. Zelfben ik een ambachtelijke, goede
fotojournalist. Niet meer en niet minder.'
De Arena of de Kuip?
'De Kuip. Het daglicht is er beter, dat werkt prettiger voor een fotograaf. Had je me
gevraagd naar de Meer of de Kuip, dan had ik zeker voor de Meer gekozen. Daar
was het helemaal open. Als het dak van de Arena open is, ligt één helft van het veld
in de schaduw en de andere helft in het licht.'
AJAX MAGAZINE JUNI 2001
Lijnenspel rond een
voetbalwedstrijd. Twee
jonge Braziliaanse fans
kijken naar de
ochtendtraining van het
Nederlands voetbalelftal
vanaf de tribune van het
veld van Victoria
Sportsclub. Ze hebben al
voor Oranje, in ieder geval
de kleur, gekozen. Salvador
de Bahia - Brazilië, 2 juni
1999.
Voetbalfoto's of royaltyfoto's?
'Voetbalfoto's. Dat werkt ontspannender. Bij royaltyfoto's ben je altijd afhankelijk
van allerlei protocollen, waardoor je soms op een plek staat waar het helemaal niet
prettig fotograferen is. Dat is soms frustrerend, want je kunt er niets aan doen.'
1974 of 2001?
'Toch maar 2001. Ik leef niet graag in het verleden. Ik weet niet eens meer wat ik
deed in 1974, ik was toen 31. Als je gevraagd zou hebben: "1972 of 2001?", dan had
ik zeker voor 1972 gekozen, want in dat jaar is mijn dochter geboren.'
Een digitale camera of een gewone camera?
'Een digitale camera. Het is beter voor de snelheid. Ik kan me voorstellen dat een
fotograaf van een weekblad hier voor een gewone camera met films zou kiezen.
Voör mij als nieuwsfotograaf is snelheid het criterium.'