De keuzes van Nilgün Yerli een uitgebreid onderzoek verricht. Na een half uur lukte het me weer om te praten, maar in die dertig minuten zag ik mijn hele leven verdwijnen. Ik doe alles met praten, praat veel en graag. Twee dagen later hoorde ik de uitslag: het was geen tumor. De oorzaak lag in twee vernauwde bloedvaten naar mijn hoofd toe. Dat zou voor een belangrijk gedeelte kunnen komen door mijn drukke leven, werd erbij gezegd. Het bleek tevens dat ik mij niet kon ontspannen. Sindsdien ontspan ik mijzelf. Ik word nu af en toe gemasseerd en begin de dag heel rustig. Ik neem dan koffie en een kwartiertje voor mezelf. Dat is mijn ontspanning. Je merkt, zo rooskleurig is mijn leven dus ook weer niet. Ik denk dat weinig mensen met mij zouden willen ruilen.' Solo In plaats van duo 'Ik had tot Wat zeg ik? alleen maar duo programma's gedaan. Opeens stond ik alleen op het podium, dat vond ik best zwaar. Mensen dachten dat ik, mede door de naamgeving van mijn duo-optredens - Turkish Delight en Turkse Troel Integreert -, alleen allochtonen-cabaret deed. Dat begon aan mij te knagen. In mijn huidige show gaat het meer over mijzelf, het is een universele show. Toen ik mijn eerste optreden had, was ik heel zenuwachtig. Mijn benen trilden, mijn neusvleugels voelde ik bewegen. Het was doodeng. Maar toen het afgelopen was en iedereen ging staan, voelde het als een triomf. 'Nog steeds moet ik iedere keer bijna huilen als het afgelopen is. Ik ben nog maar een groentje, maar ik merk dat ik dit nog jaren zou willen volhouden. Iedere dag is er ander publiek en dat zorgt ervoor dat het steeds weer anders is. Als het publiek enthousiast reageert, merk ik dat ik meer improviseer. Als het meegaat, voelt het altijd beter. Helaas zijn er ook weieens avonden bij dat ik heel hard móoet trekken om het publiek mee te nemen.' De doelgroep 'Ik heb een grote aversie tegen doelgroepen. Als je cabaret neerzet, moet iedereen dat leuk kunnen vinden. Het moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ik heb in mijn publiek een jongen van achttien naast een oudere grijze mevrouw Heerenveen, Haarlem of Amsterdam 'Haarlem. Heerenveen, waar ik woonde toen ik net in Nederland kwam, vind ik verschrikkelijk. Ook nu nog, Amsterdam vind ik een prachtige stad, maar het is te groot. Te veel gebouwen. Haarlem is voor mij prima, ik woon aan de rand van de stad en ben er tevreden. Maar uiteindelijk zal ik wel in een dorp terechtkomen.' Haarlem of Antalya 'Opnieuw Haarlem. Mijn leven, mijn werk en mijn vrienden zijn in Nederland. Mijn fundamenten liggen hier.' Besiktas of Ajax 'Bij mij thuis waren we voor Besiktas. Toen ik negen jaar was, heerste er in Turkije een felle strijd tussen links en rechts die ook op straat en school werd uitgevochten. Ik liep een keer alleen naar huis toen een fanatieke jongen me achter in de kraag beetpakte en opgewonden vroeg: "Ben je voor links of rechts?" Toen zei ik, trillend op m'n benen: "Ik ben voor Besiktas."' Allochtoon, etnische minderheid of Nieuwe Nederlander 'Dat is voor mij één pot nat. Nieuwe Nederlander is door Beatrix verzonnen, is leuk voor Maxima. Belangrijker vind ik de toon waarmee over buitenlanders wordt gesproken. Mijn neefje van 17 zien zitten. Dat vond ik geweldig. Het gros van mijn publiek is Nederlander, dat wel. Van de Turkse mensen zijn het vooral jongeren die komen. Dat is logisch, want er wonen misschien 350.000 Turken in Nederland en statistisch is vastgesteld dat onder de Nederlandse bevolking anderhalf procent cabaretliefhebber is. Als je dat percentage onder de Turkse mensen in Nederland hanteert, blijft er niet veel over. Daarbij komt dat de eerste generatie Turken mijn show niet kan volgen, omdat ze de Nederlandse taal niet goed genoeg beheersen. Als er Turkse mensen zijn geweest, schrijven ze wel vaak mooie heeft z'n hele leven in Nederland gewoond, hij spreekt beter Nederlands dan Turks» Toch gaat hij nog door het leven als een Turkse jongen. Belachelijk vind ik dat. Over mezelf zeg ik altijd: ik ben een vrouw.' Cabaret of schrijven 'Beide. Het één kan niet zonder het ander.' Freek of Youp 'Youp in mijn hart en Freek in mijn ziel.' Kok of Dijkstal 'Dat is moeilijk. Ik heb Dijkstal weieens ontmoet en Kok nooit. Doe maar Dijkstal. Waarom? fa, als je me dat vraagt heb ik alweer spijt. Doe toch maar Kok, hij heeft zich al vele jaren bewezen en is correct. Ik zeg Kok.' Beatrix of Maxima 'Beiden. Ik vind het een verrijking voor Nederland als Maxima koningin wordt. Ik vind het leuk, zo'n party-animal. Ze lijkt me een erg leuke dame, lief en charmant. Ik vind dat Beatrix het als koningin goed doet, heel keurig op de achtergrond. Ik ben trots dat ik haar ooit de hand heb geschud. Hoort ook bij mijn opvoeding: heb respect voor de allergrootsten.' dingen op in het gastenboekje. Ze laten weten heel trots op mij te zijn, dat doet me uiteraard erg goed.' Bekendheid 'Ik streef er niet naar, maar ik merk wel steeds vaker dat mensen mij opeens aanspreken. Dan zien ze me ergens staan en vragen ze: "Zeg, heb ik niet bij jou op school gezeten?" Meestal antwoord ik dan: "Waarschijnlijk wel, ja." Ik heb namelijk niet zoveel zin om het allemaal te gaan uitleggen. Ik vind het ook wel prettig dat niet iedereen mij kent. Lang geleden was ik eens bij RUR, van Jan Lenferink. Het was AJAX MAGAZINE APRIL 2001 171

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 171