Geen strepen meer
Nieuwe auto's
Contractverlengingen
SVÖNSÖKNltUWS
Contractverlengingen, nieuwe auto's uitzoeken en volgend jaar geen strepen meer op het
thuisshirt van Ajax. De sponsors hebben de laatste tijd niet stilgezeten. Een kort overzicht van de
meest in het oog springende gebeurtenissen
Vanaf volgend seizoen zullen de mouwen en de broek van het thuistenue van
Ajax weer wit zijn. De drie strepen, kenmerkend voor kledingsponsor adidas,
verdwijnen, zo maakte de sponsor onlangs bekend.
De presentatie van Ajax' huidige thuistenue deed nogal wat stof opwaaien.
Binnen Ajax was niet iedereen tevreden met het nieuwe tenue en ook de
supporters bleken niet gecharmeerd van de drie rode strepen op het anders zo
maagdelijk witte shirt. Er werd fel tegen de strepen geprotesteerd en op de
fansites werd zelfs opgeroepen tot een totale adidas-boycot.
Door de reacties merkte adidas dat er bij Ajax veel waarde wordt gehecht aan
tradities. Een van die tradities is het klassieke witte shirt met de rode baan en
juist die clubtraditie was voor adidas reden het initiatief te nemen.
Nico van Offeren, managing director van adidas Benelux: 'Eerlijk gezegd
hebben we de bijkomende emotie onderschat. Ik ben zelf al 32 jaar supporter
en in mijn omgeving hoorde ik dat het huidige shirt niet als Ajax-shirt werd
gezien. Daar hebben we nu rekening mee gehouden. Voor het seizoen 2000-
2001 hebben we een outfit ontworpen die volledig aansluit bij de clubtraditie
van Ajax.' Ook algemeen directeur Arie van Eijden van Ajax is blij met de
aanpassing: 'We zijn verheugd dat adidas deze keer onze traditie als
uitgangspunt heeft genomen. Ze hebben rekening gehouden met de voor ons
waardevolle clubhistorie.'
De nieuwe kledinglijn voor het volgende seizoen wordt officieel onthuld op de
eerste trainingsdag van Ajax, in juli 2001.
Foto's: Louis van de Vuurst
Een van de
reclameposters die
adidas dit seizoen
gebruikte bij de
introductie van het
nieuwe shirt
Op 28 november bracht de Ajax-selectie een bezoek aan
de Mitsubishi-dealer in Amsterdam (Autocenter Zuidoost).
Tijdens het uitstapje maakten spelers en technische staf
kennis met de nieuwste modellen. Na een korte
rondleiding konden alle auto's van nabij worden bekeken
en kon iedereen aangeven wat de wagen van zijn voorkeur
was. Volgend seizoen zullen de spelers hun huidige auto
inruilen voor de nieuwe modellen.
1. Twee algemeen
directeuren om de tafel.
Met een ferme handdruk
bezegelen Arie van Eijden
en John Jansen de
contractverlenging tussen
Ajax en Advanced Travel
Partners.
2. Arie van Eijden en
directeur Theo Keuter van
Engelhard Clal Drijfhout
heffen het glas op de
verlengde samenwerking.
3. Zowel Arie van Eijden als
commercieel directeur Paul
Mulder van Crolsch is
zichtbaar tevreden met de
terugkeer van Grolsch als
sponsor.
Op sponsorgebied deed Ajax de afgelopen maanden goede zaken. De
contracten met Advanced Travel Partners, Grolsch en Engelhard Clal
Drijfhout werden verlengd.
Toen Avanced Travel Partners nog Roever heette, werd het bedrijf sponsor
van Ajax. Dat was in 1984 en onlangs werd het contract tussen Ajax en
ATP met een jaar verlengd. Een mooie bezegeling van het wederzijdse
vertrouwen tussen de trouwe sponsor en de club.
Op 25 oktober verlengde Ajax zijn sponsorovereenkomst met Engelhard
Clal Drijfhout. Het was de derde keer dat beide partijen besloten hun
samenwerking formeel te bekrachtigen. Engelhard Clal Drijfhout
(voorheen Drijfhout) is al jaren sponsor van Ajax en ontwierp in die tijd
een speciale collectie sieraden en horloges met het Ajax-logo.
Met de Amsterdam Arena kreeg Ajax er in 1996 ook een nieuwe sponsor
bij. Met bierfabrikant Grolsch tekende de club een meerjarige
overeenkomst. In 1999 stopte Grolsch als sponsor, maar na er een jaartje
tussenuit te zijn geweest, is Grolsch nu weer aan boord.
■ta—
Foto's- 1 nnis van dp Vuurst
AJAX MAT.AZINF JANUARI 2001
101