KATERN t lez van een Ajax schrijft ai een eeuw historie, maar heeft dat eigenlijk amper zelf gedaan. Mondjesmaat verschenen er de afgelopen eeuw boeken waarin de historie van de club werd belicht. Er waren de - overigens prachtige - jubileumboeken van 1950 en 2000, begin jaren zeventig was er de 'Topclub Ajax'-serie en in 1990, 1995 en 2000 verschenen de overzichtswerken van Evert Vermeer en (gedeeltelijk) ondergetekende. Sinds 1993 verschijnt er wél na ieder seizoen een jaarboek. De situatie is in ieder geval in vergelijking met twintig jaar terug verbeterd. Evert Vermeer herinnert zich de scepsis bij Ajax over de clubhistorie, toen hij begin jaren tachtig de club benaderde met het idee van een geschiedenisboek. 'Men reageerde schouderophalend. Niemand is geïnteresseerd in oude uitslagen, werd me verzekerd. Zo'n reactie verbaasde me niet, want er werd binnen Ajax nooit veel gedaan met de geschiedenis. Er was in de Meer een kast met oude spullen die men vergeten was weg te gooien. Ik geloof dat men alleen de clubbladen categorisch bewaarde. Ajax wilde geen cent in mijn boek stoppen; dat geld had men toen waarschijnlijk ook niet.' Uiteindelijk vond Vermeer bij het commerciële bureau Inter Football gehoor. Het boek, '90 jaren Ajax', kwam er toch. Per seizoen vermeldde Vermeer in ieder geval alle officiële wedstrijden, aangevuld met voor dat jaar typerende achtergrondverhalen en anekdotes. Het werd, ondanks Ajax' scepsis, een bestseller. Twintigduizend exemplaren werden ervan verkocht. Vermeer: 'Pas toen kwam men er bij Ajax achter dat de geschiedenis ook deel uitmaakt van het "product" Ajax, als ik deze afschuwelijke term mag gebruiken. Vanaf het begin van deze eeuw is de PRIJS 50 CENT voetbalgeschiedenis behoorlijk vastgelegd, maar niet door Ajax. Het was bijvoorbeeld een enorm karwei om alle opstellingen te vinden van alle competitiewedstrijden. In krantenverslagen stonden vroeger nooit opstellingen, dus dan moest ik diverse verslagen gaan vergelijken om zo tot een opstelling te komen. Dat verveelde me nooit. Ik heb dat altijd leuk gevonden, het is een soort jachtinstinct. Of noem het een enorme legpuzzel van duizenden stukjes, die in elkaar gelegd moet worden. Ik vind het leuk om te zien hoe de dingen geworden zijn zoals ze nu zijn. In het dagelijks leven ben ik radiomaker op Radio 2 voor de AVRO, waar ik me met de geschiedenis van de commerciële popmuziek bezighoud. Ajax-historicus ben ik in mijn vrije tijd.' Vermeer leeft graag in het voetbalverleden. 'Vroeger stond voetbal dichter bij de mensen. Daarom zijn de verhalen uit de oude tijd ook interessanter om te beschrijven. Nu moet alles efficiënt zijn. Er is amper meer ruimte voor dingen die gewoon nog leuk op zichzelf zijn.' 50 cent Toch zit er aan de geschiedenis van het eerste Ajax-boek óók een commercieel luchtje, zeg maar gerust: relletje. Een reclamebureau, Dick Snijders Co, was in 1918 verantwoordelijk voor het eerste Ajax-boek: 'Ajax kampioensuitgave seizoen 1917-1918', geschreven door clubbladredacteur Dirk Knegt en verkrijgbaar voor 50 cent. Het verscheen 108 AJAX MAGAZINE JANUARI 2001

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 108