Geen strepen meer Nieuwe auto's Contractverlengingen SVÖNSÖKNltUWS Contractverlengingen, nieuwe auto's uitzoeken en volgend jaar geen strepen meer op het thuisshirt van Ajax. De sponsors hebben de laatste tijd niet stilgezeten. Een kort overzicht van de meest in het oog springende gebeurtenissen Vanaf volgend seizoen zullen de mouwen en de broek van het thuistenue van Ajax weer wit zijn. De drie strepen, kenmerkend voor kledingsponsor adidas, verdwijnen, zo maakte de sponsor onlangs bekend. De presentatie van Ajax' huidige thuistenue deed nogal wat stof opwaaien. Binnen Ajax was niet iedereen tevreden met het nieuwe tenue en ook de supporters bleken niet gecharmeerd van de drie rode strepen op het anders zo maagdelijk witte shirt. Er werd fel tegen de strepen geprotesteerd en op de fansites werd zelfs opgeroepen tot een totale adidas-boycot. Door de reacties merkte adidas dat er bij Ajax veel waarde wordt gehecht aan tradities. Een van die tradities is het klassieke witte shirt met de rode baan en juist die clubtraditie was voor adidas reden het initiatief te nemen. Nico van Offeren, managing director van adidas Benelux: 'Eerlijk gezegd hebben we de bijkomende emotie onderschat. Ik ben zelf al 32 jaar supporter en in mijn omgeving hoorde ik dat het huidige shirt niet als Ajax-shirt werd gezien. Daar hebben we nu rekening mee gehouden. Voor het seizoen 2000- 2001 hebben we een outfit ontworpen die volledig aansluit bij de clubtraditie van Ajax.' Ook algemeen directeur Arie van Eijden van Ajax is blij met de aanpassing: 'We zijn verheugd dat adidas deze keer onze traditie als uitgangspunt heeft genomen. Ze hebben rekening gehouden met de voor ons waardevolle clubhistorie.' De nieuwe kledinglijn voor het volgende seizoen wordt officieel onthuld op de eerste trainingsdag van Ajax, in juli 2001. Foto's: Louis van de Vuurst Een van de reclameposters die adidas dit seizoen gebruikte bij de introductie van het nieuwe shirt Op 28 november bracht de Ajax-selectie een bezoek aan de Mitsubishi-dealer in Amsterdam (Autocenter Zuidoost). Tijdens het uitstapje maakten spelers en technische staf kennis met de nieuwste modellen. Na een korte rondleiding konden alle auto's van nabij worden bekeken en kon iedereen aangeven wat de wagen van zijn voorkeur was. Volgend seizoen zullen de spelers hun huidige auto inruilen voor de nieuwe modellen. 1. Twee algemeen directeuren om de tafel. Met een ferme handdruk bezegelen Arie van Eijden en John Jansen de contractverlenging tussen Ajax en Advanced Travel Partners. 2. Arie van Eijden en directeur Theo Keuter van Engelhard Clal Drijfhout heffen het glas op de verlengde samenwerking. 3. Zowel Arie van Eijden als commercieel directeur Paul Mulder van Crolsch is zichtbaar tevreden met de terugkeer van Grolsch als sponsor. Op sponsorgebied deed Ajax de afgelopen maanden goede zaken. De contracten met Advanced Travel Partners, Grolsch en Engelhard Clal Drijfhout werden verlengd. Toen Avanced Travel Partners nog Roever heette, werd het bedrijf sponsor van Ajax. Dat was in 1984 en onlangs werd het contract tussen Ajax en ATP met een jaar verlengd. Een mooie bezegeling van het wederzijdse vertrouwen tussen de trouwe sponsor en de club. Op 25 oktober verlengde Ajax zijn sponsorovereenkomst met Engelhard Clal Drijfhout. Het was de derde keer dat beide partijen besloten hun samenwerking formeel te bekrachtigen. Engelhard Clal Drijfhout (voorheen Drijfhout) is al jaren sponsor van Ajax en ontwierp in die tijd een speciale collectie sieraden en horloges met het Ajax-logo. Met de Amsterdam Arena kreeg Ajax er in 1996 ook een nieuwe sponsor bij. Met bierfabrikant Grolsch tekende de club een meerjarige overeenkomst. In 1999 stopte Grolsch als sponsor, maar na er een jaartje tussenuit te zijn geweest, is Grolsch nu weer aan boord. ■ta— Foto's- 1 nnis van dp Vuurst AJAX MAT.AZINF JANUARI 2001 101

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2001 | | pagina 101