Portret van bondscoach Frank Rijkaard. Amsterdam 17 mei 2000. Volendammers hebben bij café de Hemel bloemen gelegd. In de nacht van 31 december op 1 januari woedde een grote brand in het café waarbij vele slachtoffers vielen. Volendam, 3 januari liever thuis voor de buis. Maar het spel vastleggen met mijn camera, dat heb ik altijd fascinerend gevonden. Voetbal volgen op het veld is als een gerecht met een lekkere jus erbij. Op de tribune mis ik die jus,,want je hoort het praten niet, terwijl ook het fysieke contact tussen de spelers niet hoorbaar is. Nee, ik heb nooit gejuicht op het veld. Het is heel simpel: op het moment dat er gejuicht werd, moest ik aan het werk. De camera moet de emoties vastleggen. 'Ik denk nog weieens met weemoed terug aan de tijd dat we gewoon achter het doel mochten zitten. Jammer dat dat niet meer mag, want het gaat zeker ten koste van de kwaliteit van de foto's. Engelse fotografen lagen vroeger op een zeil, naast het doel. Ze fotografeerden vanaf een heel laag punt en legden zo schitterende luchtgevechten voor de goal vast. Geen gras te zien. Dergelijke foto's zou ik nu nog zo graag willen maken. Bij Ajax zitten we behoorlijk goed, want de boarding is niet zo hoog. Ik vind het prettig dat er in de Arena een grachtenrand zit, zodat je geen last hebt van uitbundige supporters. Je kunt er niets in je nek geworpen krijgen. Voor het voetbalpubliek ben ik trouwens nooit bang geweest, hoewel ik dat gespuug en gescheld heel vervelend vond. 'Ik ben een leek op voetbalgebied als het over technische zaken gaat. Toch is me in de loop der jaren wel een verandering opgevallen: vroeger stonden alle spitsen met hun neus naar het doel toe, zie bijvoorbeeld John Bosman en Willem Kieft. Maar als ik nu een aanval vastleg op foto, zie ik alle spitsen met de rug naar mij toegekeerd. Er wordt tegenwoordig veel meer gekaatst en gedraaid. Vroeger werd de bal een meter voor de man gespeeld en moest een spits daar in volle ren iets mee doen. Bij het oude Ajax was het voor mij leuker fotograferen, omdat de wedstrijden voorspelbaarder waren. Je wist meestal na een kwartiertje al wat voor wedstrijd het ongeveer zou worden.' Dokamobiel 'Ik vind veel fotografen in Nederland goed, maar Wubbo de Jong van Het Parool springt er voor mij uit. De serie over Amsterdammers die hij heeft gemaakt, AJAX MAGAZINE JUNI 2001

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 166