vtmoqmr
omroxomm
Agenten te paard
surveilleren tijdens de
wedstrijd PEC Zwolle
Ajax. Zwolle, 17 april
het oog springt de foto waarop een eenzame
student temidden van veel lege tafels te zien
is. 'Op die foto ben ik altijd trots geweest. Ik
zat te wachten op het moment waarop alle
kandidaten de zaal verlaten hadden, op die
ene na. De lijnen tussen de lege tafels zijn
goed te zien. Dat vind ik mooi.'
In deze categorie hangen ook enkele foto's
die gemaakt zijn vanuit de lucht. 'Ik heb
altijd veel gebruik gemaakt van vliegtuigjes
en ook van de helikopter, want daarmee
kun je stil blijven hangen. Een ander
voordeel is dat je vanuit de lucht de drukte
vermijdt, zoals bij een evenement als Sail.
Heerlijk.'
Het volgende thema behandelt de
koninklijke reizen. Veel Beatrix en Claus,
maar ook één fraaie van Juliana en
Bernhard. 'Ik heb heel veel gereisd en alle
werelddelen gezien, vooral als ik
staatsbezoeken moest vastleggen. Alleen
van Afrika heb ik relatief weinig gezien.
Toen ik net als fotograaf was begonnen,
was het altijd dringen om dichtbij te
komen. Nu is dat niet meer zo, want met
de telelens kun je heel veel vastleggen.'
Via het koninklijk huis komen we bij de
rellen. Er zijn foto's te zien van de
ontruiming van het Maagdenhuis in 1969
en de felle confrontaties tussen krakers en
politie aan het begin van de jaren tachtig.
Bij de laatste twee thema's, sport algemeen
en voetbalis het opvallend hoe vaak
Mulder de ogen centraal in beeld brengt
('Ik heb iets met ogen, altijd gehad.').
Pakkend is ook de actiefoto van een
scorende Marco van Basten, met tong uit
de mond. 'Zulke foto's kun je nu niet meer
maken, want we mogen niet meer achter
het doel zitten. De fotograaf van nu wordt
weggestopt achter een boarding.'
Na de rondleiding van ruim een uur
verlaten we de galerie en nemen we plaats
in het aangrenzende café in de Melkweg.
Cor Mulder vertelt over zijn leven als
fotograaf. Opvallend is het hoe hij vrijwel
voortdurend in de tegenwoordige tijd
praat, alsof hij elk ogenblik weer door de
AJAX MAGAZINE JUNI 2001 163