kunt er geschokt door zijn. "Ze kunnen niet blozen," wordt gezegd. Dat kan een nare indruk maken. Aan de andere kant, de talenten mogen gewoon niet ouder dan 15 zijn en bij de Ghanezen is de leeftijd moeilijk na te gaan. Geboortecertificaten zijn vervalst, of ze weten de datum gewoon niet. Daarom is er een dokter bij gehaald die is gespecialiseerd in bottenstructuur. Een enkeling krijgt een duw als hij afvalt. Zelf hebben die jongens er geen moeite mee. Er is gesproken over "neo kolonialisme" en "moderne slavernij", dat zijn ééndimensionale termen, nou, ik vind dat je moet proberen er met meer nuance naar te kijken. Ik huil niet mee met de wolven in het bos.' Toch is dit wat gebeurt als je 'laat zien', en weliswaar interpreteert, maar het oordeel aan anderen laat. Kennelijk was dit het effect van je registratie. Dat kun je niemand kwalijk nemen. 'Ik neem het ook niemand kwalijk, ik begrijp het allemaal wel. Ik vind het alleen nodig er een nuancering tegenover te zetten.' Waarom heb je een dergelijke documentaire over juist Ajax gemaakt, niet over Feyenoord ofPSV? 'Een andere club dan Ajax was Ook Nicky heeft problemen. Er gaat een selectie van de Dl naar Barcelona; vier spelertjes mogen niet mee, onder wie Nicky. Beelden van zijn gesloten gezicht, en ook dat van Mohammed, terwijl de onheilstijdingen over hen heen komen, horen bij de aangrijpendste van de film. De illusie van een jong leven gaat aan duigen. Onverbloemd maar nooit onverschillig maken de jonge Ajax- coaches duidelijk dat ze afvallers zijn. Naast Mohammed zit met een doelloze grijns zijn broer en naast de broer zit de Arabische vader voor zich uit te kijken. Hij begrijpt vermoedelijk alleen de onderstromen. Het kan niet anders, zo moet Ajax met zijn jeugd omgaan, lijkt de boodschap. Ajax heeft winnaars nodig, overlevers. We volgen Virgil, Clint, Nordin, Ricardo, Germaine, Adilio, Mitchell, Donovan, Mohammed... en weinig van hen zullen overleven. We zien ook - en horen aan de namen - dat waar voetbal ooit een sport was van de hogere sociale lagen, later steeds meer van het volk, Ajax nu een club is geworden van autochtone kinderen van allochtone ouders. Interpretatie Maker en initiator Roel van Dalen (41) is inmiddels een van de meest geïnterviewde Nederlanders van het jaar 2000 geworden. Bij navraag stemt hij ermee in dat de documentaire niet alleen laat zien, ook oordeelt. 'Natuurlijk. Iedere keuze houdt een soort oordeel in. Ieder moment waarop je de camera besluit aan of uit te zetten, de wijze waarop je monteert. Aan een opeenvolging van scènes ontleen je zeggingskracht en daarmee interpreteer je. Ik geloof toch niet dat ik echt een oordeel heb over wat ik laat zien. Wat je ziet is mijn interpretatie, zo zou ik het willen noemen. Een echt oordeel moet iedereen zich zelf maar vormen.' Er zijn veel reacties geweest op de beelden die in Ghana zijn opgenomen. De wijze waar drie Ajax-vertegenwoordigers en een dokter omsprongen met de jonge Ghanezen is hier en daar als schokkend ervaren. 'Zelf zie ik dat niet zo. Maar natuurlijk, je ondenkbaar. Bij PSV of Feyenoord een jaar rondlopen? Ik had er niet aan moeten denken. Wat had ik er moeten doen? Die clubs interesseren me niet. Mijn leven lang ben ik al Ajax-fan. Met dit project is een jongensdroom in vervulling gegaan.' Ben je in de loop van het opnamejaar van mening veranderd over Ajax? 'Nee, want ik had geen vooropgezet idee. Ik heb nooit zoveel vooroordelen. Mijn projecten ga ik "blanco" in. Aan het begin van het seizoen 1999-2000 zag het er hoopvol uit voor Ajax; als er een vooropgezet beeld was, dan dat. Laudrup was gekomen, Machlas werd aangekocht. Dat Ajax een verzakelijkt bedrijf was, wist ik al. Over die verzakelijking heb ik geen oordeel. Als je mee wilt doen in het profvoetbal, moet je immers wel iets doen met geld. Dan moet je je jeugdopleiding aanpakken zoals Ajax doet, dan moet je aan waardeverlies of -winst denken, aan de balans en aan de aandeelhouders.' Aan welke mensen bij Ajax heb je voor je project het meest te danken? 'David Endt was een supporter van het project. Hij heeft veel bemiddelingswerk gedaan. Zo ook Jaap Ellerbroek, toen een van de vijf bestuursleden van Ajax. Daarnaast heb ik veel te danken aan Ton Pronk en zijn zoon Robin en aan Maarten Stekelenburg.' Hoe was het om - op 27 november - het uiteindelijke resultaat aan de mensen die erin optraden zelf te presenteren? 'Ik was enorm zenuwachtig, maar het is erg meegevallen. Het is altijd kwetsbaar naar buiten te komen met je werk naar het onderwerp toe. Mensen hebben heel lang een camera in hun buurt verdragen. Nooit hebben ze iets gezien. Hoe langer het uitblijft, hoe onzekerder iedereen wordt. Maar veel betrokkenen, ook spelers zoals Witschge, Chivu en Grim, lieten zich waarderend uit. Jan Wouters was er ook, dat vond ik klasse. Hij is immers op een andere manier hoofdpersoon geworden dan vooraf gedacht. Hij is enorm AJAX MAGAZINE JANUARI 2001

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 31