Portret van
bondscoach Frank
Rijkaard. Amsterdam
17 mei 2000.
Volendammers hebben
bij café de Hemel
bloemen gelegd. In de
nacht van 31 december
op 1 januari woedde
een grote brand in het
café waarbij vele
slachtoffers vielen.
Volendam, 3 januari
liever thuis voor de buis. Maar het spel
vastleggen met mijn camera, dat heb ik
altijd fascinerend gevonden. Voetbal
volgen op het veld is als een gerecht met
een lekkere jus erbij. Op de tribune mis ik
die jus,,want je hoort het praten niet,
terwijl ook het fysieke contact tussen de
spelers niet hoorbaar is. Nee, ik heb nooit
gejuicht op het veld. Het is heel simpel: op
het moment dat er gejuicht werd, moest ik
aan het werk. De camera moet de emoties
vastleggen.
'Ik denk nog weieens met weemoed terug
aan de tijd dat we gewoon achter het doel
mochten zitten. Jammer dat dat niet meer
mag, want het gaat zeker ten koste van de
kwaliteit van de foto's. Engelse fotografen
lagen vroeger op een zeil, naast het doel. Ze
fotografeerden vanaf een heel laag punt en
legden zo schitterende luchtgevechten voor
de goal vast. Geen gras te zien. Dergelijke
foto's zou ik nu nog zo graag willen
maken. Bij Ajax zitten we behoorlijk goed,
want de boarding is niet zo hoog. Ik vind
het prettig dat er in de Arena een
grachtenrand zit, zodat je geen last hebt
van uitbundige supporters. Je kunt er niets
in je nek geworpen krijgen. Voor het
voetbalpubliek ben ik trouwens nooit bang
geweest, hoewel ik dat gespuug en gescheld
heel vervelend vond.
'Ik ben een leek op voetbalgebied als het
over technische zaken gaat. Toch is me in
de loop der jaren wel een verandering
opgevallen: vroeger stonden alle spitsen
met hun neus naar het doel toe, zie
bijvoorbeeld John Bosman en Willem
Kieft. Maar als ik nu een aanval vastleg op
foto, zie ik alle spitsen met de rug naar mij
toegekeerd. Er wordt tegenwoordig veel
meer gekaatst en gedraaid. Vroeger werd
de bal een meter voor de man gespeeld en
moest een spits daar in volle ren iets mee
doen. Bij het oude Ajax was het voor mij
leuker fotograferen, omdat de wedstrijden
voorspelbaarder waren. Je wist meestal na
een kwartiertje al wat voor wedstrijd het
ongeveer zou worden.'
Dokamobiel
'Ik vind veel fotografen in Nederland goed,
maar Wubbo de Jong van Het Parool
springt er voor mij uit. De serie over
Amsterdammers die hij heeft gemaakt,
AJAX MAGAZINE JUNI 2001