OfrJECTlEf 3EZIEN Hij kon niet alleen goed voetballen, ook als model kwam Ruud Krol aardig uit de voeten. Amsterdam, 1976. m - Wrakstukken en resten van bagage na de vliegramp op Tenerife, waar een KLM- en een PanAm-Boeing met elkaar in botsing kwamen. Bij de ramp, de grootste uit de geschiedenis van de luchtvaart, kwamen 567 mensen om het leven. Tenerife, 79 maart 1977 Cojjjiulder dacht na veertig jaar ANP definnief afscheid te hebben genomen. In de meest letterlijke zin - die tussen werknemer en werkgever - is dat ook zo, maar bijiiet begin van onze afspraak klaagt hij lac^Hg over de volle agenda die hij heeftfWTsteren zat ik bij Barend en Van Dorp en vandaag ben ik de hele dag hier.' Met 'hier' bedoelt Cor (want zo wil hij door iedereen worden genoemd) galerie de Melkweg, waar de tentoonstelling Objectief Gezien te bezichtigen is. Het is een imponerende greep uit het veelzijdige werk van Cor Mulder en collega Hans Steinmeier. De tentoonstelling laat tevens zien dat fotograferen voor een persbureau niet alleen het nieuws dient, maar ook tot kunstzinnige resultaten kan leiden. We besluiten om eerst alle foto's te bekijken, waarbij Mulder zelf als gids optreedt. Bij iedere foto vertelt hij zijn eigen verhaal. De tentoonstelling is ingedeeld in verschillende thema's, variërend van rampen tot voetbal. Mijn gids begint de rondleiding bij de rampen. De foto van de Bijlmerramp springt onmiddellijk in het oog. Het is wrang om vast te stellen, maar ongetwijfeld is dit Mulders bekendste en meest gepubliceerde foto. Goed zichtbaar is het gat in het flatgebouw en de enorme vuurzee die de Boeing 747 van El Al op 4 oktober 1992 in Amsterdam veroorzaakte. DE DMirENSEAANDER door Jeroen van den Berg foto's Cor Mulder 'Ik heb hem gemaakt om ongeveer half tien, een uur of drie na de ramp. Ik was er al om een uur of zeven, had die middag eerst PSV - Feyenoord gedaan. Op ons ANP-kantoor in de Wibautstraat hoorde ik dat er een vliegtuig in moeilijkheden was geraakt in de buurt van Hilversum of Weesp. De berichten waren erg serieus, dus ik besloot alert te blijven. Ik ken de Bijlmer niet zo goed, maar had het geluk dat ik achter een brandweerauto aan kon rijden AJAX MAGAZINE JUNI 2001

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 161