OfrJECTlEf 3EZIEN
Hij kon niet alleen
goed voetballen, ook
als model kwam Ruud
Krol aardig uit de
voeten. Amsterdam,
1976.
m -
Wrakstukken en resten
van bagage na de
vliegramp op Tenerife,
waar een KLM- en een
PanAm-Boeing met
elkaar in botsing
kwamen. Bij de ramp,
de grootste uit de
geschiedenis van de
luchtvaart, kwamen
567 mensen om het
leven. Tenerife,
79 maart 1977
Cojjjiulder dacht na veertig jaar ANP
definnief afscheid te hebben genomen. In
de meest letterlijke zin - die tussen
werknemer en werkgever - is dat ook zo,
maar bijiiet begin van onze afspraak klaagt
hij lac^Hg over de volle agenda die hij
heeftfWTsteren zat ik bij Barend en Van
Dorp en vandaag ben ik de hele dag hier.'
Met 'hier' bedoelt Cor (want zo wil hij
door iedereen worden genoemd) galerie de
Melkweg, waar de tentoonstelling Objectief
Gezien te bezichtigen is. Het is een
imponerende greep uit het veelzijdige werk
van Cor Mulder en collega Hans
Steinmeier. De tentoonstelling laat tevens
zien dat fotograferen voor een persbureau
niet alleen het nieuws dient, maar ook tot
kunstzinnige resultaten kan leiden. We
besluiten om eerst alle foto's te bekijken,
waarbij Mulder zelf als gids optreedt. Bij
iedere foto vertelt hij zijn eigen verhaal.
De tentoonstelling is ingedeeld in
verschillende thema's, variërend van
rampen tot voetbal. Mijn gids begint de
rondleiding bij de rampen. De foto van de
Bijlmerramp springt onmiddellijk in het
oog. Het is wrang om vast te stellen, maar
ongetwijfeld is dit Mulders bekendste en
meest gepubliceerde foto. Goed zichtbaar
is het gat in het flatgebouw en de enorme
vuurzee die de Boeing 747 van El Al op
4 oktober 1992 in Amsterdam veroorzaakte.
DE DMirENSEAANDER
door Jeroen van den Berg
foto's Cor Mulder
'Ik heb hem gemaakt om ongeveer half
tien, een uur of drie na de ramp. Ik was er
al om een uur of zeven, had die middag
eerst PSV - Feyenoord gedaan. Op ons
ANP-kantoor in de Wibautstraat hoorde ik
dat er een vliegtuig in moeilijkheden was
geraakt in de buurt van Hilversum of
Weesp. De berichten waren erg serieus, dus
ik besloot alert te blijven. Ik ken de Bijlmer
niet zo goed, maar had het geluk dat ik
achter een brandweerauto aan kon rijden
AJAX MAGAZINE JUNI 2001