'Zware kritiek blijft een pijnlijke ervaring. Voetballers hebben er ook erg veel last vanr zij worden vaak puur op de man neergesabeld' verschijnsel geconfronteerd: sommige recensenten waren buitengewoon fanatiek, gemeen en op de man in hun veroordelingen. Een andere groep vond het juist schitterend en meeslepend. Een scherpe tweedeling. Dat is wat mijn proza betreft zo gebleven. In het begin ben ik daar vreselijk van geschrokken. Je voelt je machteloos, want je kunt je niet verweren. - Terugschrijven in de krant is niet de bedoeling. Ik denk in het algemeen zo: zodra mijn boek af is, heb ik er plezier aan beleefd. Iedereen is dan verder vrij om te vinden wat hij of zij ervan vindt. Als mensen dan in de positie zijn om hun mening in de krant te schrijven, dan moet dat maar. Ik heb bij het verschijnen van mijn tweede roman wel tegen mijn uitgever De Arbeiderspers gezegd dat ze de slechte recensies maar niet meer moesten opsturen. Daar had ik geen zin meer in. Stuur alleen maar door wat goed is. Dat bevalt mij prima. Hoewel, soms staat er in mijn eigen kranten ook weieens iets dat ik liever niet had gelezen. Zware kritiek blijft een pijnlijke ervaring. Voetballers hebben er ook erg veel last van, zij worden vaak puur op de man neergesabeld. Dat vind ik naar. 'Veel recensenten ken ik persoonlijk. Ik kom ze tegen op feestjes of soms word ik in een of ander forum door ze geïnterviewd, dan hebben ze een bijbaantje. Toen ik de eerste slechte recensies had gehad dacht ik bij mezelf: ik kijk volledig langs zo iemand heen, zeg hem geen gedag. Maar een collega-schrijver vertelde me dat hij juist een totaal andere aanpak heeft. Hij doet altijd buitengewoon vriendelijk tegen alle recensenten, ook tegen degenen die slecht over hem hebben geoordeeld. Ik heb die aanpak inmiddels van hem overgenomen.' schoolpsycholoog werkzaam geweest op een conservatorium. Ik gaf psychologie aan musici. Muziekstudie is zeker aan psychologische factoren onderhevig. In de werelden van muziek en theater is veel ervaring met faalangst. De meeste musici weten hoe ze zich moeten voorbereiden als ze op een bepaald tijdstip iets heel moeilijks moeten doen. Voetballers weten dat helemaal niet, zie bijvoorbeeld die strafschoppen. Ik kan me daar ontzettend aan ergeren. Op het gebied van faalangst is er in de voetbalwereld buitengewoon weinig tolerantie, nog minder dan in de muziek. Ik heb vroeger in mijn lessen veel aandacht aan faalangst besteed. In de lesgroepen zelf werd het nauwelijks toegegeven, maar na de lessen kwamen veel leerlingen bij mij langs om hun faalangst individueel te laten behandelen. Ik heb veel over dit onderwerp geschreven en er ook lezingen over gehouden. Ik vind het dan ook vreselijk jammer dat er op psychologisch gebied niets in het voetbal wordt gedaan. Alleen al op leertechnisch gebied is er volgens mij veel werk te verrichten. Voetballers kunnen op het omgaan met spanning worden getraind, zodat ze zelfverzekerder worden. Daarvoor hoef je helemaal niet de diepte in.' Ze won prijzen voor haar werk en haar boeken zijn inmiddels in verschillende talen vertaald. Voor een beroepsauteur iets om met recht trots op te zijn. Voor Enquist, die tot heden in feite voor haar plezier schreef, moet dit extra bijzonder zijn. Een kick? Bescheiden: 'Eerlijk gezegd dringt het niet zo tot me door. Ik zou het wel moeten zijn, want het is natuurlijk ongelooflijk. Ik heb zelfs zoiets als "Oh jee, het moet weer" als ik met vertalers over een oud boek moet gaan meedenken. Dat is niet altijd even plezierig, omdat ik op zo'n moment helemaal niet meer met de inhoud van het boek bezig ben. Ik ben erg blij dat mijn werk vertaald is in het Zweeds. Nu heeft mijn Zweedse familie ook kunnen lezen waarmee ik bezig ben. Maar verder is het vooral veel werk. Ik heb voor de Duitse vertalingen in mijn eentje veertien dagen door Duitsland getrokken. Dat vond ik heel zwaar.' De recensenten 'Daartegen moet je je als schrijver wapenen, dat is zeker zo. Overigens had ik zelf in het begin niets te klagen, mijn eerste poëziebundels zijn in het algemeen met gejuich ontvangen. Maar toen ik met proza begon, werd ik met een merkwaardig 172 AJAXMAGAZINE JANUARI 2001

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 172